کمیسیون تحقیقی که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد: اشغالگری اسرائیل بر اراضی فلسطینی «غیرقانونی» است

خشم اسرائیل در پی مقایسه تسلط بر سرزمین‌های فلسطینی با اشغالگری روسیه

گزارش کارشناسان کمیسیون تحقیق وابسته به شورای حقوق بشر سازمان ملل که تسلط اسرائیل بر سرزمین‌های فلسطینی‌نشین را با «اشغالگری روسیه در اوکراین» یکسان دانسته، با خشم شدید اسرائیل روبه‌رو شده و آمریکا نیز آن را رد کرده است.

کمیسیون تحقیقی که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بعد از عملیات گسترده نظامی اسرائیل در نوار غزه در بهار سال گذشته تعیین کرده بود، روز پنج‌شنبه ۲۸ مهر در گزارش خود نوشت که بر اساس حقوق بین‌الملل اشغالگری اسرائیل بر اراضی فلسطینی «غیرقانونی» است و اسرائیل این مناطق را عملاً به خاک خود «منضم» کرده است.

این کمیته تحقیق به ریاست ناوی پیلای، کمیسر شورای حقوق بشر سازمان ملل، در گزارش خود از دیوان عدالت بین‌المللی درخواست اضطراری کرد که در خصوص «عواقب حقوقی خودداری اسرائیل از پایان دادن به اشغال» اعلام موضع کند.

خانم پیلای و دو کارشناس دیگر کمیسیون تحقیق با اشاره به رأی مخالف اکثر کشورهای جهان علیه اقدام روسیه در «الحاق» چهار استان اوکراین، تأکید کردند که محکومیت باید وضعیت سرزمین‌های «اشغال شده» فلسطینی را نیز شامل شود و در غیر این صورت، اصل اساسی منشور سازمان ملل از معنای خود تهی خواهد شد.

اسرائیل از هر نوع همکاری با کمیته تحقیق منصوب از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل خودداری کرده و این شورا را به نشان دادن «وسواس سیستماتیک» علیه اسرائیل متهم کرده بود.

یائیر لاپید در واکنش به گزارش تنظیم شده کمیته تحقیق، آن را مملو از «دروغ، تحریک‌آمیز و به شدت مغرضانه» نامید. آقای لاپید گفت: «هر انتقادی از اسرائیل، یهودستیزی نیست اما این گزارش توسط یهودستیزان نوشته شده و گزارش، به طرزی روشن یهودستیزانه است».

هیئت نمایندگی اسرائیل در سازمان ملل متحد نیز در واکنش به گزارش کارشناسان حقوق بشر این سازمان اعلام کرد که آن‌ها «دستور کار ضد اسرائیلی دارند» که در کمال تأسف «رویه‌ای است که از گذشته در سازمان ملل جاری بوده است».

اسرائیل گفته است که گزارش ۲۸ صفحه‌ای کمیسیون تحقیق سازمان ملل، ۲۷۷ بار از اسرائیل نام برده در حالی که حتی یک بار نیز نام حماس را که صدها راکت در جریان عملیات نظامی بهار پارسال به اسرائیل شلیک کرد، ذکر نکرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز روز ۲۸ مهر اظهار داشت که نهادهای سازمان ملل و از جمله کمیته تحقیق آن موضع عادلانه‌ای در مورد اسرائیل ندارند. آقای پرایس افزود «هیچ کشوری نباید مصون از تحقیق باشد اما هیچ کشوری نباید با برخورد به دور از عدالت روبه‌رو شود».

با وجود واکنش‌های اسرائیل و آمریکا، قرار است گزارش کمیته تحقیق شورای حقوق بشر روز پنجم آبان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل خوانده شود.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *