ترانه علیدوستی بازیگر سرشناس‌سینما بازداشت‌شد

ترانه علیدوستی، از ستاره‌های سینمای ایران روز شنبه بازداشت شد. یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی فارسی گفت که ماموران بعدازظهر شنبه «با یورش به خانه خانم علیدوستی» او را بازداشت کردند.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه نیز در این‌باره نوشت: «ترانه علیدوستی که در مورد برخی ادعاهای مطرح‌شده‌اش مستندی و سندی را ارائه نکرد، ساعتی پیش به دستور مقام قضایی بازداشت شد.»

محل نگهداری خانم علیدوستی روشن نیست.

خبرگزاری میزان «برخی چهره‌ها و تعدادی از سلبریتی‌ها» را متهم کرد که در هفته‌های اخیر «مطالب تحریک‌آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی» منتشر کرد و نوشته که برخی از این افراد احضار و برخی نیز دستگیر شده‌اند.

پگاه آهنگرانی بازیگر سینما در گفت و گو با بی بی سی فارسی درباره دستگیری ترانه علیدوستی گفت: «گویا ماموران حدود ساعت سه بعد از ظهر امروز ماموران امنیتی وارد خانه ترانه شده اند، آنجا را تفتیش کرده‌اند و چیزهایی را با خود برده اند.»

به گفته این بازیگر سینمای ایران «همسر ترانه و باقی خانواده هیچ اطلاعی از محل نگهداری او ندارند.»

دو روز پیش حمید فرخ نژاد دیگر بازیگر سینمای ایران در پستی اینستاگرامی با دیکتاتور نامیدن علی خامنه‌ای نوشت: «علی خامنه ای، تو برای ما دیکتاتور خوبی نبودی. لااقل به‌خاطر خودت دیکتاتور باشخصیتی باش».

هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی دو بازیگر سینمای ایران هم پیش از این بازداشت و پس از چند روز آزاد شده بودند.

سهیلا گلستانی و حمید پورآذری اما همچنان در بازداشتاند.

ترانه علیدوستی، همراه با اعتراضات در ایران، عکس بدون پوشش سر خود را در اینستاگرام منتشر کرده بود. او دراین عکس دست نوشته ای به زبان کردی در دست دارد که شعار «زن، زندگی، آزادی» بر روی آن نوشته شده است.

عکسی هم از او منتشر شد که بدون حجاب در حال تردد و خرید در تهران است.

این بازیگر سینمای ایران همچنین در واکنش به اعدام محسن شکاری نوشته بود: «حالا بنشینید و منتظر عواقب این خونخواری باشید.»

محسن شکاری از زندانیان سیاسی بود که در جریان اعتراض‌های اخیر دستگیر شده بود و اخیرا اعدام شد.

«قافیه از دست رفته است»

پیش از این ترانه علیدوستی در واکنش به اعلام ممنوع الکاری تعدادی از بازیگران سینما نوشته بود: «می خواهید پنج شش نفرمان را بی‌محاکمه و بدون جرم، ممنوع‌الکار کنید. اما ممنوع از چه کاری؟ چه رقت بار که این امر بناست قیمتش عمر و سرمایه افراد باشد. عملی تا این حد عبث.»

او خطاب به تهدیدکنندکان و مدیران هنری اضافه کرد: «چیزی که مرتکبش هستید قانون مداری نیست. قانون به شما حق گرفتن شغل از کسی که مجرم نباشد نداده است. آن چه مرتکبش هستید اعمال زور است. با بادی به غبغب قصد دارید اسم بدها را اعلام کنید. تا با تهدید معاش آنها عبرتی برای بقیه بسازید، بلکه قافیه از دست نرود که از دست رفته است.»

این هنرپیشه سینمای ایران دو سال پیش با شکایت نیروی انتظامی، به پنج ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم به مدت دو سال تعلیق شد.

پیش از این گزارش شده بود که معاونت حقوقی نیروی انتظامی به دلیل توییت‌های این بازیگر درباره حجاب، گشت ارشاد، رفع حصر سران مخالفان و وضعیت زندانیان از او شکایت کرده بود.

در یکی از توییت‌ها خانم علیدوستی با انتشار ویدئویی از اعتراض زنان به حجاب اجباری که به حرکت «دختران انقلاب» مشهور شد، حمایت کرده بود.

یکی از انتقادهایی که در این سال ها به ترانه علیدوستی شده، بازی در سریال شهرزاد با دستمزد بسیار بالا بود.

او در جشنواره کن امسال درباره دفاع چند سال قبل خود از محمد امامی، تهیه‌کننده سریال شهرزاد که اخیرا به جرم سوءاستفاده از منابع بانک سرمایه به ۲۰ سال حبس محکوم شده است، تایید کرد که گاهی مواضع او و دیگر بازیگران ممکن است «اشتباه» باشد و اتفاقی که درباره سریال شهرزاد رخ داد، «تلنگری به همه ما» بود.

ترانه علیدوستی در فیلم اورکا ساخته سحر مصیبی در نقش یک شناگر ایرانی بازی کرد. او همزمان با نمایش این فیلم در جشنواره سینمایی سانتا باربارا، در مصاحبه‌ای از محدودیت‌های داخل ایران برای شناگران زن انتقاد کرد.

پخش ویدیوی این مصاحبه خبرساز شد و فدراسیون شنای ایران به او پاسخ داد. به علاوه، رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا هم بار دیگر از او انتقاد کردند.

ترانه علیدوستی درتماس با پدرش خواسته داروهایش را به زندان تحویل دهند

سمیه میرشمسی، عضو هیئت پنج نفره رسیدگی به خشونت علیه سینماگران زن، در توییتی خبر داده است که ترانه علیدوستی در تماس كوتاه تلفنی با پدرش اطلاع داده كه در بند ٢٠٩ زندان اوین است.

خانم علیدوستی در این تماس «درباره شرايطش توضيح بيشتری نداد و تنها درخواست تحویل‌دادن داروهایش به زندان را کرده است».

ترانه علیدوستی روز شنبه به دلیل حمایت از معترضان در ایران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

گروهی از سینماگران ایرانی امروز برای پیگیری وضعیت او مقابل زندان اوین جمع شده‌اند.


نیکی کریمی با شعار «زن، زندگی، آزادی» از «خفقان» انتقاد و قراردادهایش را فسخ کرد

نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان سینمای ایران، با انتشار پوستر «زن، زندگی، آزادی» و هشتگ «اعدام نکنید» نوشت که بعد از چند ماه «خفقان و ارعاب» تمام قراردادهایش را برای بازی و ساخت فیلم فسخ کرده است.

او تازه‌ترین چهره سرشناس سینمای ایران است که در هفته‌های گذشته از اعتراضات سراسری در ایران حمایت کرده و نوشته است «دیگر بس است … خسته شده‌ایم و به جان آمده‌ایم.»

این بازیگر باسابقه و شناخته شده، نوشته «فعلا نمى‌شود، من نمى‌توانم … تمام کارهایم را کنسل کرده‌ام‌، قرادادهایم را فسخ کرده‌ام ، چه براى بازى ، چه براى ساخت».

او این پست را با هشتگ «اعدام نکنید» منتشر کرده است و نوشته است «به کجا پناه ببریم از این همه خون نا به حق ریخته شده؟»

خانم کریمی در حالی پست خود را منتشر کرده است که روز گذشته ترانه علیدوستی ستاره شناخته شده سینمای ایران به دنبال حمایت از اعتراضات بازداشت شد.

خانم کریمی نام ترانه علیدوستی، جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، سینماگران بازداشتی و زندانی را هم در این پست آورده است.

ترانه علیدوستی، بازیگر سینما که عکس‌هایی بدون حجاب از خود منتشر کرده بود، روز شنبه بازداشت شد.

اکنون نیکی کریمی در این یادداشت اینستاگرامی نوشته است «در این چند ماه خفقان و ارعاب نگو و ننویس و تلفن‌هاى ناشناس گلویم از فریادهاى نزده، خواب‌هایم پر از بغض و اشک و ابهام از این برزخى ست که در آن تقلا مى‌کنیم».

نیکی کریمی بازیگر ۵۱ ساله ایرانی، سابقه همکاری با بسیاری از کارگردانان شهیر ایران از جمله عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی را در کارنامه خود دارد.

او بارها داور جشنواره‌های بین‌المللی بود.

او در جشنواره داخلی فیلم فجر نیز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را در کارنامه‌اش دارد و در کنار آن جوایز بین‌المللی بسیاری را از آن خود کرده است.

پست اینستاگرامی نیکی کریمی
توضیح تصویر، پست اینستاگرامی نیکی کریمی

از زمان آغاز اعتراضات ضد حکومتی به دنبال کشته شدن مهسا (ژینا) امینی و در پی پیوستن شمار زیادی از هنرمندان شناخته‌شده ایران به صف حامیان معترضان، فشارها حکومت و اقدام قضایی علیه آنان افزایش یافته است.

با آغاز موج اعتراض‌ها در ایران شماری از بازیگران زن در فضای عمومی کشف حجاب کردند که شناخته‌ترین آنها فاطمه معتمد آریا و کتایون ریاحی بودند. فاطمه معتمدآریا چندی پیش، برای نخستین بار بدون روسری و حجاب اسلامی در مراسم یادبود و خاکسپاری امین تارخ شرکت کرد. او در این مراسم گفت: «وقتی تمام ایران عزادار است. بگویم برادرم بود؟ چه بگویم وقتی برادرهایم در حال پرپر شدن هستند؟»

کتایون ریاحی نیز با نشان دادن تصویر بی‌حجاب خود در اینستاگرام، به خانواده مهسا امینی تسلیت گفت و تاکید کرد که «دیگر وقت دروغ گفتن نیست».

طی هفته‌های منتهی به اعتراض‌های اخیر، مقام‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در چند نوبت تهدید کردند فعالیت سینماگرانی را که علیه حکومت بیانیه امضا کرده‌اند ممنوع خواهند کرد و حتی صحبت از «فهرست ممنوع‌الکارها» به میان آمد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران خطاب به هنرمندان زنی که در جریان اعترضات اخیر روسری از سر برداشتند، گفته بود چون «قانون‌شکنی» کردند، قانون هم از آنها حمایت نمی‌کند و به طور تلویحی گفته بود امکان ادامه فعالیت در شغل‌شان را ندارند.

رسانه‌های وابسته به حکومت از روزنامه های نزدیک به سپاه مانند جوان و وطن امروز تا کیهان و ایران و همشهری هم بارها به آن‌ها حمله کرده و تهدیدشان کرده‌اند.

چند ماه پیش نیز در پی طرح اتهام آزار جنسی علیه یکی از بازیگران ایرانی، صدها بازیگر و کارگردان زن شناخته شده از جمله نیکی کریمی در بیانیه‌ای بی‌سابقه، با تایید وجود «خشونت سیستماتیک» علیه زنان در سینمای ایران، خواستار برخورد «قانونی جدی» با متخلفان شده‌ بودند.

بی بی سی


اعتراض چهره‌های فرهنگی جهان به بازداشت ترانه علیدوستی

تعدادی از هنرمندان مشهور سینما و تئاتر جهان و نویسندگان مطرح بین‌المللی با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن اعتراض به بازداشت ترانه علیدوستی، خواستار آزادی فوری این بازیگر ایرانی از زندان اوین شدند.

به گزاراش صدای آمریکا، این نامه سرگشاده توسط چهره‌های سرشناسی مانند اما تامپسون، مارک رایلنس، مارک رافالو، کن لوچ، مایک لی، استیو مک‌کوئین، ایان مک‌کلن، دیوید هیر، جولیا استیونسون، و سپیده معافی بازیگر ایرانی آمریکایی امضا شده است.

در بخشی از این تومار اعتراضی نوشته شده است که مقامات حکومت ایران به‌طور برنامه‌ریزی‌ شده تصمیم گرفتند که ترانه را پیش از کریسمس بازداشت کنند تا مطمئن شوند که هنرمندان بین‌المللی در این دوران تمرکز کمتری روی این موضوع داشته باشند.

آنها در ادامه این نامه نوشته‌اند: «اما حواس ما پرت نیست. ما خشمگین هستیم. ترانه علیدوستی مانند تمامی شهروندان ایران از آزادی بیان و تشکل برخوردارند و نباید به‌صورت خودسرانه بازداشت و زندانی شوند.»

امضاکنندگان ضمن اعلام همبستگی با ترانه علیدوستی خواستار آزادی فوری و بازگشت سالم او به خانواده‌اش شدند.

آنها در ادامه می‌افزایند که ترانه علیدوستی را به دلیل اعتراض به اعدام محسن شکاری، نخستین معترضی که به دلیل مشارکت در اعتراضات سراسری اخیر ایران به مرگ محکوم شده بود، دستگیر کردند.

ترانه علیدوستی که از هنرمندان منتقد حکومت ایران محسوب می‌شود، سه‌شنبه ۲۶ آذر با یورش مأموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد ‌و در حال حاضر در اوین زندانی است.

اعتراضات اخیر پس از کشته شدن مهسا امینی در ماه شهریور که در بازداشت پلیس اخلاق ایران بود، آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

بازداشت ترانه علیدوستی که در حمایت از معترضان حجاب اجباری خود را از سر برداشت و به سرکوب خشونت‌آمیز حکومت اعتراض کرد، با انتقادات داخلی و خارجی زیادی همراه شده است.

تعدادی از سینماگران ایرانی با تجمع مقابل زندان اوین خواستار آزادی ترانه علیدوستی شدند. هنرمندانی مانند اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی نیز با انتشار مطالب مختلفی در شبکه‌های اجتماعی از این بازیگر سرشناس حمایت کردند.

فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی و با بازی ترانه علیدوستی به‌عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان اسکار در سال ۲۰۱۷ انتخاب شد.

برخی از جشنواره‌های بین‌المللی سینمایی مانند کن و لوکارنو با انتشار پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به بازداشت ترانه علیدوستی اعتراض کردند.

در روزهای اخیر انتقاد هنرمندان از مقامات، و حتی علی خامنه‌ای رهبر حکومت ایران به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و حتی حمید فرخ‌نژاد، از بازیگران سرشناس ایرانی، او را «دیکتاتور»، «زورگو»، «بی‌جربزه»، «نابالغ»، و «ظالمی» محکوم به فنا توصیف کرد.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *