ضبط وسایل شخصی پرستو فروهر هنگام ورود به ایران در آستانه سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای

پرستو فروهر و نسرین ستوده در خانه فروهرها؛ عکس: رضا خندان

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی هنگام ورود پرستو فروهر، فرزند داریوش فروهر و پروانه اسکندری، دو قربانی قتل‌های زنجیره‌ای، به ایران برخی وسایل شخصی او را ضبط کردند.

باربد گلشیری، هنرمند مقیم خارج از کشور، روز پنج‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دیشب در فرودگاه تهران پرستو فروهر را سین‌جیم کرده‌اند، یکی، دو ساعتی چمدان او را گشته‌اند و گذرنامه و وسایل الکترونیکی‌اش (موبایل و سیم‌کارت و…) را ضبط کرده‌اند.»

گلشیری افزود: «تلفن خانه‌ زنده‌یادان پروانه اسکندری و داریوش فروهر هم قطع است و پرستو امکان تماس ندارد.»

پرستو فروهر نویسنده، هنرمند و فعال حقوق‌ بشر در آلمان زندگی می‌کند و هر سال در آستانه سالگرد قتل والدینش به دست عوامل جمهوری اسلامی، به ایران سفر می‌کند.

در سال‌های پیش نیز گزارش‌هایی از برخورد مشابه نیروهای امنیتی با او منتشر شده بود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در دی‌ماه ۱۳۷۷ با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت قتل پروانه و داریوش فروهر، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده را بر عهده گرفت و ادعا کرد گروهی از کارکنان «خودسر» این وزارتخانه در قتل آن‌ها دست داشته‌اند.

پنج‌شنبه شب، عکسی در اینستاگرام از دیدار نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، با پرستو فروهر در خانه والدینش منتشر شد.

خانم ستوده به تازگی در جریان مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند بازداشت و سپس با قید وثیقه آزاد شد.

پرستو فروهر طی ۲۵ سال گذشته همواره برای دادخواهی و روشن شدن ابعاد قتل والدینش و شناسایی آمران و عاملان آن در تلاش بوده است.

او به تازگی در حساب اینستاگرام خود نوشت: «سال‌هاست که تلاش می‌کنم تا از دل این دریغ استقامت و دادخواهی بیرون بکشم. راهی جز این نمی‌شناسم و نخواهم جست اما این روزها دنیا چنان در کام درنده‌ دشمنی و سبوعیت [سَبُعیت] و قلدری و جنگ فرو رفته است که این دریغ به هزاران هزار دریغ دیگر می‌رسد، فضا از آن انباشته می‌شود و مجرای نفس امید را تنگ و تنگ‌تر می‌کند، و گاه یکسره می‌بندد.»

رادیوفردا

Print Friendly, PDF & Email

One comment

  • حقیقتگو

    امیدوارم که کمنت بنده را دراین مورد بخصوص منتشرکنید….تاکون درگذشت چهل وچندسال حکومت تمام فاشیستی اسلامی وضد ایرانی وضدبشری به کدامین ازدادخوهان وبازمانده گان ازقتل های زنجیره ای وقتل ها واعدام های بیشماری ازسیاسیون وآزادی خواهان وحامیان حق وحقوق مردم وهمچنین بقتل رساندن سرنشینان هواپیمای مسافربری اکراین پاسخی داده است وحتی عذرومعذرتی خواسته است وحتی انهائی هم درصددپاسخگوکردن این اعمال جنایت باربوده اند دستگیروروانه زندان کرده است …ستاربهشتی ..خانم نداآقاسطان ..زهراکلیمی ..نوید افکاری ودها وصدها دیگرشان ودرتظاهرات جنبش زن زندگی ..آزادی که نجومی واردستگیروزندانی شده اند که ازسرگذشت تان درزندان های مخوف حکومتی موردی منتشرنمیشود وچه اقشاری ازانها با دادگاه های ساختگی وبدستورقضات حکومتی اعدام شدند وهمچنان هم اعدام میشوند دیگرچه نشانه ای ازدادخواهی ومسئولیت پذیری چنین حکومت ضدبشری درایران وجود دارد که خانم پرستوفروهرراهی ایران میشود که قصد دادخواهی ازبقتل رساندن والدینش ازحکومت آخوندی دارد؟ اگربرای رهائی خانم زاغری حکومت انگلیس 590 میلیون پوند پرداخت کرد واگربرای رهائی چند گروگان دوتابعیتی ایرانی امریکائی بایدن 6میلیاردلارباج داد برای آزادی خانم پرستوفروهرنه امریکا ونه اروپا باجی نخواهند داد ..درشرایط فرای تصورگسترده شدن استبداد وخفقان حکومتی درایران که حتی برای شهروندان عادی ایرانی خارج ازکشورنشین سفربه ایران بشدت مخاطرانگیزاست چه میشود خانم پرستوفروهرخطراتی که درایران برایش درکمین نشسته اند به جان می خرد وراهی ایران میشود ؟ خانم پرستوفروهرنمی داند که دیپلمات سوئدی درایران درزندان است ؟ نمی داند چندین فرانسوی گردشگردرایران درزندان بسرمی برند؟ پرستو فروهر نویسنده، هنرمند و فعال حقوق‌ بشر در آلمان زندگی می‌کند نمی داند که فعالیتش درالمان باعث دستگیرشدن ورندان نشین شدن درایران خواهد شد ؟ مگرخانم زاغری که مدت های مدیدی درزندان حکومت آخوندی بود به واسطه فعالیتش درامورحقوق بشردرکشورانگلستان نبود؟ امیدوارم که خانم پرستوفروهربه سلامت به آلمان مراجعت کند ..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *