معلمان سراسر ایران در اعتراض به برآورده نشدن خواسته‌های خود تحصن کردند

در آغاز اعتراضی چند روزه، معلمان سراسر ایران روز شنبه، ۹ بهمن، در ده‌ها شهر ایران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود تحصن کرده و از رفتن به کلاس‌ها سر باز زدند.

اعتراض معلمان یکی از ادامه‌دار‌ترین اعتراضات صنفی در تاریخ جمهوری اسلامی بوده و به‌ویژه در چند ماه گذشته با جدیت دنبال شده است.

تحصنِ روز شنبه در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران انجام می‌شود و قرار است در روز یک‌شنبه، ۱۰ بهمن، نیز تکرار شود.

در این تحصن سراسری معلمان ده‌ها مدرسه از شهرها و روستاهای مختلف ایران به صورت حضوری و آنلاین دست از کار کشیده و از برگزاری کلاس‌های درس خودداری کرده‌اند.

به نوشته محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، این تحصن دست‌کم در ۲۰۰ شهر و منطقه و ناحیه در حال برگزاری است.

در تصاویر منتشرشده از تحصن معلمان آن‌ها مطالبات خود را به صورت نوشته‌هایی که به‌ دست دارند، اعلام کرده‌اند. محورهای اصلی اعتراض معلمان و از جمله دلایل برگزاری تحصن سراسری «عدم اجرای همسان‌سازی بازنشستگان»، «عدم اجرای کامل رتبه‌بندی»، «عدم اجرای کامل اصل ۳۰ قانون اساسی» و «بازداشت معلمان و پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی» است.

بر اساس فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، معلمان همچنین قرار است در روز دوشنبه ۱۱ بهمن در شهرهای مختلف ایران تجمع اعتراضی برگزار کنند.

این تجمع در تهران در مقابل مجلس و در شهرستان‌ها در مقابل اداره آموزش و پرورش و اداره کل شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

همزمان با برگزاری تحصن روز شنبه، معلمان در بیانیه‌ای علت اقدام خود را بی‌توجهی حاکمیت به خواسته‌هایشان اعلام کرده و گفتند: «معلم امروز نه معیشت مناسب دارد و نه از منزلتی برخوردار است.»

معلمان در بیانیه‌ دیگری نیز خطاب به دانش‌آموزان از جمله دلایل برگزاری این تحصن و تجمعات اخیر را رعایت نشدن اصل ۳۰ قانون اساسی اعلام کرده‌اند.

بر اساس این اصل «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد». با این وجود این اصل تاکنون در کشور اجرا نشده و خانواده‌های دانش‌آموزان با عناوین مختلف مجبور به پرداخت مبالغی به مدرسه می‌شوند.

مهم‌ترین خواسته معلمان شاغل و بازنشسته در تجمعات اعتراضی اخیر اجرای کامل رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصدِ هیئت علمی دانشگاه‌ها برای معلمان شاغل و اجرای همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته است.

لایحه رتبه‌بندی معلمان پس از حدود ده سال بلاتکلیفی و افزایش تجمعات اعتراضی معلمان در ماه‌های اخیر سرانجام روز ۲۴ آذر امسال به تصویب مجلس ایران رسید.

در واکنش به نحوه تصویب این لایحه، سخنگوی کانون صنفی معلمان با اعلام این که طرح تصویب‌شده مورد تأیید معلمان و تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیست گفته بود که «تجمعات سراسری معلمان تا رسیدن به مطالبه مطلوب ادامه خواهد داشت».

برگزاری تجمعات اعتراضی معلمان در ماه‌های گذشته به‌ویژه در شهرهای بزرگ گاهی با جو شدید امنیتی، خشونت علیه معترضان و بازداشت برخی از آن‌ها همراه بوده است.

بالا گرفتن اعتراضات سراسری فرهنگیان در حالی اتفاق می‌افتد که جمهوری اسلامی ایران با مشکلات اقتصادی بسیاری از جمله به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای دست‌به‌گریبان است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در آبان ۴۴.۴ درصد بوده و بر پایه آمارهای رسمی وزارت کار، متوسط قیمت بیش از ۸۳ درصد اقلام خوراکی در ایران از حد بحران هم فراتر رفته است.

راذیو فردا

******

اعتصاب دو روزه معلمان در بیش از ۲۰۰ شهر

بی‌توجهی به حقوق اساسی معلم‌ها، طبقاتی‌شدن نظام آموزش و برخورد امنیتی با خواسته‌های معلمان هسته اصلی اعتراض‌هایی است که بخش بزرگی از این صنف را متحد کرده است

از سراسر ایران گزارش شده است که معلم‌ها در بیش از ۲۰۰ شهر دست به اعتصاب و تحصن زده‌اند و روز شنبه ۹ بهمن و یکشنبه ۱۰ بهمن بر سر کلاس درس حاضر نخواهند شد. محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان در توییتر خود نوشته که معلم‌ها در مدارس سراسر کشور به این تحصن پیوسته‌اند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان در کانال اطلاع‌رسانی‌اش در پیام‌رسان تلگرام، تصاویر این تحصن‌ها در شهرهای مختلف ایران را منتشر کرده است.

شرکت‌کنندگان در این اعتصاب سراسری به «اجرای ناقص رتبه‌بندی معلمان»، «بی‌توجهی به لایحه همسان‌سازی» و «فراموش‌ شدن ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری» اعتراض کردند. آن‌ها همچنین خواستار «استخدام معلمان خرید خدمات آموزشی»، «آموزش رایگان»، «تجهیز مدارس»، «اجرای عدالت آموزشی»، «طراحی مناسب کتاب‌های درسی» و «آزادی معلمان زندانی» شدند.

در دو ماه گذشته و پس از تصویب لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان در مجلس، اعتراض معلم‌ها همچنان ادامه دارد. آن‌ها این اقدام مجلس را «سرهم‌بندی» کردن خواسته رتبه‌بندی و توجه به معیشت معلمان و حربه‌ای برای ایجاد شکاف در میان معترضان دانستند و خواستار تحقق همه خواسته‌هایشان شدند.

اعتصاب معلمان در دور روز شنبه و یکشنبه ادامه خواهد داشت و حرکت اعتراضی مشابهی برای شنبه و یکشنبه دو هفته آینده نیز برنامه‌ریزی شده است.

وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته با تشدید فشار بر فعالان صنفی معلمان تلاش کردند تا مانع شکل گیری دور جدیدی از اعتراضات آن‌ها شوند. صبح روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه نیروهای امنیتی محمدتقی فلاحی، دبیرکل کانون صنفی معلمان را بازداشت و برای اجرای حکم  به زندان اوین منتقل کردند.

در واکنش به این رویداد، کانون صنفی معلمان دستگیری دبیرکلش را تلاش حکومت «برای سرکوب جنبش معلمان و به محاق بردن مطالبات صنفی» دانست و با انتشار بیانیه‌ای گفت که «حاکمیت قصد دارد به جای پاسخگویی، مشت آهنین نشان دهد اما غافل از آنکه این سرکوب‌ها هرگز نمی‌تواند مطالبه‌گری فرهنگیان را متوقف نماید.»

معلمانی که در اعتصاب امروز شرکت داشته‌اند علاوه بر خواسته‌های صنفی و حقوقی، دستگیری و حبس معلمان و فعالان را هم محکوم کرده‌اند و ازادی آن‌ها را در فهرست مطالباتشان جای داده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه‌ای خطاب به دانش‌آموزان نوشته است که طبق اصل ۳۰ قانون اساسی فراهم آوردن آموزش رایگان و باکیفیت از وظایف حکومت است و بی‌توجهی به این اصل قانون اساسی سبب شده تا آن‌ها از حق خود براساس اصل ۲۷ قانون اساسی برای اعتراض مسالمت‌آمیز استفاده کنند.

براساس فراخوانی که این نهاد صنفی فرهنگیان منتشر کرده است آن‌ها قرار است روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه نیز تجمع های اعتراضی در مقابل اداره‌های آموزش و پرورش شهرها و اداره‌کل‌های مراکز استان برگزار کنند. این تجمع در تهران در مقابل وزارت آموزش و پرورش برنامه ریزی شده است.

رادیو زمانه

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *