روز جهانی آموزش؛ دبیرکل سازمان ملل خواهان لغو «ممنوعیت‌های ظالمانه» طالبان بر آموزش دختران شد

در روز جهانی آموزش که امسال به حمایت از حق آموزش دختران و زنان افغانستان اختصاص داده شده، دبیرکل سازمان ملل خواهان لغو «ممنوعیت‌های ظالمانه» طالبان بر دختران و زنان افغانستان شده و وزارت خارجه آمریکا نیز می‌گوید که‌ روابط آمریکا و متحدانش با گروه طالبان، براساس موارد نقض حقوق بشر و «اقدامات ظالمانه و نفرت‌انگیز»ی خواهد بود که اخیرا از این گروه دیده‌اند.

امروز سه‌شنبه ۴ دلو/۲۴ ژانویه، روز جهانی آموزش است که از سوی یونسکو یا سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل به حمایت از حق تحصیل زنان و دختران افغانستان اختصاص داده شده است.

انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به مناسبت این روز و در پیامی تصویری، ممنوعیت تحصیلی برای دختران و زنان افغانستان از سوی طالبان را «ظالمانه» خوانده و خواهان لغو آن شده است.

گوترش در این پیام خود گفته:«من از مقام‌های برحال افغانستان می‌خواهم تا به‌گونه خاص، ممنوعیت ظالمانه دسترسی به آموزش متوسطه و عالی برای دختران را لغو کنند.»

گروه طالبان پس از بازگشت به قدرت در ماه اوت/اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، دختران را از رفتن به مدارس متوسطه منع کردند. اخیرا، این گروه نه تنها این فرمان را لغو نکرده، بلکه دختران و زنان را از رفتن به دانشگاه و تحصیلات عالی نیز منع کرده‌اند.

اینک وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این محدودیت‌های زن‌ستیزانه طالبان می‌گوید که واشنگتن و متحدانش بر اساس «اقدامات ظالمانه و نفرت‌انگیز»ی که اخیرا از گروه طالبان دیده‌اند، عملکرد خود را در برخورد با این گروه، تعریف خواهند کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه در جریان نشستی خبری در این مورد گفت:

«ما در حال بازنگری عملکرد و تعامل‌مان با طالبان در چارچوب موارد نقض حقوق بشر، اقدامات ظالمانه و نفرت‌انگیزی که در هفته‌ها و ماه‌های پسین از طالبان دیده‌ایم، بازنگری می‌کنیم.»

وزارت خارجه آمریکا همچنین هشدار داده که این اقدامات برای طالبان، هزینه خواهد داشت و تاکید کرده که همه گزینه‌ها روی میز است.

در کنار این، ریچارد بنت، گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشری افغانستان که شخصا وضعیت زنان در زیر حاکمیت طالبان را از نزدیک بررسی کرده با شریک کردن گزارش اخیر سازمان «خانه آزادی» گفته که در افغانستان کنونی، به ویژه زنان با «چالش‌های منحصر به فردی» روبه‌رو هستند و در برابر «اتهام‌های غیراخلاقی» که سزای آن شلاق زدن و سنگسار است، آسیب‌پذیر شده‌اند.

هم‌اینک دختران و زنان در افغانستان زیر حاکمیت طالبان، با محدودیت‌های گوناگونی که از سوی طالبان  وضع شده روبه‌رو هستند. زنان در کنار نداشتن حق تحصیل، از سفر بدون محرم، کار در ادارات دولتی و غیردولتی و نیز رفتن به حمام‌ها و پارک‌های شهر نیز محروم گشته‌اند.

فعالان زن و حقوق بشری در افغانستان پس از وضع هر ممنوعیتی از سوی طالبان، اقدام به برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز کردند که هربار از سوی طالبان با خشونت، تهدید، شکنجه و زندانی کردن معترضان پاسخ داده شده است.


یونسکو در حمایت از حق آموزش زنان و دختران افغانستان، فراخوان داد

یونسکو یا سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل در آستانه «روز جهانی آموزش» از مردم سراسر جهان خواسته تا در این روز، با دختران و زنان افغانستان که در زیر اداره طالبان، از درس و آموزش محروم گشته‌اند، دادخواهی کنند.

یونسکو در توئیتی با اشاره به این که دختران و زنان در افغانستان زیر اداره طالبان، حق آموزش و راه‌یابی به تحصیلات عالی را از دست داده‌اند، فراخوان داده تا فردا ٤‬ دلو/٢٤‬ ژانویه در روز جهانی آموزش، هم‌صدا شده و برای این حق دختران و زنان افغانستان، دادخواهی کنند.

سازمان یونسکو در این توئیت خود نوشته که در ٢٠ سال پسین، حضور زنان و دختران افغانستانی در دانشگاه‌ها ٢٠ برابر شده بود، اما پس از برگشت طالبان به قدرت، هم‌اینک حضور زنان در دانشگاه‌ها به صفر رسیده است.

یونسکو، این ممنوعیت تحصیلی برای دختران و زنان در افغانستان را «غیرقابل قبول» دانسته و گفته که «بیایید در روز جهانی آموزش، روشن و بلند صدا بزنیم که اجازه دهید دختران افغان بیاموزند.»

گروه طالبان پس از برگشت به قدرت در ماه اوت/اگست سال ٢٠٢١ میلادی، فورا اقدام به اعمال محدودیت‌های گوناگون بر زنان، ازجمله اعمال محدودیت تحصیلی بر دختران کردند.

این گروه با گذشت بیش از یک سال از بازگشت به قدرت، در کنار افزایش محدودیت‌ها بر زنان، زنان را به کلی از رفتن به مدارس و دانشگاه‌ها نیز منع کردند. اقدامی که سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری، آن را به معنی حذف کامل زنان از زندگی اجتماعی خواندند.

رادیو فرانسه

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *