ابراهیم رئیسی اجرای «سند ۲۰۳۰» یونسکو را برای همیشه لغو کرد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، مصوبه این شورا برای «لغو اجرای سند ۲۰۳۰» را ابلاغ کرده است.

سعیدرضا عاملی روز دوشنبه ۲۲ شهریور افزود حدود «۲۹ مصوبه» شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های گذشته به‌دلیل «ایرادهای حقوقی»، «ایرادهای دستگاه مجری ذینفع» یا «دلایل نامشخص» در دولت قبل ابلاغ نشده بود که ابراهیم رئیسی «هفت مصوبه» را ابلاغ کرده و بقیه نیز در دست بررسی است.

او پیش‌بینی کرده است که بیش از «۹۰ درصد» مصوبات «بر زمین مانده» شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی دولت جدید ابلاغ شود.

ابراهیم رئیسی ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را برعهده دارد.

«سند ۲۰۳۰» یونسکو که مصوبه لغو اجرای آن روز دوشنبه ابلاغ شد، ناظر به آموزش محیط زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها، احترام به تنوع فرهنگی و ترویج آموزش بین فرهنگی، کنار گذاشتن گفتمان هویتی بسته، تربیت نسل جدید با نگاه شهروند جهانی، فرهنگ صلح و عدم خشونت است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۱ اردیبهشت سال ۹۸ در یک سخنرانی با این سند مخالفت کرد و مدعی شد که این سند بین‌المللی «سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی» را ترویج می‌کند.

او ۱۱ شهریور پارسال نیز مدعی تلاش «دشمن» برای «نفوذ» در آموزش و پرورش ایران از طریق «سند ۲۰۳۰» شد.

سعید پیوندی، جامعه‌شناس آموزشی، آبان ۹۹ در گفت‌وگو با رادیو فردا یکی از دلایل مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با این سند را چنین بیان کرد: «در این سند از جمله موردی وجود داشت که از کشورهایی که به نوعی از کودکان در امور نظامی استفاده می‌کنند، به آن‌ها آموزش نظامی می‌دهند و آن‌ها را به هر حال درگیر مسائل نظامی می‌کنند انتقاد شده است».

او اظهار داشت: «ایران یکی از آن نظام‌هایی است که خطاب یونسکو به آن‌هاست. نظامی که در گذشته‌های دورتر این کار را به طور گسترده انجام داده است و در این سال‌ها هم سعی کرده که این فضای رزمی و نظامی و جنگی را در مدارس ایران و بخصوص در دبیرستان‌ها [حفظ کند]. این سیاستی است که در مغایرت کامل با میثاق‌های بین‌المللی حقوق کودکان قرار دارد».

سند ۲۰۳۰ دستاورد نشست رهبران کشورها، نمایندگان نهادهای تخصصی سازمان ملل و فعالان جامعه مدنی در سپتامبر سال ۲۰۱۵ است که شامل ۱۷هدف اصلی و ۱۶۹ هدف ویژه است که نقشه راه جامعه بین‌المللی را در زمینه توسعه پایدار برای سال ۲۰۳۰ ترسیم می‌کند.

تصمیم بر این شد که از ژانویه ۲۰۱۶ اجرای این سند در کشورها آغاز شود. آیت‌الله خامنه‌ای نخستین رهبری بود که به این سند واکنش منفی نشان داد و از استادان خواست تا آن را «تبیین» کنند.

او گفت: «دست‌هایی پشت سازمان ملل دارند برای همه چیز ملل دنیا منظومه فکری تنظیم می‌کنند. این غلط و معیوب است؛ این‌ها چه حقی دارند که درباره سنت کشورها اظهارنظر کنند؛ همه‌اش هم «باید» است».

بهرام قاسمی، سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ در این زمینه گفت «موضع اصولی و تغییرناپذیر ایران اجرا نکردن قسمت‌هایی از سند ۲۰۳۰ است که با قوانین و باورهای دینی و اولویت‌های ملی و ارزش‌های اخلاقی جامعه ایران در تناقض است».

وزارت علوم نیز همان سال این سند را «صرفا یک بیانیه» خواند و گفت که «در زمره پیمان‌نامه‌ها نمی‌گنجد و الزام‌آور نیست و کشورها مطابق با ساختار ملی خود می‌توانند آن را اجرا کنند».

در نهایت، دولت حسن روحانی در ۲۰ تیرماه ۱۳۹۶ تمامی تصمیمات هیات دولت درباره پیگیری سند ۲۰۳۰ را لغو کرد ولی اصولگرایان مدعی بودند که دولت در خفا اجرای این سند را دنبال می‌کند.

سرانجام شورای عالی انقلاب فرهنگی به لغو اجرای این سند رای داد که مصوبه آن روز دوشنبه توسط ابراهیم رئیسی ابلاغ شد.

بیشتر در این باره:
سند۲۰۳۰؛ از واقعیت تا آنچه دهان به دهان می‌چرخد

رادیو فردا

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *