ما به غیبت زنان در دولت آقای روحانی معترضیم، خواهان برکناری مصطفی پورمحمدی از کابینه پیشنهادی هستیم

اتحاد جمهوری خواهان ایران انتخاب آقای دکتر حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران را علیرغم  آزاد نبودن انتخابات و با وجود دستچینی کاندیدا ها از سوی حاکمیت جمهوری اسلامی، امری مثبت ارزیابی کرده و به این امید است که ایشان در  این مسند به وعده های انتخاباتی خود در جهت  رعایت حقوق شهروندی ، کاهش فضای امنیتی، حل مشکلات در رابطه با بحران  هسته ای، از جمله تحریم های بین المللی، و بهبود وضع نگران کنندۀ اقتصادی کشور، عمل کند.

هنوز برای قضاوت در مورد کابینه پیشنهادی آقای روحانی زود است.  هر چند که تیم آقتصادی و تیم سیاست خارجی دولت ایشان تا حدودی می توانند مایه امیدواری باشند. اما دور نگهداشتن مطلق زنان به مثابه نیمی از شهروندان ایران از هیات دولت اقدامی است تبعیض آمیز که با اظهارات آقای روحانی که دولتش را دولت همۀ مردم ایران قلمداد می کند، مغایرت دارد. می دانیم که درکشورمان بسیاری زنان شایسته وجود دارند که می توانند در بالاترین سطوح مسئولیت، وظایف خود را به بهترین شیوه ایفا کنند.

از سوی دیگر برگماری  مصطفی پورمحمدی به وزارت، که در مظان اتهامِ جنایت علیه بشریت قرار دارد، هیچ گونه توجیه عقلانی و اخلاقی ندارد.  آقای پور محمدی در یکی از هولناکترین جنایات حاکمیت جمهوری اسلامی، قتل عام زندانیانِ سیاسی دربند در سال ۱۳۶۷، مستقیمأ دست داشته است، برگماری ایشان آن هم به عنوان وزیر دادگستری، اقدامی توهین آمیز علیه قربانیان این فاجعۀ ملی و تحریک آمیز علیه همۀ کسانی است که ارزشی برای حقوق بشر و کرامت انسانی قائل هستند.

داشتن وزیری با چنین سابقه افراطی، در دولتی که خود را دولت اعتدال مینامد، مایۀ شگفتی است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران همصدا با نهادهای مدافع حقوق بشر و دیگر آزادیخواهان و دمکرات های ایران که به جهانشمولی کرامت انسانی و حقوق بشر باور دارند، از آقای روحانی انتظار دارد که:

·        در مورد مشارکت زنان در هیات دولت اقدام عاجل به عمل آورند.

·        آقای پورمحمدی را از شمار وزیران کابینۀ پیشنهادی خود حذف کنند.

هیات سیاسی اجرائی

اتحاد جمهوریخواهان ایران 

۱۸ مرداد ۱۳۹۲ – ۹ اوت ۲۰۱۳

 

Print Friendly, PDF & Email