سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد

اعضای مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۲۰ رای موافق در برابر ۱۴ رای مخالف، خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند تا فرصت رساندن خدمات انسان‌دوستانه فراهم شود.
با وجود رای قاطع اعضای مجمع سازمان ملل متحد، این مصوبه قدرت اجرایی ندارد هر چند فشار اخلاقی را بر دو طرف مخاصمه برای توقف درگیری‌ها افزایش خواهد داد.
این رای در پاسخ به قطع‌نامه‌ای بود که اردن به نمایندگی از کشورهای عربی تهیه و ارایه کرده بود و در آن ضمن درخواست آتش بس فوری با هدف خدمت رسانی به صدها هزار غیرنظامی گرفتار مانده در غزه هرگونه خشونت علیه غیرنظامیان در غزه و اسرائیل را محکوم کرده و همچنین هرگونه اقدام «تروریستی و حملات کور و بدون تبعیض میان نظامیان و شهروندان» را محکوم کرده است.
بیانیه کشورهای عربی همچنین خواستار آزادی فوری گروگان‌ها از سوی حماس شده است.
علاوه بر ۱۲۰ رای موافق و تنها ۱۴ رای مخالف، ۴۵ کشور هم به این بیانیه رای ممتنع دادند.

آرای کشور های مختلف در رای گیری

رئیس آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد، «آنروا» روز جمعه هشدار داد که بسیاری از ساکنان غزه به دلیل وخامت شرایط انسای ناشی از محاصره این بخش از سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائيل، به زودی جان خود را از دست می‌دهند.
فیلیپ لازارینی، رئیس آنروا در جریان یک کنفرانس خبری در بیت‌المقدس گفت: «هم‌اکنون که ما با هم صحبت می‌کنیم مردم غزه جان می‌دهند؛ آنها فقط بر اثر بمب‌ها و حملات نمی‌میرند؛ بسیاری از آنها به زودی از پیامدهای محاصره تحمیلی نوار غزه جان خود را از دست خواهند داد.»
این مسئول سازمان ملل متحد در ادامه تاکید کرد که «زیرساخت‌های خدمات اولیه در حال فروپاشی است، دارو، آب و مواذ غذایی در حال تمام شدن است.»


وزیر خارجه اردن: نتیجه جنگ زمینی در غزه فاجعه‌بار خواهد بود

ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن، جمعه نسبت به پیامدهای « فاجعه‌بار عملیات زمینی» اسرائیل در غزه هشدار داد.
وزیر خارجه اردن در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اسرائیل همین الان جنگ زمینی خود در غزه را آغاز کرده است. نتیجه [چنین عملیاتی]٬ یک بحران فاجعه‌بار انسانی در ابعاد تاریخی را در سال‌های آینده در پی خواهد داشت.»
ایمن صفدی تصریح کرد: «رأی منفی دادن به قطعنامه کشورهای عربی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به معنای موافقت با یک جنگ و کشتار بی معنا است.»
وزیر خارجه اردن در ادامه گفت: «میلیون‌ها نفر نظاره‌گر هر رای خواهند بود. تاریخ قضاوت خواهد کرد.»


جان کربی: آمریکا برای خروج گروگان‌ها از توقف درگیری حمایت خواهد کرد

جان کربی، سخنگوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید کشورش با هدف کمک به خروج گروگان‌ها از غزه، از توقف در زد و خورد نظامی حمایت خواهد کرد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از کربی نوشته است: «ما برای اینکه اقلام وارد (غزه) شوند و همچنین مردم خارج شوند و سوخت وارد شود و برق دوباره وصل شود، از یک توقف بشردوستانه حمایت می‌کنیم.»


تشدید حملات زمینی و هوایی اسرائیل به غزه همزمان با قطع ارتباطات اینترنتی

همزمان با قطع اینترنت و خدمات تلفن همراه در نوار غزه، ارتش اسرائیل شامگاه جمعه از گسترش عملیات‌ زمینی و تهاجم هوایی به این منطقه خبر داد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده که قطع اینترنت به‌دنبال بمباران سنگین شامگاه جمعه، ارتباط ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان این منطقه با دنیای بیرون را قطع کرده است.
ارتش اسرائیل نیز هم‌زمان اعلام کرد عملیات زمینی در غزه را از امشب «گسترش» می‌دهد؛ موضوعی که نشان از احتمال نزدیک شدن اسرائیل به مرحله حمله همه‌جانبه به این منطقه است.
بعد از شنیده شدن چندین انفجار متوالی ناشی از حمله هوایی، اینترنت و خدمات تلفن همراه در غزه از شامگاه جمعه دچار اختلال شدید شده و صلیب سرخ، هلال احمر فلسطین و دیگر نهادهای کمک‌رسانی می‌گویند ارتباط‌شان با تیم‌های امدادی قطع شده است.
منابع فلسطینی می‌گویند این شدیدترین حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه از زمان آغاز جنگ بین این کشور و حماس در روز ۱۵ مهر است. در حال حاضر تمام این باریکه زیر بمباران است و صدای انفجار در همه جا شنیده می‌شود.
دانیل هگاری سخنگوی ارتش اسرائیل شامگاه جمعه اعلام کرد فعالیت زمینی ارتش برای دستیابی به اهداف جنگی گسترش یافته و نیروهای این کشور سرعت عمل خود را افزایش داده‌اند.
به گفته او، نیروی هوایی در حال انجام حملات گسترده به تونل‌ها و زیرساخت‌های دیگر حماس است.
طی روزهای گذشته مقامات اسرائیل بارها از آمادگی برای آغاز حمله زمینی به غزه خبر داده و برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که آمریکا از این کشور خواسته بود که حملات زمینی را تا پایان هفته جاری به تاخیر بیندازد.


حماس خواستار «اقدام فوری» بین‌المللی برای توقف بمباران‌های اسرائیل شد

گروه حماس همزمان با تشدید حملات اسرائیل به نوار غزه در بیانیه‌ای خواستار «اقدام فوری» بین‌المللی برای توقف بمباران‌های این کشور شد.
در این بیانیه که شامگاه جمعه منتشر شد، آمده است: «ما از کشورهای عربی و اسلامی و جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا قبول مسئولیت کرده و فورا برای توقف جنایات و مجموعه کشتارها علیه مردم ما دست به اقدام بزنند».
این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که ارتش اسرائیل از «گسترش» فعالیت‌های نیروی زمینی خود در نوار غزه خبر داده و همزمان ارتباطات اینترنتی و تلفن همراه در این باریکه دچار اختلال شدید شده است.
اسرائیل اعلام کرده که هدف اصلی‌اش محو حماس از نوار غزه است و از زمان حمله شبه‌نظامیان این گروه به خاک خود در ۱۵ مهر، بی‌وقفه اقدام به گلوله‌باران و بمباران این منطقه کرده است.
حماس می‌گوید این بمباران‌ها بیش از هفت هزار و ۳۰۰ کشته در نوار غزه برجا گذاشته است.


اسرائیل مدعی است حماس از بیمارستان‌ها به عنوان سپرانسانی استفاده می‌کند

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در جریان آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود بار دیگر سازمان حماس را متهم کرد که از بیمارستان‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.
اسرائیل سال‌هاست اصرار دارد که در جریان درگیری‌های نظامی، سازمان حماس در بیمارستان‌ها و مناطق مسکونی، تجهیزات نظامی مخفی می‌کند و گاه شبه‌نظامیان این گروه برای مصون ماندن از حملات اسرائیل در چنین مناطقی پناه می‌گیرند.
سخنگوی ارتش اسرائیل مشخصا به نام بیمارستان «شفا» اشاره کرد.
او همچنین از ساکنان شهر غزه خواست که «به دنبال شرایط امن‌تر» باشند و گفت که این کشور به حملات خود به غزه و مناطق اطرافش ادامه خواهد داد.


گوترش: سیستم ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه در آستانه فروپاشی کامل است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که سیستم کمک‌های بشردوستانه در غزه در آستانه فروپاشی کامل قرار گرفته است.
این مقام بین‌المللی تاکید کرد که باید در سیستم راستی‌آزمایی برای حمل و نقل کمک‌های بشردوستانه، بازنگری شود.
در بیانیه دبیرکل سازمان ملل آمده است: «با توجه به شرایط اضطراری و استیصال حاکم، سازمان ملل متحد نمی‌تواند دیگر بدون تغییری بنیادین در وضعیت، به داخل غزه چیزی برساند.»

ایران امروز

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *