نرگس محمدی،جعفر پناهی و محمد رسول‌اف: رهبر ایران باید پاسخگوی مرگ‌ شهروندان بر اثر کرونا باشد

گزارش‌ها از ایران حاکی از پرشدن ظرفیت بیمارستان‌ها و غسالخانه‌ها است. مقام‌های رسمی می‌گویند وضع در چند روز آینده بدتر خواهد شد. شماری از هنرمندان خواهان مجازات وزیر بهداشت هستند اما جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، کارگردانان منتقد حکومت گفته‌اند مقصر اصلی رهبر ایران ‌است که باید پاسخگوی این وضعیت باشد.

در شبکه‌های اجتماعی کاربران ایرانی نام یا تصویر نزدیکان خود را که بر اثر کرونا درگذشته‌اند، منتشر می‌کنند. فضای عمومی حاکی از ناامیدی و استیصال از شرایط است و در این میان برگزاری عزاداری‌های محرم هم که ظاهرا دولت اختیاری در کنترل آن ندارد، بر نگرانی‌ها افزوده است.

سایت جماران فیلمی از غسالخانه بهشت زهرای تهران منتشر کرده که نشان‌دهنده “ازدحام کم‌سابقه ” افراد سیاه‌ پوش مقابل محلی است که قرار است مردگان از آن خارج و خاکسپاری شوند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، امروز به ‘داروخانه ۲۹ فروردین ‘ رفته که از مراکز اصلی توزیع داروهای مرتبط با کرونا است. او به یکی از مراجعان معترض که می‌گوید از کادر درمان ‘بیمارستان امام خمینی ‘ است و حق او نیست که بعد از دو سال مبارزه در خط مقدم در صف طولانی منتظر باشد، گفت: “من رفتم سوال کردم، دارو هست و هیچ مشکلی نیست. “

رئیس‌جمهور ایران وعده داده که با ورود سریع واکسن روند واکسیناسیون بهتر شود.

تصویر تجارت‌نیوز از بستری کردن بیماران در راهروی بیمارستان
توضیح تصویر، تصویر تجارت‌نیوز از بستری کردن بیماران در راهروی بیمارستان

چه کسی مقصر است؟

شمار زیادی از شهروندان عصبانی از وضع موجود، خواستار مجازات مسئولان مقصر هستند. از جمله منیژه حکمت، کارگردان سینما که خواستار محاکمه سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت حسن روحانی شده است. اما جعفر پناهی، از فیلمسازان مستقل منتقد حکومت ایران در یادداشتی تاکید کرده که مقصر اصلی این وضعیت، به گفته او رهبر ایران است.

او نوشته این روزها به اشکال گوناگون می‌خواهند لاپوشانی کنند یا مسئولانی را مقصر جلوه دهند که هیچ اختیاری در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور ندارند.

جعفر پناهی در اینستاگرامش درباره دلایل آنکه آیت‌الله خامنه‌ای را مقصر اصلی وضع موجود می‌داند، توضیح داده:

“در ابتدا ویروس کرونا را کذب خواند. سپس درست زمانی که تمام دنیا تلاش گسترده جهت پیشگیری داشتند، با تمام توان سعی در بی‌اهمیت جلوه دادن آن نمود. زمانی هم که سران دیگر کشورها در رقابت برای خرید واکسن بودند، دستور عدم خرید واکسن‌های تایٔید شده را داد […] آیا وقت آن نرسیده که برای یک بار هم که شده پاسخگوی سخنان ضد و نقیض خود باشند؟ آیا به خطر انداختن جان ۸۵ میلیون جمعیت ایران و مرگ صدها هزار نفر ارزش پاسخگویی دارد؟ “

محمد رسول‌اف، کارگردان دیگر سینما هم در موضع‌گیری مشابه آقای خامنه‌ای را عامل مرگ ایرانیان دانسته است.

دیروز هم نرگس محمدی، از فعالان حقوق بشر در اینستاگرامش نوشته بود که مسئولیت مرگ شهروندان ایرانی با آقای خامنه‌ای است: : قتل هر دو دقیقه یک شهروند ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا، نتیجه اظهارات و دستورات رهبر جمهوری اسلامی بوده و مسئولیت کامل و مستقیم این قتل ها بر عهده ایشان است.

بیمارستان‌ها ‘جا ندارند’

در شبکه‌های اجتماعی کاربران مختلف از تجربه خود می‌گویند که نتوانسته‌اند تخت خالی بیمارستان برای عزیزانشان پیدا کنند.

یک پزشک نوشته دختری برای بستری کردن پدرش التماس می‌کرده که دو فرد دیگر خانواده را بر اثر کرونا از دست داده بوده و می‌خواسته پدرش را نجات بدهد اما جای خالی در بیمارستان وجود نداشته است.

دکتر طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از پیشکسوتان بازنشسته، کارآموزان و دانشجویان پزشکی و پرستاری خواسته که برای کمک پا پیش بگذارند.

به گزارش ایسنا، دکتر چنگیز گفته: “به ناچار به صراحت و روشنی اعلام می‌کنم ظرفیت همه بیمارستان‌های ما تقریباً در همه شهرستان‌های استان از مرز اشباع گذشته و دیگر پزشک و پرستاری برای پر کردن شیفت‌ها در بخش‌های جدیدی که در تدارک راه‌اندازی آن‌ها هستیم وجود ندارد. “

ورود سپاه به فرآیند واکسیناسیون

امروز حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران که برای بازدید به مشهد، یکی از نقاط بحرانی کرونا رفته، خبر داده که اولویت سپاه گسترش مراکز واکسیناسیون کروناست و همچنین قرار است با “سازماندهی تیم‌های بسیجی ” به دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک کند.

تجربه قبلی سپاه پاسداران در کنترل ویروس کووید-۱۹ با ادعای ساخت دستگاه مستعان ۱۱۰ که گفته شد ویروس‌یاب فوری و از راه دور است، با شکست مواجه شده بود.

آقای سلامی گفته بعد از تاکید اخیر رهبر ایران برای مهار کرونا، به مشهد رفته تا از نزدیک شرایط را مشاهده کند: “اساس کار این است که بتوانیم با یک اراده جمعی بر این مساله فایق شویم. نیازهای دیگر مثل دستگاه اکسیژن‌ساز نیز وجود دارد که تصمیم گرفتیم تامین شود تا کیفیت درمان در بخش‌های مختلف بیمارستانی بالا برود. “

دستور رئیسی برای ‘جمع کردن’ صف‌ها

امروز ابراهیم رئیسی قبل از دیدار از داروخانه ۲۹ فروردین که گفته شد دیداری سرزده بوده است، در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: صف‌هایی که در رابطه با واکسیناسیون و تهیه دارو شکل می‌گیرد بایستی سریعا جمع شوند و با مدیریت مناسب شاهد اینگونه صف‌ها نباشیم. دارو به اندازه کافی وجود دارد و روند واکسیناسیون نیز سرعت خواهد گرفت.

به گفته آقای رئیسی “برای اختصاص ارز به واردات واکسن کرونا هیچ مشکلی وجود ندارد ” و اولویت دولت این است که با واردات سریع واکسیناسیون مردم شدت بگیرد.

دولت حسن روحانی هم بارها تاکید کرده بود که مشکل ارز را حل کرده اما واردات دارو با مسائل دیگری روبه‌رو شده است.

رهبر ایران با واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی مخالفت کرده بود اما در تازه‌ترین سخنرانی خود بعد از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، موضعی متفاوت گرفت.

مقام‌های ایران امید زیادی به واردات و ساخت مشترک واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه و همچنین تولید انبوه واکسن برکت در داخل داشتند که هیچ کدام تا مرداد ماه امسال محقق نشده است.

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *