حمله به سفارت بریتانیا انصافاً اتفاق سنگینى بود

علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه ایران، مى گوید حمله به سفارت بریتانیا “انصافاً اتفاق سنگینی بود و نباید اتفاق می‌افتاد”.به گزارش دویچه وله، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با سایت “مشرق” گفت: «ما بارها به انگلیس گفته‌ایم که می‌تواند کاردارشان بیاید و کارهایش را شروع کند».وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در این گفت‌وگو با اشاره به حمله لباس‌شخصی‌ها به سفارت بریتانیا اشاره کرد و گفت: «بالاخره آن اتفاقی که افتاد انصافا اتفاق سنگینی بود و نباید این اتفاق می‌افتاد.»

نیروهای لباس شخصی و افرادی که رسانه‌های دولتی ایران آن‌ها را “دانشجویان بسیجی” معرفی ‌کردند ۸ آذر ۱۳۹۰ به ساختمان سفارت بریتانیا در ایران حمله بردند و با پرتاب سنگ و کوکتل ‌مولوتف خرابی‌های بسیاری به‌بار آوردند.

آن‌طور که علی‌اکبر صالحی گفت، حمله به سفارت بریتانیا در تهران عملی برخلاف “همه مقررات و تفاهمات” بوده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی اخیر خود با سایت “مشرق” درباره چگونگی آگاه شدن وی از حمله به سفارت بریتانیا در تهران گفت: «من آن موقع جده بودم که به من راجع به این اتفاق خبر دادند. رفته بودم راجع به مسئله سوریه مذاکراتی انجام بدهم. اتفاقا یکی از مواردی که بحث بود این بود که سفارتخانه‌ها در سوریه امنیت ندارند و مورد حمله گروه‌های مختلف قرار گرفتند. یک دفعه به من خبر دادند که چنین اتفاقی در تهران افتاده است.»

علی‌اکبر صالحی در ادامه گفت: «الان هم ما به آن‌ها گفتیم که کاردار شما می‌تواند بیاید. برای این کار هم مصوبه مجلس را داریم که طبق آن مصوبه اختیار این کار با وزارت خارجه است و می‌تواند هر طور که خودش صلاح می‌داند عمل کند».

اظهارات وزیر خارجه در حالى است که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آن زمان حمله به سفارت بریتانیا را “برآیند افکار عمومی جامعه ایران” خوانده بود.

بنا بر گزارش دویچه وله، در پی حمله به سفارت بریتانیا در تهران، کشورهای اروپایی همچون آلمان، فرانسه، نروژ، هلند و… سفیران خود را از تهران فراخواندند. لندن سفارت خود در تهران را بست. متعاقبا دپپلمات‌های ایرانی نیز از لندن اخراج شدند.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت‌خارجه ایران، همان زمان از «برخورد با متخلفین» و«پیگیری و بررسی قوه قضائیه ایران در این رابطه» خبر داد اما هم‌زمان با این سخنان ۱۱ نفر از حمله‌کنندگان به سفارت بریتانیا و باغ سفارت در قلهک آزاد شدند.

راه دیگر   علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه ایران، مى گوید حمله به سفارت بریتانیا “انصافاً اتفاق سنگینی بود و نباید اتفاق می‌افتاد”.به گزارش دویچه وله، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با سایت “مشرق” گفت: «ما بارها به انگلیس گفته‌ایم که می‌تواند کاردارشان بیاید و کارهایش را شروع کند».وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در این گفت‌وگو با اشاره به حمله لباس‌شخصی‌ها به سفارت بریتانیا اشاره کرد و گفت: «بالاخره آن اتفاقی که افتاد انصافا اتفاق سنگینی بود و نباید این اتفاق می‌افتاد.»

Print Friendly, PDF & Email