احمدی‌نژاد: چاوز همراه همه صالحان و حضرت مسیح بازمی‌گردد

هئیت دولت ایران روز چهارشنبه، ۱۶ اسفند را به مناسبت مرگ هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا عزای عمومی اعلام کرد و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران نیز در پیامی گفته است که آقای چاوز به همراه همه صالحان و حضرت مسیح بازخواهد گشت.محمود احمدی‌نژاد در پیامی که به مناسبت درگذشت هوگو چاوز منتشر کرده، مرگ رئیس جمهوری ونزوئلا را «مشکوک» خوانده و او را «شهید راه خدمت به ملت ونزوئولا و پاسداری از ارزش‌های انسانی و انقلابی» توصیف کرده است.

رئیس دولت ایران درحالی مرگ آقای چاوز را مشکوک خوانده، که ساعاتی پیش از اعلام مرگ رئیس جمهوری ونزوئلا، معاون او گفت که «دشمنان موجب بیماری و مرگ رئیس جمهوری شده‌اند».

در بخشی از پیام آقای احمدی‌نژاد آمده است: تردید ندارم كه او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح و تنها باقیمانده از نسل پاكان، انسان كامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت كامل و مهربانی و كمال یاری خواهد كرد.

رئیس جمهوری ایران همچنین هوگو چاوز را «مردی بزرگ از تبار عدالت‌طلبان و آزادی‌‌خواهان» معرفی کرده، کسی که به باور احمدی‌نژاد، «انسانی عمیقاً موحد و مؤمن و پایبند به ارزش‌های انسانی و آسمانی و باورمند به راه انبیاء الهی و حاكمیت جهانی عدالت و عشق به رهبری صالحان بود.»

هوگو چاوز، رئیس جمهوری چپ‌گرای ونزوئلا شب سه‌شنبه، ۱۵ اسفنده ماه پس از دو سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان درگذشت.

او که از جمله نظامیان ونزوئلا به شمار می‌رفت در سال ۱۹۹۸ به ریاست جمهوری رسید و سال گذشته نیز درمیان مخالفت‌های برخی از مردم بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا انتخاب شد. او در سال ۲۰۰۷، در یک همه‌پرسی خبرساز خواستار  حذف محدودیت دوران رئیس جمهوری شده بود که ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان در انتخابات به آن رای مخالف دادند.

محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از پیام خود نوشته است که آقای چاوز،«با رشادت تمام در برابر زیاده‌خواهی‌‌های مستكبران می‌ایستاد و فشار سنگین تبلیغاتی و اقتصادی و تهمت‌ها و حتی كودتاها را در هم می‌شكست».

اشاره اقای احمدی‌نژاد به سیاست‌های ضدآمریکایی هوگو چاوز و همچنین کودتای نافرجام علیه او در سال ٢٠٠٢ است که به بازداشت کوتاه مدت آقای چاوز انجامید.

محمود احمدی‌نژاد همچنین در جلسه امروز خود با اعضای کابینه‌اش، تصویب کرد که به احترام مرگ رئیس جمهوری ونزوئلا و «به پاس قدرشناسی» از او، روز چهارشنبه در کشور عزای عمومی اعلام شود.

ونزوئلا روابط نزدیکی با ایران دارد و هوگو چاوز، رئیس جمهوری این کشور در سال ۲۰۰۱ میلادی برای اولین به ایران سفر کرد و با محمد خاتمی، رئیس جمهوری وقت دیدار کرد و اقای خاتمی نیز در مقابل چند بار به ونزوئلا سفر کرد.

هوگو چاوز بعد از به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد، روابط دوستانه‌اش را با جمهوری اسلامی گسترش داد و به حامیان برنامه‎های هسته‌ای ایران تبدیل شد.

این روابط گسترده، واکنش ایالات متحده را نیز در پی داشته است و فروردین سال گذشته، رئیس فرماندهی جنوبی آمریکا گفت که کشورش نگران روابط نزدیک و رو به افزایش ایران و ونزوئلاست.

هوگو چاوز از زمان به قدرت رسیدن تا زمان مرگ،، ۱۳ بار از ايران ديدار کرد و روسای جمهوری ایران نیز ۹ بار به ونزوئلا سفر کرده‌اند که سهم محمود احمدی نژاد از این دیدار‌ها، شش بار است.

مردمک     چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱  – ۶ مارس ۲۰۱۳

Print Friendly, PDF & Email