نماینده خرم‌آباد: مصوبات سفرهای استانی دولت به کما رفته است

انتقاد برخی نمایندگان مجلس از وعده‌های تحقق نیافته سفرهای استانی محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور، ادامه دارد و این بار نمایندگان خرم‌آباد و ایلام گفته‌اند که مصوبات سفرهای استانی دولت برای رفع بی‌کاری در استان‌های لرستان و ایلام عملی نشده است.ابراهیم آقامحمدی، نماینده خرم‌آباد در مجلس، گفته است که مصوبات و وعده‌های دولت برای استان لرستان «به کما رفته است». او روز چهارشنبه ۱۱ مرداد در مجلس یادآور شد که آقای احمدی‌نژاد در نخستین سفر استانی خود به استان لرستان «از عقب‌ماندگی این استان ابراز تأسف کرده و گفته که اگر بودجه کشور تمام شود، حاضر است کلنگ به‌دست بگیرد و برای رفع عقب‌ماندگی این استان اقدام کند».

این نماینده مجلس خطاب به رئیس‌جمهور گفت: من نماینده جوانانی هستم که از بی‌کاری و تعطیلی کارخانه‌ها که ده‌ها سال است با بی‌تفاوتی از کنار آن گذشته‌اید، خسته‌اند و ناامیدی و حسرت در پیامک‌هایشان موج می‌زند.

محمد کریمی، مشاور تهیه و تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه گذاری استان لرستان، فروردین سال جاری اعلام کرد که تا پایان برنامه پنجم توسعه نرخ بی‌کاری در این استان به ۱۲.۵ درصد می رسد.

او با اعلام این که نرخ بی‌کاری در استان لرستان در سال گذشته ۱۴.۱۷ بوده، گفت که در این سال بیش از ۵۶۲ هزار نفر متقاضی کار در این استان بوده‌اند.

جمعیت استان لرستان در سال ۹۰ یک میلیون و ۸۴۰ هزار و ۸۶۳ نفر اعلام شد.

لرستان ازجمله استان‌هایی است که شاهد تظاهرات کارگران در اعتراض به دریافت نکردن حقوق و اخراج از کار بوده است.

اسفندماه سال ۹۰ کارگران کارخانه پارسیلون خرم‌آباد که از آن با عنوان «بزرگ‌ترین تولیدکننده نخ آسیا» یاد می‌شود در اعتراض به دریافت نکردن ۱۲ ماه حقوق، عیدی و سایر مزایای قانونی مقابل در ورودی این کارخانه تجمع کردند.

«همه چیز نایاب است»

نماینده ایلام در مجلس نیز با انتقاد از اجرانشدن مصوبات دولت در این استان، گفته است که این استان سومین ذخایر نفتی و دومین ذخایر گازی کشور را دارد اما «همه چیز در آن نایاب است».

احمد شوهانی از ایلام به عنوان «درمانده‌ترین و محروم‌ترین» استان مرزی ایران نام برده و افزوده است که «مردم آن به‌خاطر جنگ (جنگ هشت ساله ایران و عراق) و تحمل گردوغبار دچار آسیب‌های جسمی و روانی شده‌اند و این استان بیشترین آمار خودکشی و خودسوزی را دارد.»

چندی پیش یک مقام بهزیستی کشور گفته بود که آمار خودسوزی و خودکشی در استان ایلام به‌ویژه میان زنان از مرز بحران عبور کرده است؛ براساس گزارش‌ها هر سال حدود ۴۰۰ مورد خودکشی در استان ایلام اتفاق می‌افتد.

به گفته این نماینده مجلس استان ایلام «۱۰۰ هزار بی‌کار» دارد و به خاطر اجرنشدن مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور مردم شهر ایلام «آب شرب بهداشتی» ندارند.

سفرهای استانی دولت‌های نهم و دهم

محمود احمدی‌نژاد از زمان روی کار آمدن در دولت نهم، طرحی را با نام «سفرهای استانی» با هدف «آشنا شدن با مشکلات مردم از نزدیک» و «مقابله با تمرکزگرایی دولتی» معرفی کرد و تاکنون چهار دوره این سفرها انجام شده است.

برخی از نمایندگان مجلس که منتقد عمل‌کرد اقتصادی دولت‌های نهم و دهم هستند، گفته‌اند که این سفرها «جنبه تبلیغاتی دارد» و به گفته مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس هشتم، برخی از مصوبات سفرهای دور اول آقای احمدی‌نژاد هنوز اجرایی نشده است.

علی مزروعی، نماینده مجلس ششم، نیز گفته بود: احمدی‌نژاد با انجام این سفرها بیشتر به دنبال جلب رضایت آنی و فوری و سپری کردن دوره ریاست‌جمهوری‌اش است. او به فکر آینده کشور و اقتصاد ایران و سرمایه‌گذاری نیست.»

مردمک     ۱۱مرداد ۱۳۹۱

Print Friendly, PDF & Email