وزیر بهداشت: بودجه برنامه کنترل جمعیت حذف شد

مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت اعلام کرد که بودجه برنامه کنترل جمعیت به‌طور کامل حذف شده و برنامه سلامت باروری جایگزین آن شده است.مرضیه وحیددستجردی روز چهارشنبه، ۱۱ مردادماه گفت که برنامه کنترل جمعیت دیگر در وزارت بهداشت وجود ندارد و این وزاتخانه برای برنامه سلامت باروری بودجه‌ای ۱۹ میلیارد تومانی را از دولت تقاضا کرده است.مرضیه وحیددستجردی تاکید کرد که محدودیت دو بچه برای تمام کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی اعم از هیئت علمی و غیر هیئت علمی برداشته شده و به شوهران زنانی که زایمان می‌کنند، دو هفته مرخصی داده می‌شود.

به گفته خانم دستجردی، سیاست‌های جمعیتی کشور منطبق با خواسته‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران است و پیرو این موضوع، کنترل جمعیت دیگر جایی در سیاست‌های جمعیتی وزارت بهداشت ندارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سوم مردادماه دستوراتی برای تجدیدنظر در سیاست‌های کنترل جمعیت صادر کرد.

رهبر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه «در اوائل دهه هفتاد اجرای این سیاست بنابر مصالحی، صحیح بود اما ادامه آن در سال‌های بعد خطا بود»، از صاحبان رسانه و تریبون از جمله روحانیون خواست در جهت فرهنگ سازی این موضوع اقدام کنند.

او «‌نیروی انسانی و جمعیت ۷۵ میلیونی به‌ویژه جمعیت جوان، پرنشاط و تحصیل کرده» را، نقاط قوت اساسی و از عوامل پیشرفت ارزیابی کرده و گفته بود اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه یابد، به تدریج ایران دچار پیری و در ‌‌‌نهایت کاهش جمعیت می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران سوم مردادماه اعلام کرد که رشد جمعیت در پنج سال گذشته با کاهشی چشمگیر از ۱.۶ درصد در سال ۸۵ به ۱.۲۹ درصد در سال ۹۰ رسیده است.

بهمن ماه سال گذشته نیز وزیر بهداشت ایران با ابراز نگرانی از کاهش رشد جمعیت در ایران،گفته بود که نرخ رشد جمعیت ۱.۳ درصدی، به شاخص‌های توسعه انسانی لطمه می‌زند.

در واکنش به این اظهارنظرها، اول هفته جاری خبرگزاری‌های ایران خبر دادند که لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده روزهای آینده در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بررسی می‌شود.

روز دوشنبه نیز رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از ارائه طرح لغو قانون تنظیم خانواده با قید دو فوریت به هیئت رئیسه مجلس خبر داد و گفت صد نماینده امضا کننده این طرح امیدوارند با تصویب آن یکی از موانع افزایش فرزند در خانواده‌ها از میان برداشته شود.

در این ارتباط هاشم زهی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم به روزنامه خراسان گفته است که نمایندگان مجلس نهم هم در برسی‌های اولیه موافق حذف محدودیت‌ها برای فرزند چهارم خانواده هستند.

او در عین حال گفته که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان معتقد بودند باید تبعات افزایش جمعیت هم بررسی شود تا به یک باره ایران با افزایش جمعیت و پیامدهای آن مواجه نشود.

مریم مجتهدزاده، مشاور رییس جمهوری و رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری نیز روز یکشنبه از پایان تدریس کتاب «تنظیم خانواده» در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت که از مهرماه به جای این واحد درسی کتاب «شکوه همسرداری» در دانشگاهها تدریس می‌شود.

رئیس‌جمهوری ایران فروردین سال ۸۹ در یک برنامه تلویزیونی مخالفت خود را با «سیاست دو بچه کافی است» اعلام کرده و گفته بود این موضوع «نتیجه سیاست غلطی است که غربی‌ها انتخاب کردند و اکنون پشیمان هستند».

محمود احمدی‌نژاد گفته بود که جمعیت ایران می‌تواند تا ۱۰۰ میلیون نفر نیز افزایش یابد و در دفاع از سخنان خود توضیح داد که «خدا روز‌ی‌رسان است» و با سیاست کنترل، جمعیت تا ۴۰ سال دیگر نامی از ایران وجود ندارد.

اما بخش پژوهشی مجمع تشخیص مصلحت نظام براساس نتایج تحقیقاتی که انجام داده، اعلام کرد که سیاست‌های «کنترل جمعیت» نباید کنار گذاشته شود.

قانون تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در سال ۷۲ به دنبال افزایش جمعیت در مجلس به تصویب رسید که براساس آن برای فرزند چهارم و فرزندان بعدی محدودیت‌هایی از نظر بیمه و دیگر مزایا در نظر گرفته شد.

مردمک   ۱۳۹۱/۰۵/۱۱

Print Friendly, PDF & Email