تجمع سراسری معلمان؛ «۷۰ نفر در تهران بازداشت شدند»

همزمان با تجمع صدها تن از معلمان در شهرهای مختلف ایران، سخنگوی کانون صنفی معلمان از بازداشت ۷۰ نفر در شهر تهران خبر داد.

به گفته محمد حبیبی، در تهران به دلیل برخورد شدید امنیتی، معلم‌ها نتوانستند تجمع خود را برگزار کنند، اما ویدئوهای منتشر شده از شهرهای دیگر نشان می‌دهد که این تجمعات خارج از پایتخت برگزار شده است.

تجمع سراسری معلمان به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، در اعتراض به دستگیری معلمان، وضعیت معیشتی نامناسب معلمان شاغل و بازنشسته و همچنین کمبود امکانات آموزشی برگزار شده است.

در ویدئوهایی که از شهرهای محتلف ایران منتشر شده است، این شعارها شنیده می‌شوند:

  • رئیسی، قالیباف، این آخرین پیام است. جنبش فرهنگیان آماده قیام است
  • یه سیسمونی کم بشه، مشکل ما حل می‌شه
  • ننگ ما، ننگ ما، وزیر الدنگ ما
  • معلم زندانی، آزاد باید گردد
  • مدعی عدالت، خجالت، خجالت

این نخستین بار نیست که معلمان به شکل هماهنگ و از پیش‌برنامه‌ریزی شده در سراسر کشور تجمع برگزار می‌کنند

برخی از معترضان در این تجمع‌ها، عکس‌های معلمان زندانی را در دست دارند. بر روی پلاکاردهایی که معترضان در دست دارند نیز درخواست آزادی معلمان زندانی دیده می‌شود.

از جمله بر روی پلاکاردهای نوشته شده است: «هر وعده که دادند به ما باد هوا بود. هر نکته که گفتند، فریب بود و ریا بود»، «اجرای عدالت و رفع تبعیض» و «جای معلمانتان زندان نیست. کمکشان کنید به حقشان برسند».

در یکی از ویدئوها که اعتراض در شهر کرج را نشان می‌دهد، یکی از سخنرانان از وضعیت نامناسب امکانات آموزشی در مدارس گله می‌کند.

او می‌گوید که معلمان «به دنبال اجرای قانون اساسی» هستند و سپس به بندی از قانون اساسی اشاره می‌کند که در آن، آموزش و پرورش رایگان برای همگان تضمین شده است.

این معلم معترض می‌گوید که برخلاف «کارکنان اداری آموزش و پرورش»، مدارس در کشور به کامپیوترهای مناسب، تجهیز نشده‌اند

در قطعنامه پایانی که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان منتشر کرده، مطالبات اصلی معلمان از این قرار است:

  • اجرای کامل طرح رتبه‌بندی و طرح همسان‌سازی
  • اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی بر آموزش و پرورش رایگان
  • حق تشکل‌یابی و آزادی معلمان زندانی

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، اعتراض‌های روز پنج‌شنبه در ده‌ها شهر از جمله رشت، مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز، کرج، کرمانشاه، شهرکرد، بروجرد، قم، یاسوج، نیشابور، شوش، سقز، شوشتر، مریوان و تاکستان برگزار شده است.

در بیش از دو دهه گذشته، معلمان به پایین بودن میزان حقوقشان اعتراض داشته‌اند و این اعتراض‌ها در نهایت به تصویب طرح همسان‌سازی و رتبه‌بندی معلمان انجامید.

اما معلمان معترض می‌گویند که هنوز از اجرای این طرح خبری نیست.

درباره طرح رتبه‌بندی هم استناد معلمان معترض به فصل ششم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. بر اساس این طرح، حقوق معلمان باید از یک دهه قبل بر اساس سطح کیفی آن‌ها مشخص می‌شد اما این طرح هنوز اجرا نشده است.

افزایش تورم و فقیرتر شدن خانواده‌های بیشتر در ایران بر گستردگی اعتراض‌های صنفی از جمله اعتراض کارگران و معلمان افزوده و تعداد اینگونه اعتراض‌های گسترده در چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته است.

بی بی سی


تجمع معلمان در شهرهای مختلف ایران

معلمان در دهها شهر ایران بار دیگر در اعتراض به آیین‌نامه ناقص رتبه‌بندی معلمان، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب «مستمر و سیستماتیک» فعالان صنفی تجمع برگزار کردند.

بنابر گزارش کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، این تجمع‌ها با فراخوان ۲۵ تشکل فرهنگی کشور در صاعت ده صبح به وقت ایران برگزار شد. این تجمع در تهران در مقابل وزارت آموزش و پرورش، و در شهرهای دیگر در برابر ادارات آموزش و پرورش برگزار شد.

در تهران نیروهای لباس شخصی و گارد و انتظامی تمام مسیرهای منتهی به محل تجمع را قرق کرده و اجازه حضور معلمان رو ندادند. گفته می‌شود چندین نفر از معلمان در تهران بازداشت شده‌اند. هنوز تعداد قطعی بازداشت‌شدگان روشن نیست.

محمد حبیبی، از مدیران کانون صنفی معلمان ایران در توییتر درباره تجمع تهران به نقل از یکی از همکاران خود نوشته است: «جو شدید امنیتی و حضور چشمگیر نیروی انتظامی از میدان فردوسی تا طالقانی و تمام خیابانها و کوچه‌های منتهی به قرنی. هر کس میاد تو محدوده میگیرن داخل ون میکنن نیروها تا سر طالقانی هم آمدند و ما را از حلوی داروخانه هلال متفرق کردند.»

آقای حبیبی هم‌چنین نوشتها شهرزاد قدیری، معصومه زمانی و علی گودرزی از جمله بازداشت‌شدگان امروز در تهران هستند.

محمد حبیبی در توئیت دیگری از بازداشت دهها نفر در تهران خبر داده است. به نوشته او، چهل نفر از معلمان بازداشت شده زن هستند که به بازداشتگاه وزرا برده شده‌اند و سی نفر از معلمان مرد بازداشت‌شده نیز در بازداشتگاه گیشا هستند. هیچ کدام از بازداشت‌شدگان تا این لحظه آزاد نشده‌اند.


قطعنامه پایانی تجمع سراسری معلمان ایران، یکم اردیبهشت ۱۴۰۱

معلمان عزیز، همکاران گرامی!
ما در اینجا جمع شده ایم تا فریاد بزنیم تا زمانی که مطالبات فرهنگیان محقق نگردد ما خیابان را ترک نخواهیم کرد. خیابان از آن ماست تا زمانی که تمام مطالبات محقق گردد سرکوب و زندان و پرونده سازی قادر نیست جنبش معلمان را یک گام به عقب براند.
در سال گذشته علی رغم تلاش و کوشش و اعتراضات مستمر و فراوان، متاسفانه نهادهای حاکمیتی اهمیتی به خواسته های ما نداده و به روش گذشته به جای پاسخگویی شیوه نادرست خود  را ادامه می دهند.

اگر چه منشا سیاست های آموزش و پرورش و نگاه ایدئولوژیک به امر آموزش ریشه در سیاستهای کلان نظام سیاسی و مورد توافق جناح های درون حکومت است. اما وجود یک وزیر نالایق و بی کفایت در راس وزارتخانه باعث شده است که این وزارتخانه به محلی برای برنامه ریزی و تدوین قوانین و آیین نامەهای ضدمعلم و ضد آموزشی تبدیل گردد. تدوین ناقص آیین نامه رتبه بندی نمونه بارز این ناکارآمدی است. ما خواهان عزل وزیری هستیم که از عهده اداره یک مدرسه بر نمی آید چه رسد به وزارتخانه آموزش و پرورش.
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان محقق نشده است. خواسته ما این است که قانون مدیریت خدمات کشوری کامل اجرا گردد و حقوق تمام معلمان شاغل و بازنشسته به بالای خط فقر برسد.

از طرفی عملکرد ضعیف و اهمال سازمان بازنشستگی کشوری در برگرداندن کسورات معلمان شاغل و بازنشستە بە حساب بانک ها و صندوق ها سبب زیان های مادی متعددی بە آن ها شدە است.

ما خواهان توقف سیاست‌های ضد آموزشی خصوصی‌سازی و پولی سازی آموزش هستیم تبعات این سیاست‌ها افزایش کودکان کار و بازمانده از تحصیل و گسترش آسیب‌های اجتماعی است ما این سیاست‌ها را محکوم می‌کنیم

در ادامه مطالبه گری در سال گذشته نیروهای امنیتی و قوه قضاییه به‌صورت مستمر و سیستماتیک سرکوب معلمان را ادامه دادند امروز محمدتقی فلاحی، لطیف روزیخواه، یعقوب یزدانی، حسین رمضانپور، ناهید فتحعلیان، زینب همرنگ، معصومه عسگری، هاله صفرزاده، عالیه اقدام دوست، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری و جواد لعل محمدی دوران حبس خود را سپری می‌کنند درحالی‌که اسماعیل عبدی به‌صورت ظالمانه بیش از هفت سال است که به بند کشیده شده است ما خواهان آزادی بی‌قیدوبند تمام معلمان دربند به‌ویژه اسماعیل عبدی هستیم.

در دور جدید سرکوب معلمان شاهد صدور احکام ظالمانه علیه فعالان صنفی هستیم. صدور 5 سال حکم زندان و به همراه تبعید و ممنوع‌الخروجی برای رسول بداقی، صدور 4 سال و 6 ماه حکم برای جعفر ابراهیمی، 12 سال حبس علیه مهدی فتحی و تأیید حکم زندان رسول کارگر و فرزانە ناظران پور همه برای ارعاب معلمان است ما خواهان لغو این احکام ظالمانه هستیم.

سرکوب معلمان محدود به این موارد نمی‌گردد طی شش ماه گذشته صدها معلم در سراسر کشور به بازپرسی و نهادهای امنیتی احضار شده و دادگاه محمود بهشتی لنگرودی، محمود ملاکی، عزیز قاسم‌زاده ، رادا مردانی ، پیروز نامی ، علی کروشات، فرنگیس نسیم پور، غلامرضا غلامی کندازی و … برگزارشده است و محمد رضا رمضانزادە نیز دوران محکومیت خود را با پابند الکترونیکی سپری می کند.

همه این‌ها برای توقف مطالبه گری است ما خواهان توقف احضار و پرونده‌سازی علیه معلمان هستیم.
ما با صدای رسا اعلام می‌کنیم که مطالبات ما بخشی از حقوق انسانی و اولیه ماست، تشکل یابی و تجمع حق مسلم ماست. تنها راه تحقق مطالبات فرهنگیان اتحاد و همبستگی تشکیلاتی است و به‌زودی تاریخ تجمع بعدی را اعلام می‌کنیم و روند اعتراض تا تحقق مطالبات ادامه خواهد داشت.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

ایران امروز

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *