عفو بین‌الملل: چین و ایران بیشترین آمار اعدام را در جهان دارند

عفو بین‌الملل در تازه ترین گزارش خود درباره مجازات اعدام در جهان گفته است که تمایل به کاهش احکام اعدام در سراسر جهان بیشتر شده است. این سازمان در عین حال تاکید کرده که چین و ایران همچنان دارای بالاترین رتبه‌‌ از نظر اعدام در جهان هستند.بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه، ۲۰ فروردین، منتشر شد در سال گذشته میلادی، ۳۱۴ مورد اعدام در ایران به‌صورت رسمی ثبت شده است که این آمار، ایران را در رده دوم فهرست جهانی عفو بین‌الملل در رابطه با میزان اعدام‌ها قرار می‌دهد.

عفو بین‌الملل با این حال می‌گوید که آمار واقعی می‌تواند بالاتر از این تعداد باشد چرا که تقریبا به‌طور حتمی مواردی از اعدام‌ در ایران بوده است که از مجاری رسمی اعلام نشده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی که بر اساس آمارهای عفو بین‌الملل منتشر کرده است، می‌نویسد که تعداد اعدام‌ها در کشور چین به‌خاطر محرمانه بودن چنین اطلاعاتی منتشر نشده است.

این خبرگزاری می‌نویسد، فعالان حقوق بشر نرخ اعدام در کشور چین را شش هزار تا هشت هزار نفر در سال تخمین می‌زنند اما عفو بین‌الملل از سال ۲۰۰۹ به‌خاطر فقدان اطلاعات موثق تصمیم گرفته است که به انتشار این آمار تخمینی اقدام نکند.

هائو ژینگوانگ، کارشناس حقوق جنایی در دانشگاه رنمین پکن می‌گوید که احتمال می‌رود تعداد اعدام‌ها در چین رو به‌ کاهش باشد چرا که پکن قوانین خود را دراین‌باره سخت‌تر کرده است.

با این حال او معتقد است که میزان حمایت عمومی از مجازات اعدام همچنان به مانند سابق بالا است.

آقای ژینوانگ می‌گوید: «بیشتر مردم چین معتقدند که مجازات اعدام ضروری است در حالی که از مخاطرات و تبعات آن آگاهی ندارند. مفهوم “چشم در برابر چشم” از زمان باستان تاکنون در میان مردم خوب جا افتاده است و زمان طولانی باید طی شود که این امر تغییر کند.»

گزارش عفو بین‌الملل همچنین حاوی هشداری درباره وضعیت عراق است و می‌گوید طی سال ۲۰۱۲ میزان اعدام در این کشور تقریبا دو برابر سال گذشته آن بوده است.

بر اساس آمار عفو بین‌الملل، سال گذشته ۱۲۹ نفر در عراق اعدام شده‌اند در حالی که طی سال ۲۰۱۱ میزان مجازات اعدام در این کشور ۶۸ مورد بوده است. بیشتر اعدام‌شدگان نیز به اعمال تروریستی متهم بوده‌اند.

این گزارش می‌گوید عراق از نظر میزان اعدام در رده سوم فهرست جهانی جای گرفته است و پس از آن نیز کشورهای عربستان سعودی و ایالات متحده قرار دارند.

عفو بین‌الملل در گزارش خود همچنین به از سرگیری مجازات اعدام در کشورهای آسیایی هند و پاکستان اشاره می‌کند و می‌گوید نوامبر سال ۲۰۱۲ در هند شخصی به نام «اجمل قصاب» که متهم به انجام ترورهای بمبئی در سال ۲۰۰۸ بود، اعدام شد و این نخستین مورد اعدام در هند از سال ۲۰۰۴ به این سو بود.

پاکستان نیز سال گذشته میلادی شاهد اولین مورد اعدام از سال ۲۰۰۸ تاکنون بود.

عفو بین‌الملل مخالف مجازات اعدام در سراسر جهان و بدون هیچ استثنایی است. این سازمان می‌گوید به‌رغم این آمارها نشانه‌هایی از تمایل جهانی به لغو مجازات اعدام وجود دارد که «دل‌گرم‌کننده» است. از جمله در سال ۲۰۱۲ تنها ۹ ایالت آمریکا شاهد مجازات اعدام بودند در حالی که سال قبل از آن در ۱۳ ایالت آمریکا مجازات اعدام انجام شد.

رادیو فردا    چهارشنبه ۲۱ فروردین   ۱۰ آوریل ۲۰۱۳

Print Friendly, PDF & Email