بیانیه سازمان معلمان ایران در خصوص بیانیه‌های موسوی و خاتمی

ناآرامی‌ها و اعتراضات چند ماه اخیر کشور با پیشتازی زنان و جوانان را می‌توان محصول ناکارآمدی در حل بحران‌های عمیق و بی‌توجهی حاکمیت نسبت به مطالبات متنوع مردم در حوزه‌های گوناگون داخلی و خارجی دانست. نادیده انگاشتن انتخاب‌های مردم، موجب قهر گسترده با صندوق رای شده و نهایتا با زیر سوال بردن مشروعیت نظام حکمرانی، ناامیدی نسبت به امکان اصلاح و تحول از درون را رقم زده است.

فاصله طبقاتی، فقر و نابرابری، تورم مهارگسیخته، بیکاری گسترده بویژه بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی و متخصصان، تبعیض‌های جنسیتی- قومیتی- مذهبی، انسداد سیاسی و بحران‌های اجتماعی مختلف، منجر به شکاف عمیق میان مردم و حاکمیت شده است!

تنها راه برون‌رفت از بحران‌های موجود، شنیدن صدای معترضین، به رسمیت شناختن  تنوع دیدگاه‌ها، آزادی تمامی زندانیان سیاسی، استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان، مراجعه به آرای عمومی جهت تغییرات اساسی در ساختار نظام حکمرانی در چارچوب حفظ تمامیت ارضی و انسجام ملی ایرانیان است.

سازمان معلمان ایران برای جلوگیری از فروپاشی اجتماعی، خروج از بن‌بست‌ها و پیشگیری از آسیب‌های مهلک، بر گذار مسالمت‌ آمیز و خشونت پرهیز و پاسخ مناسب به مطالبات جنبش “#زن_زندگی__آزادی”، راهکارهای عقلایی آقایان موسوی و خاتمی را واجد اهمیت فراوان دانسته و این دو دیدگاه را از حیث تبیین شرایط موجود و دلایل رخدادهای اخیر، تا حدود زیادی مشابه می داند؛ اما معتقد است این دو دیدگاه جهت ارائه راهبرد برون‌رفت از وضعیت فعلی، تفاوت‌هایی نیز با هم دارند.

در راهکار آقای خاتمی هنوز هم کورسویی از امید به اصلاح توسط حاکمیت وجود دارد؛ اما تجارب گذشته نشان داده که گوش حکومت به راهکارهای اصلاحی، بدهکار نیست! لذا توجه خیل ناراضیان، به سمت راهکارهای جناب موسوی جلب خواهد شد.

امید است با عنایت به شرایط خطیر کشور برای خروج از انسداد فعلی، نظام حکمرانی با شجاعت و اتخاذ رویکردی عقلانی، تا بیشتر از این دیر نشده صدای منتقدان و معترضانی که خواهان تغییرات اساسی هستند را بشنود، در جهت تحقق مطالبات آن‌ها گام بردارد و مانع فرصت سوزی ملی و تاریخی و تحمیل هزینه‌های بیشتر به مردم و کشور گردد.

سازمان معلمان ایران
۲ اسفند۱۴۰۱

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *