وزیر دفاع آلمان: حمله به ایران نامشروع نیست

روزنامه دی‌ولت گزارش داده که وزیر دفاع آلمان گفته است که حمله به ایران «نامشروع» نیست اما «غیرعاقلانه» است.به گزارش روزنامه آلمانی دی‌ولت، توماس د مزی‌یِر، وزیر دفاع آلمان که در نشست «دیالوگ اروپایی اسرائیلی» در برلین شرکت کرده بود، درباره حمله احتمالی به  ایران به خاطر برنامه هسته‌ای‌اش گفت: «از نظر اقدام نظامی علیه ایران، این اقدام نامشروع نیست اما عاقلانه نیست.»پس از انتشار این خبر در روزنامه دی‌ولت در روز پنجشنبه، خبرگزاری آلمان گزارش داده است که سخنگوی وزیر دفاع آلمان روز جمعه اظهارات منتسب به وی را تایید کرده است.خبرگزاری آلمان گزارش داده است که اظهارات وزیر دفاع این کشور با «انتقاد شدید» احزاب اپوزیسیون مواجه شده است.

برپایه گزارش رسانه‌های آلمان، حزب سبز  این کشور از وزیر دفاع خواسته که اظهاراتش را پس بگیرد و حزب چپ نیز حرف‌های وی را «نسنجیده، غیرمسئولانه و غیرقابل قبول» دانسته است.

روزنامه دی‌ولت نوشته است که توماس د مزی‌یر، وزیر دفاع آلمان در این نشست همچنین از اسرائیل انتقاد کرده  و گفته در بگو و مگوی بنیامین نتانیاهو و باراک اوباما درباره برنامه هسته‌ای ایران طرفدار موضع رئیس جمهور ایالات متحده است.

وزیر دفاع آلمان در این نشست تاکید کرده که مخالف مشخص کردن «خط قرمز» علنی برای ایران است؛ خواسته‌ای که در روزهای اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر آن پافشاری می‌کند.

رادیو فردا     شنبه 15 سپتامبر 2012 – 25 شهریور 1391

اظهارات وزیر دفاع آلمان درباره «نامشروع نبودن»  و در عین حال «عاقلانه نبودن» حمله اسرائیل به ایران در حالی است که روزنامه هاآرتص در ماه گذشته میلادی(اوت) در گزارشی نوشت که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نسبت به حمله یکجانبه  اسرائیل به ایران هشدار داده است.

در گزارش هاآرتص که در تاریخ  ۱۲ ماه اوت منتشر شد، قید شده بود با وجودی که برای دو ماه آنگلا مرکل و  بنیامین نتانیاهو به خاطر شهرک‌های اسرائیلی  تقریبا قطع ارتباط کرده بودند مرکل به ابتکار خود به نخست‌وزیر اسرائیل تلفن زده و نگرانی‌های خود درباره این حمله  احتمالی را به اطلاع بنیامین نتانیاهو رسانده است.

در همین حال نخست‌وزیر اسرائیل، بار دیگر اظهار داشت که این کشور نمی‌تواند دربرابر برنامه اتمی ایران بی‌تفاوت باشد.

در یکی از این اظهار نظرها که روز جمعه منتشر شد، بنیامین نتانیاهو، در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی «هایوم»(امروز) گفت که این کشور نمی‌تواند برای مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران به ایالات متحده متکی باشد.

بنیامین نتانیاهو گفت: «کسانی می‌گویند که ما باید تا دقیقه آخر صبر کنیم. اما اگر آمریکا اقدامی نکرد چه؟ این پرسشی است که باید پرسیده شود.»

ایالات متحده تاکنون بر راه‌حل دیپلماتیک برای حل‌وفصل مناقشه هسته‌ای ایران تاکید کرده و با مشخص کردن «خط قرمز» برای ایران نیز مخالفت کرده است.

بنیامین نتانیاهو هفته گذشته در سخنانی که خطاب به باراک اوباما تعبیر شد، گفته بود: «آنهایی که در جامعه جهانی از گذاشتن خط قرمز برای ایران سر باز می‌زنند به لحاظ اخلاقی حق ندارند که برای اسرائیل خط قرمز تعیین کنند.»

این اظهارات در آمریکا بدون واکنش نماند و برخی بنیامین نتانیاهو را متهم کردند که وی می‌خواهد بر انتخابات آمریکا تاثیر بگذارد تا میت رامنی در انتخابات پیروز شود. اتهامی که نخست‌وزیر اسرائیل آن را رد کرده است.

رادیو فردا     شنبه 15 سپتامبر 2012 – 25 شهریور 1391

Print Friendly, PDF & Email