اعتصاب غذای بیش از ۲۰ زندانی سیاسی در زندان‌های ایران

سکوت مقامات قضایی در برابر اعتصاب غذای بیش از بیست زندانی سیاسی-عقیدتی در زندان‌های مختلف ایران موجب نگرانی خانواده ها و فعالان حقوق بشر ایرانی شده است. در حال حاضر هیجده تن از دراویش گنابادی در زندان تهران بزرگ، نسرین ستوده و فرهاد میثمی در زندان اوین تهران و مهین‌تاج احمدپور در زندان تنکابن در اعتراض به نقض حقوق قانونی، در اعتصاب غذا به سر می برند.

سکوت مقامات قضایی در برابر اعتصاب غذای زندانیان سیاسی-عقیدتی در حالی ادامه دارد که اغلب آنان از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار نیستند. نسرین ستوده که از روز سوم شهریور در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده دچار ضعف و سرگیجه شده و فرهاد میثمی نیز با وجود افت فشار و ضعف عمومی از پذیرش سرم خودداری می‌کند.

به گفته نزدیکان نسرین ستوده، او تا کنون بارها در زندان اوین دچار سرگیجه شده و یک بار به دلیل ضعف و عدم تعادل جسمی از پله های بند سقوط کرده است. ۳۴۰ فعال مدنی روز ۲۸ شهریور در نامه ای به نسرین ستوده، از او خواستند با پایان دادن به اعتصاب غذای خود، علاوه بر حفظ سلامتی، به نگرانی خانواده و دوستان و فعالان حقوق بشر پایان دهد.

فرهاد میثمی، پزشک و فعال مدنی ۴۸ ساله که نهم مرداد به اتهام اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و زندانی شده نیز از زور دهم مرداد اعلام اعتصاب غذا کرده است. این فعال مدنی از دوستانش خواسته است تا برای شکستن اعتصاب غذا، تقاضا نکنند و به جای آن از مطالبه او یعنی رویه قضایی عادلانه حمایت کنند. مادر این زندانی سیاسی نیز در پاسخ به مقامات قضایی گفته است هرگز از فرزندش نخواهد خواست به اعتصاب غذا پایان دهد.

اما ضیا نبوی، زندانی سیاسی سابق، با اشاره به خطر جانی در آستانه پنجاهمین روز اعتصاب غذا، از او خواست به اعتصاب غذای خود پایان دهد. این فعال سیاسی در توییترش نوشت: «آقای فرهاد میثمی عزیز می‌دانیم که از دوستانتان خواسته‌اید که تقاضای شکستن اعتصابتان را نکنند و به جای آن از دغدغه‌تان یعنی رویه قضائی عادلانه بگویند. امروز اما خطر مستقیمی جانتان را تهدید می‌کند و ما وظیفه داریم از شما بخواهیم که به اعتصابتان پایان دهید. لطفاّ قبول کنید.»

منابع مطلع وضعیت جسمی ۱۸ درویش گنابادی در زندان تهران بزرگ را نیز نامناسب توصیف کرده و گفتند آنان از چکاپ روزانه نیز محرومند. در این میان وضعیت جسمی ظفرعلی مقیمی نگران کننده تر است، صالح‌الدین مرادی، محمدرضا درویشی، علی بلبلی، عباس دهقان، علی‌ محمدشاهی، مجتبی بیرانوند، حیدر تیموری، مجید یاراحمدی، سعید سلطانپور، بابک تقیان، احسان ملک‌محمدی، سخاوت سلیمی، رضا باوی و اکبر داداشی نام تعداد دیگری از دراویش گنابادی است که در زندان تهران بزرگ دست به اعتصاب غذا زده اند و نیاز به رسیدگی پزشکی دارند.

علاوه بر بیست زندانی سیاسی-عقیدتی در تهران، یک زندانی سیاسی نیز در زندان تنکابن دست به اعتصاب غذا زده و با وجود وضعیت جسمی نامناسب، از دریافت خدمات درمانی محروم است، مهین‌تاج احمدپور، زن دستفروش محبوس در زندان نشتارود تنکابن از ۱۹ شهریور در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی، مانع‌تراشی مسئولین در استفاده وی از تلفن زندان و تهدید شدن به بازکردن پرونده جدید دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی سیاسی به دلیل شرکت در اعتراضات دی ماه ۹۶ بازداشت و زندانی شده است.

مقامات قضایی تاکنون به خواسته های زندانیان و مراجعات خانواده های آنان به مراجع قضایی وقعی ننهاده اند. سکوت مقامات قضایی در حالی ادامه دارد که بی‌توجهی مقامات قضایی به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در مواردی به از دست دادن سلامتی زندانیان سیاسی و حتی مرگ آنان منجر شده است.

هدی صابر از فعالان سیاسی ملی مذهبی  ۲۱ خرداد ۹۰ در زندان اوین و در حال اعتصاب غذا جان خود را از دست داد و آرش صادقی فعال مدنی نیز در پی اعتصاب غذاهای طولانی و عدم رسیدگی زندان، به بیماری های مختلفی دچار شده است. او که به تازگی به تومور استخوانی در ناحیه بازو مبتلا شده، است، بدون تکمیل درمان به زندان رجایی شهر کرج بازگردانده شده است.

علیرغم همه خطرات، مقامات قضایی ایرانی تا کنون بارها گفته اند اهمیتی برای اعتصاب غذای زندانیان سیاسی قائل نیستند. دادستان تهران در شهریور ۹۶ و همزمان با اعتصاب غذای چند زندانی سیاسی، اعلام کرد دستگاه قضایی تسلیم اعتصاب غذا نخواهد شد. این مقام قضایی خطاب به زندانیان سیاسی-عقیدتی گفت: «به برخی زندانیان که به اعتصاب غذا و سایر تهدیدها روی می‌آورند، اعلام می‌کنیم که این اقدامات، اموری شکست خورده است و دستگاه قضایی تسلیم این موارد نمی‌شود. مجازات زندانیان باید به طور کامل اجرا شود و قرار نیست ما تحت تاثیر برخی اقدامات زندانیان از جمله اعتصاب غذا قرار گیریم.»

***

مادر فرهاد میثمی: خواستند با دستبند و پابند او را به بیمارستان ببرند اما قبول نکرد؛ حال فرزندم وخیم است

مادر فرهاد میثمی فعال مدنی که از تاریخ ۱۰ مرداد ماه در اعتصاب غذا در بند چهارم زندان اوین به سر می‌برد با اظهار نگرانی از وضعیت فرزندش به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: ««فرزند من طی ۵۰ روز اعتصاب غذا بسیار وزن کم کرده و با افت فشار مواجه است. امروز (۲۷ شهریور ماه) مسوولان زندان بالاخره به انتقال او به بیمارستان منتقل کردند اما می‌خواستند با دستبند، پابند و لباس زندان او را به بیمارستان ببرند که فرهاد راضی به رفتن به این شکل نشده است.»

صدیقه پیش‌نماز مادر فرهاد میثمی گفت: «آخر فرهاد که زندانی خطرناکی نیست که بخواهد فرار کند او یک فعال مدنی است چرا باید به این شکل به بیمارستان منتقل شود؟»

مادر فرهاد میثمی گفت: «من واقعا نمی‌دانم باید به کجا مراجعه کنم. حال فرهادم وخیم است. بچه من سالم به زندان رفت و باید او را سالم به من تحویل بدهند. مگر می‌شود جان یک انسان برای سیستم قضایی کشور بی‌اهمیت باشد؟ من مادر باید به کجا صدایم را برسانم. بچه من یک پزشک سالم بوده که به زندان رفته و الان حالش نزار است.»

صدیقه‌ پیش‌نماز همچنین با اعتراض به عدم حق ملاقات وکیل فرزندش با او در زندان اوین گفت «وکیلش دیروز و امروز به زندان اوین رفته اما مسوولان زندان به او اجازه ملاقات با موکلش را نداده‌اند.»

محمد مقیمی وکیل انتخابی فرهاد میثمی نیز روز ۲۶ اردبیهشت ماه در اینستاگرام خود نوشت علیرغم درخواست فرهاد میثمی از او برای پذیرش وکالت پرونده‌اش، اما قوه قضاییه هنوز وکالت او را نپذیرفته است. این وکیل در اینستاگرام خود نوشت: «اینجانب برای برعهده گرفتن وکالت ایشان، تاکنون از اعلام وکالت اینجانب نیز ممانعت به عمل آمده است. این در حالی است که جلوگیری از برخورداری از وکیل انتخابی، مطابق تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، منحصر به مرحله تحقیقات مقدماتی می‌باشد و پرونده ایشان این مرحله را سپری کرده است.»

تبصره الحاقی به ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی و کیفری می‌گوید در مرحله تحقیقات مقدماتی برای جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، طرفین دعوا وکیل یا وکلای خود را باید از بین وکلای  که مورد تایید رییس قوه قضاییه قرار گرفته‌اند انتخاب کنند. براساس لیستی که ماه‌های پیش اعلام شد فعلا لیستی با نام ۲۰ وکیل مورد اعتماد قوه قضاییه منتشر شده است. با این حال در خیلی از موارد مانند پرونده دراویش حتی متهمان قادر به استفاده از وکلای انتخابی خود در مرحله دادرسی نیز نیستند.

فرهاد میثمی، ۴۸ ساله، فعال مدنی و پزشک است. او در دهه ۷۰ و ۸۰ کتاب‌های درسی و آموزشی کنکور را در انتشارات آینده‌سازان منتشر کرد و در سال‌های اخیر به عنوان فعال مدنی در بسیاری از تحصن‌ها و تجمعات اعتراضی علیه حقوق زندانیان و حجاب اجباری شرکت کرد.

آقای میثمی روز ۹ مرداد ماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. ماموران وزارت اطلاعات در زمان تفتیتش خانه‌اش تعدادی نشان سینه با مضمون مخالفت با حجاب اجباری را پیدا کرده و به عنوان مدرک جرم با خود ضبط کردند.  او در شعبه هفتم دادسرای زندان اوین متهم به سه اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور با تحریک زنان به حضور خیابانی با سر لخت»، «تبلیغ بر علیه نظام» و «توهین به حجاب به عنوان یکی از مقدسات ضرروی اسلام» شده است. اما مصادیق این سه اتهام مشخص نیست.

فرهاد میثمی از یک روز پس از بازداشتش در تاریخ ۱۰ خرداد دست به اعتراض غذا (تر) رد. او در پیامی که از زندان ارسال کرده بود، دلیل اعتصابش را این طور عنوان کرد: «دلیل اعتصاب‌ام برای حفظ شان و کرامت انسانی خودم و تمام کسانی است که بدون دلیل موجه بازداشت و با اتهامات ناروا، بدون دسترسی به وکلای منتخب مورد بازجویی قرار ‌می‌گیرند و من حاضر نیستم تحت هر شرایطی خودم را به راحتی در اختیار چنین سیر ناعادلانه‌ای قرار دهم.»

اما این فعال مدنی از روز شنبه ۱۷ شهریور ماه اعتصاب غذا خود را به خشک تبدیل کرد و در پیامی که از زندان اوین فرستاده، اعلام کرده اعتصاب غذایش را تا «آزادی بی‌قید و شرط رضا خندان عزیز و رفع احضار، بازجویی و بازپرسی از خواهر گرامی‌شان و نیز خانم ژیلا مکوندی و آقای داوود فرهادپور» ادامه خواهد داد.

ایران امروز

 

Print Friendly, PDF & Email