کرونا در ایران؛ درخواست دانشگاهیان برای اختصاص یارانه‌های ویژه به نیازمندان

جمعی از استادان دانشگاه‌های ایران از رییس جمهور خواسته‌اند در شرایط وخیم شیوع ویروس کرونا در کشور و ناتوانی خانواده‌های کم‌درآمد و بی‌بضاعت، یارانه و بسته‌های معیشتی ویژه برای این گروه از جامعه درنظر گرفته شود.

۵۳۷ نفر از دانشگاهیان ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور با اشاره به افزایش نگرانی‌ها از شیوع و فراگیری ویروس کرونا و اینکه مردم روزهای سختی را می‌گذرانند، خواستار توجه ویژه به آن دسته از خانواده‌هایی شدند که سرپرست خانواده به دلیل نداشتن شغل ثابت و درآمد مشخص مانند کارگران فصلی و روزمزد، اکنون بدون پس‌انداز و پشتوانه مالی، به سختی زندگی می‌کنند.

در این نامه همچنین به دستفروشان و افرادی اشاره شده که به بازار شب عید امید بسته بودند ولی اکنون “دورنمای تیره‌ای برای روزها و هفته‌های آتی” پیش رو دارند.

نویسندگان این نامه با تصریح اینکه “فقر، تنگدستی و محرومیت” در کشور با گسترش روزافزون کرونا، “معنای بسیار آزاردهنده‌تری” پیدا کرده است، اضافه کرده‌اند که در این شرایط، “نان و جان کسانی که هیچ تقصیری در ایجاد این وضعیت پرخطر ندارند”، به شکل جدی تهدید می‌شود.

تازه ترین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا در ایران نشان می دهد که از ظهر دیروز تا امروز جمعه ۱۶ اسفند (۶ مارس)، یکهزار و ۲۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده و در مجموع تعداد این بیماران در کشور به چهار هزار و ۷۴۷ نفر رسیده است. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان در اثر این بیماری به ۱۲۴ نفر رسیده است.

حمایت‌های فوری برای فقیران

پیشنهاد نویسندگان نامه یادشده شامل اختصاص یارانه و بسته‌های معیشتی ویژه به دهک پایین جامعه برای دو ماه آینده، اعطای بسته معیشتی ویژه و یا اقدامات حمایتی “فوری” است.

شاخص‌های اقتصادی در ایران نشان می‌دهد که حداقل هزینه معیشت خانوار در ایران ماهانه حدود چهار میلیون تومان است. خانوارهایی که درآمد سرانه آنها کمتر از این میزان باشد، در دهک‌های پایین درآمدی یعنی دهک‌های ٤،٣،٢،١ قرار می‌گیرند. خانوارهایی با درآمد سرانه ٤ تا ١٠‌میلیون تومان در طبقه متوسط جامعه یعنی دهک‌های ٤ تا ٧ و کسانی که  درآمد بالای ١٠‌ میلیون تومان در ماه دارند در دهک‌های بالای درآمدی دانست.

گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی و مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۷-۹۶ نشان می‌دهد که شکاف درآمدی در ایران بیشتر و در یکی‌ دو‌سال اخیر “فقرا در ایران فقیرتر” شده‌اند.

رسانه‌های ایران در روزهای اخیر با تهیه گزارش‌هایی درباره رکود بازار شب عید تحت تاثیر ویروس کرونا، به مشاغل روزمزد، فصلی و وابسته به نوروز اشاره کرده و نوشتند که در سایه شیوع ویروس کرونا و ترس بیشتر مردم از ابتلا به آن، نیازمند کمک‌های دولتی و معافیت‌های در پرداخت حق بیمه‌های خویش‌فرما هستند.

خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران که هر دو زیر نظر دولت اداره می‌شوند در گزارش‌های مختلفی، نتیجه تداوم این وضعیت را “بحرانی” دانسته و تاکید کردند کرونا همه بازار را زیر فشار گذاشته است و از آرایشگر، گلفروش، دستفروش تا کارگران فصلی و کسب‌و‌کارهای اینترنتی همه درگیر کسادی بازار شب عید شده‌اند.

کارگران مبتلا و حاشیه نشینی

در این میان کورش یزدان، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، درباره وضعیت کارگرانی مبتلا به ویروس کرونا و چگونگی استفاده از مزایای قانون کار گفته است در مواردی که فرد با تشخیص پزشک، مشکوک به بیماری کرونا باشد و در قرنطینه قرار بگیرد یا مبتلا به این بیماری شده و تحت درمان باشد، حق استفاده از مرخصی استعلاجی را دارد.

به گفته این مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غرامت دستمزد روزهای درمان فرد مبتلا و حقوق او توسط سازمان تامین اجتماعی به شخص پرداخت می‌شود.

بر اساس آمار رسمی ‌سازمان تامین اجتماعی، تعداد “بیمه شدگان اصلی” تحت پوشش تا پایان خرداد ۹۸ به ۱۴ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۳۹۸ نفر رسیده است. همچنین تعداد “بیمه شدگان تبعی” تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی از ۲۲ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۷۸۵ نفر در پایان سال ۹۷ به ۲۲ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۹۳۰ نفر در پایان خرداد ۹۸ رسیده است.

آمارهای مشخصی درباره تعداد فعالان اقتصادی و کارگران روزمزد و فصلی که بدون داشتن بیمه، مشغول کار هستند، در دست نیست؛ همان‌هایی که بیشترشان در حاشیه‌ شهرهای بزرگ مانند تهران زندگی می‌کنند و به گفته مقامات وزارت بهداشت، به دلیل رعایت نشدن موارد بهداشتی و وجود مراکز دفن زباله‌های مختلف در این مناطق، درصد ابتلای این مردم حاشیه‌نشین به ویروس کرونا بیشتر از دیگران است.

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *