گوترش درکنفرانس اقلیمی گلاسکو: داریم قبرهای خودمان را می‌کنیم

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان در یکی از تندترین هشدارها درباره گرمایش زمین گفت ما داریم قبر خود را می‌کنیم.

آقای گوترش در روز رسمی افتتاح بیست و ششمین کنفرانس اقلیمی سازمان ملل موسوم به کاپ۲۶ در گلاسکوی اسکاتلند گفت: “اعتیاد به سوخت‌های فسیلی بشر را لب پرتگاه برده است.”

“یا ما به اعتیاد پایان می‌دهیم یا این اعتیاد به ما پایان می‌دهد. وقت آن است که بگوییم بس است، کشتن خومان با کربن بس است، رفتار کردن با طبیعت مثل توالت بس است. سوزاندن و حفاری و استخراج هر چه بیشتر بس است. ما داریم قبرهایمان را می‌کنیم.”

کاپ۲۶ را بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا افتتاح کرد و او هم در نطق خود هشدار داد که “یک‌دقیقه به نیمه شب مانده است” که اشاره‌ای تلویحی به آخر دنیاست.

آقای جانسون گفت اگر اقدامی فوری برای مهار گرم‌ شدن خطرناک کره زمین صورت نگیرد، دنیا بخصوص نسل جوان رهبران کشروها را نخواهند بخشید و خشم آنها قابل کنترل نخواهد بود.

او خواستار پایان دادن به سوزاندن زغال سنگ و تولید خودروهای بنزینی و گازوئیلی (دیزل) شد.

در این اجلاس که دانشمندان هشدار داده‌اند آخرین فرصت برای جلوگیری از یک فاجعه جهانی است ۲۵ هزار نفر از سران کشورها گرفته تا نمایندگان دولت‌ها، دانشمندان، نهادها و فعالان محیط زیست، نمایندگان صنایع و لابی‌ها از تقریبا تمام کشورهای دنیا شرکت کرده‌اند.

ایران هم گفته است در این اجلاس شرکت می‌کند. کاپ۲۶ دوازده روز ادامه دارد. در هفته اول کارشناسان و متخصصان پشت درهای بسته بر سر پیش‌نویس یک پیمان بحث و مجادله می‌کنند و در هفته دوم نمایندگان دولت‌ها درباره آن بحث و مذاکره می‌کنند تا توافق نهایی را جمعه آینده اعلام کنند.

بنا به عهدنامه پاریس و اجماع تقریبا جهانی دانشمندان، افزایش دمای کره زمین بر اثر فعالیت‌های بشر تا سال ۲۰۵۰ باید زیر ۱/۵ درجه بماند وگرنه عواقب وخیمی برای حیات خواهد داشت و مناطق وسیعی غیرمسکونی می‌شوند.

این گرم شدن در دویست سال گذشته شدت گرفته با سوزاندن زغال‌سنگ، نفت و گاز (سوخت‌های فسیلی) برای بکار گرفتن ماشین، دورانی که به انقلاب صنعتی معروف است.

اکنون این افزایش دما ۱/۱ درجه برآورد می‌شود.

بایدن بابت سیاست‌های زیست‌محیطی ترامپ پوزش خواست

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود از جهانیان به‌خاطر تصمیم دولت دونالد ترامپ به خارج شدن از توافق‌نامه تغییرات آب‌وهوایی پاریس معذرت‌خواهی کرد.

آقای بایدن  گفت: «شاید نباید معذرت‌خواهی کنم، اما می‌خواهم به این خاطر که آمریکا… یعنی دولت قبلی ما، از توافق پاریس خارج شد، معذرت‌خواهی کنم. این باعث شد کمی از کار خود عقب بمانیم.»

بایدن بلافاصله پس از آغاز به کار رسمی خود در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد که آمریکا با تغییر دادن تصمیم دولت قبلی، به توافق پاریس بازمی‌گردد. این توافق طی چند ماه مذاکره در سال ۲۰۱۵ در فرانسه نهایی، و در آوریل ۲۰۱۶ امضا شد. تقریبا همه کشورهای جهان (در مجموع ۱۹۵ کشور) آن توافق را امضا کردند و ۱۹۲ کشور سپس آن را تصویب کردند. پنج کشور توافق پاریس را امضا کرده‌اند اما تصویب نکرده‌اند که همه در منطقه خاورمیانه و شاخ آفریقا قرار دارند: ایران، عراق، لیبی، یمن، و اریتره. عراق هم البته قرار است به‌زودی کار تصویب را در مجلس جدید خود تمام کند.

بایدن در سخنان خود گفت که مردم آمریکا چهار تا پنج سال پیش مطمئن نبودند که تغییرات آب‌وهوایی حقیقت دارند یا نه. او افزود: «اما به قول آنچه مردم در بخش‌های جنوبی ایالت من می‌گویند: “پروردگار را دیدند.” یعنی مردم دیده‌اند که در کشورمان چه می‌گذرد. تغییرات شگرفی در حال انجام است. مردم ما بالاخره آن فوریتی را که تمام شما می‌بینید، به چشم خود می‌بینند.»

بایدن در سخنان پیشین خود در ابتدای این نشست به رهبران جهان هشدار داد و در عین حال از آن‌ها خواست که دست به عمل فوری در زمینه تغییرات آب‌وهوایی بزنند. این در حالی است که برنامه‌های آب‌وهوایی خود دولت بایدن نیز با مشکلات سیاسی متعددی در آمریکا مواجه است.

بایدن تاکید کرد: «ما هنوز به‌اندازه کافی عمل نکرده‌ایم. زمان استراحت و دعوا بین خودمان نداریم. این چالشِ عمر همه ما است- تهدیدی برای موجودیت بشر، آن‌طور که می‌شناسیمش. و هر روز که تاخیر کنیم، هزینه بی‌عملی بیشتر می‌شود. باشد که در این لحظه و همین جا در گلاسگو به فراخوان تاریخ پاسخ دهیم.»

رئیس ‌جمهوری آمریکا گفت: «چشم تاریخ به ما دوخته است. فقط فرصت کوتاهی داریم تا آمال خود را تحقق بخشیم و به وظیفه پیش رو بپردازیم. این دهه‌ای تعیین‌کننده است که فرصت داریم خودمان را ثابت کنیم.»

آقای بایدن می‌کوشد کشورهای دیگر را ترغیب کند که دست به کاهش نشر گازهای زیان‌آور بزنند تا دمای کره زمین بیش از این بالا نرود. او در مورد هدف خود گفت: «ما اگر گرد هم بیاییم می‌توانیم به هدف محدود کردن گرمایش جهان به فقط ۱.۵درجه سانتی‌گراد دست پیدا کنیم. اگر مصممانه و با بلندپروازی به انجام وظیفه خود تعهد کنیم.»

بایدن تاکید کرد که نشست گلاسگو باید «آغاز دهه‌ای از بلندپروازی و ابتکار برای حفظ آینده مشترکمان باشد.»

آمریکا قرار است در جریان نشست گلاسگو برنامه‌های مشخصی در زمینه‌های متنوعی از کشاورزی تا نفت و گاز و جنگل‌زدایی اعلام کند که نشان از راهبردهای بلند‌مدت این کشور می‌دهد. در ضمن قرار است که آمریکا و اتحادیه اروپا به طور مشترک اعلام کنند که میزان نشر گاز متان را تا پایان دهه جاری حداقل ۳۰درصد کاهش می‌دهند.

بایدن در حرف‌هایش تاکید داشت که فرصت پرداختن به مسئله تغییرات آب‌وهوایی هم فرصتی اخلاقی است و هم فرصتی اقتصادی. او گفت: «من وقتی با مردم آمریکا راجع به تغییرات آب‌وهوایی صحبت می‌کنم می‌گویم که مسئله مربوط به ایجاد شغل است.»

در چشم‌انداز بایدن راه مناسب برخورد با تغییرات زیان‌بار آب‌وهوایی تدوین و اجرای سیاست‌هایی است که در ضمن باعث افزایش اشتغال و ایجاد کار و مقابله با رکود اقتصادی نیز بشود و از کارگران صنایعی همچون سوخت‌های فسیلی برای انتقال آن‌ها به صنایع فناوری‌های جدید حمایت شود. او تاکید کرد که این قضیه «امر فوری اخلاقی و اقتصادی» است و در «راستای منافع» تمام کشورها است.

در حال حاضر لایحه دولت بایدن که شامل بیش از ۵۰۰میلیارد دلار بودجه مربوط به مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است در نبردی سخت در کنگره آمریکا قرار دارد. بایدن تاکید کرد که آمریکا از مسئولیت‌هایش عقب نمی‌کشد و گفت برنامه‌های او منجر به «سرمایه‌گذاری‌های تاریخی در انرژی پاک» می‌شود.

بایدن افزود: «طبق این برنامه‌ها، کارگران هزاران کیلومتر خطوط انتقالی شبکه برق‌رسانی پایدار، مدرن، و پاک خواهند ساخت. کارگران خودروسازی، نسل بعدی خودروهای برقی را می‌سازند، و برقکارهای شبکه سراسری، ۵۰۰ ایستگاه شارژ خودرو در سراسر کشور ما برپا می‌کنند. مهندسان سامانه‌های جدید جذب کربن را طراحی می‌کنند، و کارگران ساخت‌وساز آن‌ها را به واقعیت بدل می‌‌کنند.»

نخست‌وزیر بریتانیا: برای جدی گرفتن تغییرات اقلیمی، فردا دیر است

بوریس جانسون،‌ نخست‌وزیر بریتانیا، گفت «اگر امروز تغییرات اقلیمی را جدی نگیریم،‌ فردا برای فرزندانمان خیلی دیر خواهد بود».

نخست‌وزیر بریتانیا در سخنرانی خود گفت: «بشریت مدتی طولانی است که زمان برای تغییرات آب‌وهوایی را از کار انداخته است. یک دقیقه به نیمه‌شب به آن ساعت آخرالزمانی [تغییرات آب و هوایی] باقی است و ما باید همین حالا دست به کار شویم.»

جانسون افزود: «‌اگر همین امروز درباره تغییرات آب و هوایی آماده نباشیم فردا برای چنین کاری از جانب فرزندانمان دیر است.»

او همچنین گفت: «هر چه بیشتر در اقدام کردن قصور بورزیم شرایط بدتر می‌شود و باید هنگامی که به‌تدریج مجبور می‌شویم به دلیل وقوع فاجعه دست به اقدام می‌زنیم بهای بیشتری را بپردازیم.»

همزمان با سخنرانی جانسون، گرتا توتبرگ، کودک سوئدی حامی محیط زیست، در توییتر از هوادارانش خواست نامه‌ای سرگشاده را امضا کنند که رهبران جهان را به خیانت در زمینه تغییرات اقلیمی متهم می‌کند.

ایران امر.ز

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *