یک فرمانده سپاه ایران: تنگه هرمز را نمی‌بندیم

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه ایران گفته است که تا وقتی ایران از تنگه هرمز استفاده می‌کند، عبور از آن برای دیگران نیز آزاد است و ایران این مسیر آبی را نخواهد بست.او اضافه کرد که با این وجود، ایران “کنترل هوشمندانه” تنگه هرمز را رها نخواهد کرد.به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، علیرضا تنگسیری گفته است که از زمان واگذاری مسئولیت (کنترل امنیت) تنگه هرمز و خلیج فارس به سپاه پاسداران ایران، مسیر عبور آنچه او شناورهای نظامی بیگانه خواند، به سمت سواحل جنوبی خلیج فارس تغییر کرده است.

او گفت: هر شناور نظامی که می‌خواهد وارد خلیج فارس شود، خود را به ساحل جنوبی خلیج فارس می‌چسباند و وارد منطقه می‌شود که این امر نشان از اقتدار ایران دارد.

این مقام ارشد نظامی ایران اضافه کرد: “دشمنان مدام این را مطرح می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد تنگه هرمز را ببندد و ما می‌گوییم که عقل سلیم این را نمی‌گوید که تا زمانی که ایران دارد از تنگه هرمز استفاده می‌کند، آن را ببندد.”

پیش از این، حسن فیروزآبادی، رئیس کل ستاد نیروهای مسلح ایران نیز تاکید کرده بود که ایران با وجود آماده داشتن “طرح بستن تنگه هرمز”، به دنبال بستن این تنگه نیست.

او اضافه کرده بود که تصمیم‌گیری درباره اجرای طرح بستن تنگه هرمز به عهده فرمانده کل قواست.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی ایران، فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور را به عهده دارد.

با شدت گرفتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، از جمله تحریم خرید نفت خام این کشور از سوی اعضای اتحادیه اروپا، برخی مقامات ایران تهدید کردند که ممکن است از نیروهای نظامی این کشور خواسته شود تا مسیر تنگه هرمز را ببندند.

با آن که فرماندهان نظامی ایران بارها تاکید کرده‌اند که بستن تنگه هرمز در شرایطی خاص و در صورت تهدید ایران انجام خواهد شد، گزارش شده است که نمایندگان مجلس ایران طرحی دوفوریتی برای “مسدود کردن تنگه هرمز” آماده کرده‌اند.

گفته شده بود که قرار است این طرح با پایان تعطیلات و آغاز فعالیت‌های مجلس ایران در روز یکشنبه، اول مرداد، مورد بحث و تصویب احتمالی قرار گیرد، ولی دیروز و با برگزاری اولین نشست مجلس بعد از تعطیلات، گزارشی درباره طرح این موضوع در صحن علنی مجلس منتشر نشد.

تنگه هرمز که خلیج فارس را به آب‌های آزاد وصل می‌کند، از مهم‌ترین مسیرهای صادرات نفت خام کشورهای منطقه به شمار می‌رود.

براساس گزارش‌ها، علیرضا تنگسیری، جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه ایران همچنین از حضور بیش از ۶۰ فروند شناور ایرانی در آب‌های فرامنطقه‌ای به منظور “محافظت و صیانت از شناورها در مقابل دزدان دریایی” خبر داد و گفت: در چنین شرایطی، حضور بیگانگان در منطقه معنایی ندارد.

او حادثه روز ۲۶ تیرماه (نزدیک به یک هفته پیش) در خلیج فارس را که در جریان آن یک ناو آمریکایی، شناور ماهیگیری کوچکی را در آب‌های ساحلی امارات متحده عربی هدف قرار داد، یکی از نشانه‌های “خطرناک بودن حضور نیروهای بیگانه” در این منطقه خواند.

او گفت که کشورهای غربی و آمریکا به منظور فروش تسلیحات بیشتر “به پروژه ایران‌هراسی در منطقه دامن می‌زنند”، در حالی که “اگر مستشاران نظامی، کشورهای منطقه را ترک کنند، نیروهای بومی آنها حتی توان به کارگیری این سلاح‌ها را هم نخواهند داشت.”

“از زمان واگذاری مسئولیت تنگه هرمز به سپاه، مسیر عبور شناورهای نظامی بیگانه تغییر کرده است”

 

 

 

بی بی سی   ۱۳۹۱/۰۵/۰۲

Print Friendly, PDF & Email