فرمانده سپاه: حضور سپاه قدس در سوریه در حد «مستشار» است

فرمانده کل سپاه پاسداران ایران گفته است که تعدادی از نیروهای قدس در سوریه حضور دارند اما در حد «مستشار» هستند. محمدعلی جعفری همچنین حمله نظامی پیش‌دستانه به اسرائیل را رد کرده است.او امروز یکشنبه ۲۶ شهریور در یک نشست خبری گفت که حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه به معنی حضور نظامی جمهوری اسلامی در این کشور نیست. آقای جعفری افزوده است که سپاه واحدی به نام «نهضت‌های اسلامی» دارد و با هدف کمک به مستضعفین و صدور انقلاب اسلامی تشکیل شده و در سوریه حضور دارند.ایران حامی سوریه است و طی ۱۹ ماه گذشته از زمان آغاز درگیری‌ها، غرب و مخالفان دولت سوریه بار‌ها ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرده‌اند.

اروپا و آمریکا، سپاه را تحریم و برخی اموال آن‌ها را مصادر کرده‌اند. آنها قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، حسین طائب، رئیس اطلاعات سپاه و آقای جعفری را نیز تحریم کرده‌اند.

اما رهبر  ایران به تازگی بار دیگر آمریکا و اسرائیل را عامل اصلی بحران سوریه دانسته و گفته مقصر اصلی کسانی هستند که از «گروه‌های بی‌مسئولیت» حمایت مالی و نظامی می‌کنند.

فرمانده کل سپاه امروز در حالی این اظهارات را بیان کرده که پیش‌تر وزیر دفاع گفته بود که ایران هیچ نیروی نظامی در سوریه ندارد و دولت سوریه چنین درخواستی از ایران نداشته است.

همچنین پس از اینکه جانشین فرمانده سپاه قدس چندی پیش تائید کرد که ایران در درگیری‌های سوریه، «حضور فیزیکی و غیر فیزیکی» دارد، بلافاصله رئیس ستادکل نیروهای مسلح با رد آن، گفت که ایران از سوریه حمایت «معنوی» می‌کند.

آقای جعفری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرده که سپاه به سوریه کمک «فکری» و «اقتصادی» می‌کند اما مشخص نیست در صورتی که به سوریه حمله شود، ایران از آن حمایت نظامی کند.

به گفته این مقام ارشد نظامی، ایران اعتقاد دارد «سوریه ارتش قدرتمندی دارد و مردم این کشور حامی آن‌ها هستند» و حضور نظامی ایران در سوریه بستگی به شرایط دارد و اکنون نیازی به حضورشان نیست.

طی ماه‌ها اعتراض در سوریه تا کنون چندین هزارنفر کشته و زخمی و چندین نفر از کسانی که ایران آن‌ها را «زائر» یا «مهندس» معرفی کرده، توسط مخالفان بشار اسد به گروگانگرفته ‌شده‌اند و درگیری‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد.

جعفری: اگر شرایط بحرانی شود، قطعا تنگه هرمز را می‌بندیم

فرمانده کل سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنان خود با رد «حمله نظامی پیش‌دستانه» به اسرائیل، گفته است که آن‌ها به «آخر خط» رسیده‌اند و اسرائیل نمی‌تواند ایالات متحده را برای حمله به ایران همراه کند.

محمدعلی جعفری در حالی از عدم همراهی آمریکا با اسرائیل در حمله نظامی به ایران سخن گفته که دولت آمریکا نیز همواره در مقابل تهدیدهای اسرائیل تاکید کرده است که منتظر توقف مناقشه اتمی ایران از راه دپیلماسی است.

از جمله وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در واکنش به اظهارات نسخت‌وزیر اسرائیل درباره ترسیم خط قرمز برای ایران گفت که ایالات متحده برای ایران ضرب‌الاجل تعیین نخواهد کرد و دیپلماسی «بهترین راهکار» برای حل بحران اتمی است.

اما بنیامین نتانیاهو همچنان بر موضوع خود پای می‌فشارد و در مصاحبه‌ای که قرار است امروز پخش شود گفته که رهبران ایران «تعصبی باور نکردنی» دارند و به آمریکا هشدار داده که اگر ایران تبدیل به کشوری هسته‌ای شود، قابل مهار نخواهد بود.

او همچنین با اشاره به اینکه آمریکا آسیب پذیری بالایی دارد و پایگاه‌های آن در تیررس توان موشکی سپاه است، گفته که مانور نظامی آمریکا در خلیج فارس تهدیدی برای امنیت ایران نیست و «اگر شرایط بحرانی شود، قطعا تنگه هرمز را خواهیم بست.»

برخی مقام‌های سیاسی و نظامی ایران بارها گفته‌اند در صورت حمله نظامی به ایران، تنگه استراتژیک هرمز که روزانه حدود شانزده میلیون بشکه نفت از آن می‌گذرد خواهند بست اما آمریکا هشدار داده که بستن این تنگه «خط قرمز» است.

مردمک     یکشنبه 16 سپتامبر 2012 – 26 شهریور 1391

Print Friendly, PDF & Email