اعتصاب و تظاهرات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد: بازداشت ۳۱ نفر از کارگران

از نخستین ساعات روز دوشنبه ۲۶ آذر مأموران امنیتی با یورش به خانه‌های کارگران معترض گروه ملی صنعتی فولاد اهواز تعداد زیادی از آنها را بازداشت کردند. بر اساس آخرین گزارش‌ها تا عصر دوشنبه دست‌کم ۳۱ نفر بازداشت شده‌اند.

اعتصاب و تظاهرات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد روز دوشنبه ۲۶ آذر ۹۷ وارد سی‌وهشتمین روز شد. کارگران خواهان «لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران بازداشتی و پرداخت دستمزدهای معوقه» هستند.

از نخستین ساعات روز دوشنبه ۲۶ آذر مأموران امنیتی با یورش به خانه‌های کارگران معترض گروه ملی صنعتی فولاد اهواز تعداد زیادی از آنها را بازداشت کردند. بر اساس آخرین گزارش‌ها تا عصر دوشنبه دست‌کم ۳۱ نفر بازداشت شده‌اند.  بازداشت‌شدگان به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

کانال تلگرام سندیکای کارگران هفت تپه اسامی ۳۱ کارگر بازداشتی گروه ملی فولاد اهواز را به شرح زیر منتشر کرده است:

‏۱- میثم علی قنواتی ۲- عیسی مرعی ۳- امین علوانی ۴- مرتضی اکبریان ۵- طارق خلفی ۶- مسعود عفری ۷- جعفر سبحانی ۸-مصطفی عبیات ۹-غریب حویزاوی ۱۰- کریم سیاحی ۱۱- حامد باصری ۱۲- حافظ کنعانی ۱۳- حامد جودکی ۱۴- حسین داودی  ۱۵_کاظم حیدری ۱۶- یاسر ابراهیمیان ۱۷- مجید جنادله ۱۸- کوروش اسماعیلی ۱۹- علی عقبا ۲۰- محسن بلوطی ۲۱- محمد پور حسن ۲۲- محسن بهبهانی ۲۳- سید حبیب طباطبائی ۲۴- جاسم رومزی ۲۵- علی اتمامی ‏۲۶- سیدعلی جوادپور‏ ۲۷- جواد غلامی ۲۸ – عبدالرضا دستی ۲۹- سید احمد سید نور ۳۰- فریبرز شیخ رباط ۳۱- احسان یوسفی

گروه صنعتی ملی فولاد اهواز از مجموعه شرکت‌های گروه امیرمنصور آریا (مه‌آفرید خسروی) بود که پس از اعدام او به اتهام اختلاس در دوره‌های زمانی مختلف به قوه قضائیه، بانک ملی، بخش خصوصی و دوباره بانک ملی واگذار شده است. شمار کارگران این واحد تولیدی ۳ هزار و ۵۰۰ تن گزارش شده که گفته می‌شود حداقل چهار ماه است که دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند.

***

داستان اعتصاب‌های شرکت ملی فولاد
نانی که خاوری و امیرمنصورآریا روی دست کشور گذاشتند

کانال تگرام امتداد

این روزها به موازات انتشار اخبار مربوط به اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه که بعد از گرفتن معوقات خود اعتراضاتشان را در اهواز به پایان بردند، بیش از ۳۷ روز است که کارگران شرکت ملی فولاد اهواز دست به اعتصاب زده‌اند.

در این رابطه مدیرعامل بانک ملی به ناچار گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا انجام داد که حاوی نکات مهمی است. او در این مصاحبه اشاره می‌کند که این کارخانه بعد از ماجرای اختصاص سه هزار میلیاردی که امیرمنصور آریا و محمدرضا خاوری (مدیرعامل وقت بانک ملی) در آن دخیل بودند، این شرکت با حکم دادگاه به عنوان بخشی از بدهی‌ها به بانک ملی واگذار شده است و مشکلات از همان زمان به بعد آغاز شد.

نقل و انتقال این شرکت از سال 95 انجام شده و  به گفته مدیرعامل این بانک تاکنون آنها توانستند 3 خط از 5 خط تولید را راه‌اندازی کنند. اما با وجود تزریق منابع زیاد همچنان این شرکت با مشکلات زیادی روبه روست. از طرف دیگر او خبر می‌دهد که در گذشته یک بار این شرکت به بخش خصوصی واگذار شده بود اما کارگران اعتراض داشتند که شرکت به بانک واگذار شود. حالا نیز خواستار این هستند که از بانک گرفته و به دولت داده شود.

محمدرضا حسین زاده می‌گوید: «از آنجا که از لحاظ قانونی بانک‌ها نباید بنگاه‌داری کنند ما قبلا شرکت را از طریق روزنامه‌ها برای فروش گذاشتیم. فردی از بخش خصوصی که از اهالی خود منطقه بود آنجا را خریداری کرد، اما آنقدر جوسازی و مشکل ایجاد شد که در نهایت حاکمیت و ارگان‌های ذی‌ربط صلاح را در این دیدند که دوباره به بانک ملی بازگردد. در آن زمان شعار کارگران این بود که شرکت باید از بخش خصوصی گرفته و به بانک ملی واگذار شود. اکنون هم من می‌شنوم که می‌گویند از بانک ملی باید گرفته شود و به دولت واگذار شود یا اینکه هر زمانی که کل پنج خط شرکت به صورت واحد شروع به فعالیت کردند آن زمان ما حاضر به فعالیت خواهیم بود.»

اما نکته عجیب این مصاحبه آنجاست که وی از ممانعت از فروش ۲۷ هزار تن محصول این شرکت خبر می‌دهد: این کارخانه در انبارش ۲۷ هزار تن محصول برای فروش دارد و اگر اجازه فروش آنها داده شود بخشی از سرمایه در گردش شرکت نیز تامین شده و مواد اولیه خریداری می‌شود تا این واحد تولیدی فعالیتش را توسعه دهد.

مدیرعامل بانک ملی همچنین از فروش ۴ هزار میلیارد تومان از اموال این بانک در سال جاری خبر می‌دهد.

ایران امروز

Print Friendly, PDF & Email