نامه به کمسیون حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در مورد سرکوب معترضان در ایران

خدمت سرکار خانم سارا حسین و همکاران گرامی در کمیته حقیقت‌یاب به‌ویژه خانم‌ها شهین سردار علی و ویویانا کرستیچویچ

با عرض سلام و احترام

«همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات در ایران» به عنوان ائتلاف پنج حزب و سازمان سیاسی از گزارش تحقیقی و جامع شما که سرکوب خونین اعتراضات مسالمت‌آمیز در جنبش «زن، زندگی، آزادی» و نقض نهادینه حقوق اساسی و شهروندی مردم ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی را به نحو متقن و گویا مستند کرده ‌است، سپاسگزاری می‌کند

گزارش ارزنده شما حاوی نکات مهمی است که برخی از آن‌ها برای نخستین بار در گزارش‌های سازمان ملل پیرامون نقض حقوق بشر در ایران ذکر شده‌‌ است. «همگامی» به خاطر تایید واقعیت‌هایی چون مسئولیت جمهوری‌اسلامی در قتل حکومتی مهسا-ژینا امینی، ارتکاب جرم بین‌المللی «جنایت علیه بشریت» توسط جمهوری‌اسلامی، ذکر نام علی خامنه‌ای رهبر جمهوری‌اسلامی در بین متهمان جنایت و نقض قوانین جهانی، قرار دادن فرماندهان سپاه در فهرست عاملان جنایت و تهاجم گسترده و سازمان‌یافته به مردم معترض را شایسته تقدیر می‌داند.

نتیجه‌گیری گزارش شما در خصوص سرکوب و کشتار حکومتی که منجر به قتل صدها نفر از جمله ده‌ها کودک، بازداشت گسترده و تجاوز جنسی به برخی از بازداشت‌شدگان شده، مشکل و درد قدیمی را بازتاب می‌دهد که نسل‌های مختلفی از مردم ایران را قربانی کرده است.

 رصد کردن واقعیت‌ها و فکت‌ها نشان می‌دهد که جمهوری‌اسلامی در این ۴۵ سال به طور سیستماتیک به دلیل اهداف ایدئولوژیک و ارتجاعی، حقوق زنان را تضییع کرده، حجاب اجباری را بر آنان تحمیل نموده و آپارتاید جنسیتی را با زور، محرومیت، زندان و کشتار جلو برده، که البته با مقاومت زنان شجاع ایران و مبارزات مستمر آنان در برخی از حوزه‌ها مجبور به عقب‌نشینی‌هایی هم شده است.

اکنون نیروهای جامعه مدنی و اقشار مختلف اجتماعی ایران در وضعیت دشواری به‌سر می‌برند و سرکوب حکومت، مرزهای جدیدی را دراعمال خشونت و محرومیت درنوردیده است. تاکنون تعدادی از زندانیان جنبش «زن، زندگی، آزادی» اعدام شده‌ و تعداد دیگری حکم اعدام گرفته‌اند. در شرایطی که استبداد دینی حاکم کلیه حقوق انسانی و شهروندی ایرانیان را به نحو فاحشی نقص می‌کند، با سیطره فضای امنیتی شدید، فریب‌کاری، کشتار و ارعاب، بقای خود را حفظ کرده است و به مجامع جهانی پاسخگو نیست، ضرورت دارد که رژیم جنایت‌کار جمهوری اسلامی در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی صریحا محکوم شود تا بداند که جامعه جهانی و خصوصا سازمان ملل متحد نسبت به جنایاتش بی‌تفاوت نیستند

خانم سارا حسین، «همگامی» از شما درخواست می‌نماید که بر اساس گزارش کمیته حقیقت‌یاب، پیش‌نویس قطعنامه‌ای مناسب و شفاف در محکومیت سران جمهوری‌اسلامی را در شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه بدهید. ما اطمینان داریم که چنین اقدامی از سوی مردم ستم‌دیده ایران و به‌ویژه زنان ایران که ۴۵ سال زیر سیطره اجبار و آپارتاید جنسی جمهوری‌اسلامی بوده‌اند با استقبال و قدردانی روبه‌رو خواهد شد.

ائتلاف ۵ سازمان و حزب سیاسی همگامی:
اتحاد جمهوری خواهان ایران
جبهه ملی ایران اروپا 
حزب چپ ایران
سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور
همبستگی جمهوری‌خواهان ایران


۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ـ ۱۴ مارس ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *