گسترش اعتصاب کارگران نفت به شهرهای مختلف ایران؛ اخراج ‘۷۰۰ کارگر معترض’

اعتصاب کارگران صنایع نفت و پتروشیمی ایران از آغاز هفته گسترش بیشتری یافته و دامنه آن به شهرهای دیگر هم کشیده شده است. همزمان فعالان کارگری می‌گویند ۷۰۰ نفر از کارگران پیمانی اعتصاب کرده در پالایشگاه نفت تهران بعد از اعتصاب اخراج شده‌اند.

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد کارگران معترض پالایشگاه نفت تهران که روز سه‌شنبه اول تیرماه به همکاران اعتصاب‌کننده خود پیوسته بودند، در همان روز برگه “تسویه حساب” دریافت کرده‌اند.

در یکی از فیلم‌ها یک کارگر رو به دوربین می‌گوید: “ما به حقوق‌هایمان اعتراض کردیم اما به جایش برگه تسویه دست ما دادند که ما را اخراج کنند. یکی از دولت و مردم بیاید از ما حمایت کند.”

با این حال امروز چهارشنبه دوم خرداد، بر میزان اعتصاب‌ها افزوده شده و گزارش شده که کارگران پروژه‌ای پتروشیمی دماوند، کارگران شرکت تهران جنوب در بندر ماهشهر، کارگران پیمانی پالایشگاه آبادان، کارگران عسلویه، کارگران شرکت راژان در پالایشگاه آدیش، کارگران کیهان پارس در اصفهان هم به اعتصاب سراسری کارگران به نام “کمپین ۱۴۰۰” پیوسته‌اند.

فیلمی منتشر شده که در آن یکی از کارگران پالایشگاه اصفهان می‌گوید همکارانش “در حال جمع کردن وسایل” هستند که از پالایشگاه خارج شوند.

این اعتصاب شنبه ۲۹ خرداد آغاز شد و به تدریج به شهرهای مختلف ایران گسترش یافت و تا کنون به گفته فعالان کارگری، کارکنان بیش از ۲۰ پیمانکار خصوصی به آن پیوسته‌اند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در اطلاعیه‌ای گفته است: “اعتصاب ما یک اعتصاب اخطاری است و یک هفته در جریان خواهد بود و در روز نهم تیر به صف همکاران رسمی خود که اعلام اعتراض کرده‌اند، خواهیم پیوست.”

ایران کارگر
توضیح تصویر، کارگران پالایشگاه نفت تهران برگه‌های ‘تسویه حساب’ را به دوربین نشان می‌دهند

از تابستان پارسال این دومین اعتصاب گسترده کارگران صنایع نفت و پتروشیمی در ایران است. مردادماه سال گذشته اعتصاب گسترده دیگری در سراسر ایران شکل گرفت.

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از برگزاری جلسه “فوق‌العاده” این کمیسیون برای رسیدگی به مشکلات کارگران بخش نفت و انرژی خبر داده و گفته یکشنبه مسئولان وزارت نفت در یک جلسه به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.

در روزهای گذشته علاوه بر کارگران پیمانی و پروژه‌ای که قراردادهایشان با شرکت‌های پیمانکار است، هزاران کارگر رسمی شرکت ملی نفت ایران هم اعتصاب کرده بودند. برای مثال اواخر خردادماه کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران مانع سوخت‌گیری یک نفتکش در جزیره خارک شدند.

میثم المهدی، فعال کارگری و کارگر فولاد اهواز، در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس گفت که اطلاعیه کارگران رسمی در حمایت از کارگران پیمانی به گفته او “اتفاقی جدید” است که می‌تواند به مطالبات کارگری شکل گسترده‌تری بدهد.

خواسته کارگران افزایش دستمزد و میزان مرخصی است. در حال حاضر بسیاری از کارگران پیمانی ۲۴ روز در ماه کار می‌کنند و شش روز مرخصی دارند که در بعضی از شرکت‌ها روزهای تعطیل کمتر هم است. خواسته کارگران افزایش تعطیلی به ۱۰ روز در ماه است.

علاوه بر آن کارگران از شرایط ایمنی و بهداشتی خود مخصوصا در زمان شیوع کرونا انتقاد دارند و می‌گویند در خوابگاه‌های کارگری بدون رعایت فاصله اجتماعی مجبور به زندگی هستند.

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *