روسیه و ترکیه به رغم اختلاف‌ها ۱۱ قرارداد همکاری امضا کردند

ترکیه و روسیه به رغم اختلاف بر سر مسئله سوریه ۱۱ قرارداد همکاری امضا کردند. پوتین اعلام کرد، روسیه راه حل متفاوتی برای حل و فصل بحران سوریه دارد، با این حال این کشور “وکیل رژیم سوریه نیست.”در دیدار نخست‌وزیر ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئيس جمهور روسیه در روز دوشنبه (۳ دسامبر) ۱۱ قرارداد همکاری تجاری و اقتصادی، از جمله قرارداد ساخت نخستین نیروگاه اتمی ترکیه امضا شد.رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه بعد از دیدار با پوتین در استانبول اعلام کرد، دو کشور قصد دارند حجم مناسبات تجاری خود را سه برابر کرده و تا ۱۰۰ میلیارد دلار آمریکا (حدود ۷۷ میلیارد یورو) در سال‌های آتی ارتقا دهند.وی همچنین افزود، قراردادهای جدید در زمینه‌های بانکداری، انرژی و سرمایه‌گذاری امضا شده است.

اردوغان با اشاره به تحریم‌هایی که علیه برنامه اتمی ایران اعمال شده و اینکه به دلیل “چالش‌های جاری سیاسی با ایران تجارت با این کشور به گونه‌ای فزاینده نامطمئن‌” می‌شود خواستار گسترش صادرات انرژی از روسیه به ترکیه شد. وی ادامه داد، کمبود گاز و نفت می‌تواند به خطری برای اقتصاد رو به رشد ترکیه تبدیل شود.

دیدار سه ساعته اردوغان و پوتین نتوانست اختلاف نظر دو کشور بر سر رویکرد با بحران سوریه را حل کند.

اردوغان تأکید کرد که خواست این کشور پایان خونریزی‌های سوریه است و همکاری با روسیه می‌تواند به ثبات منطقه کمک کند.

پوتین: روسیه وکیل رژیم سوریه نیست

بر پایه گزارش‌های رسانه‌های ترکیه، پوتین نیز تأکید کرد که پایان خشونت‌های سوریه خواست کشور او هم هست، اما روسیه و ترکیه برای رسیدن به این هدف “راه حل‌های متفاوتی” را دنبال می‌کنند. وی همچنین تصریح کرد که با وجود این “روسیه وکیل رژیم سوریه نیست.”

رسانه‌های روسی گزارش داده‌اند، سخنگوی پوتین در حاشیه دیدار استانبول گفته است، ترکیه باید از نفوذ خود برای کشاندن مخالفان بشار اسد، رئيس جمهور سوریه به پای میز مذاکره استفاده کند.

قرارداد ساخت نیروگاه اتمی ترکیه

بنا بر اظهارات پوتین، قرار شد که حجم سرمایه پروژه نیروگاه هسته‌ای “آق قویو” که نخستین نیروگاه اتمی ترکیه است به ۲۲ میلیارد دلار آمریکا افزایش یابد.

قرار است که این نیروگاه توسط شرکت روسی “روس اتم” ساخته شود. ساخت این نیروگاه در استان مرسین، واقع در جنوب ترکیه باید تا سال ۲۰۲۲ میلادی به پایان برسد.

پوتین همچنین اظهار داشت: «دست کم ۲۵ درصد این سرمایه صرف ایجاد فرصت‌‌های شغلی جدید در ترکیه خواهد شد.»

خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد، وزیر انرژی روسیه اعلام کرده که “روس اتم” همچنین برای ساخت نیروگاه‌های اتمی بیشتری در ترکیه ابراز تمایل کرده است.

دویچه وله       دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱  – ۳ دسامبر ۲۰۱۲

Print Friendly, PDF & Email