عربستان سعودی عضویت غیردائم در شورای امنیت را نپذیرفت

عربستان سعودی اعلام کرده که عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد را نمی‌پذیرد.

این کشور گفته است به دلیل وجود “استانداردهای دوگانه” در شورای امنیت که باعث می‌شود بر عملکرد این شورا در راه برقراری صلح در جهان تاثیر داشته باشد، نمی‌تواند عضویت در این نهاد را بپذیرد.

روز گذشته ( پنج شنبه ۱۷ اکتبر- ۲۵ مهر) اعلام شد که عربستان سعودی به همراه کشورهای کلیک چاد، لیتوانی، شیلی و نیجریه به عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل درآمده است.

در بیانیه وزارت خارجه عربستان آمده است: “کشور پادشاهی عربستان سعودی شاهد شیوه، مکانیسم کاری و استانداردهای دوگانه‌ای در شورای امنیت است که تمامی این‌ها مانع از آن می‌شود که این نهاد بتواند مسئولیت هایش را در قبال برقراری صلح در جهان انجام دهد.”

در این بیانیه همچنین گفته شده که عربستان نمی‌تواند این کرسی را تا زمان ایجاد اصلاحاتی در این نهاد بپذیرد.

در بیانیه عربستان سعودی به جزییات اصلاحات مورد نظر این کشور نشده است.

عربستان سعودی پیشتر نسبت به شکست تلاش های بین المللی در این شورا در مقابله با جنگ در سوریه هشدار داده بود.

کرسی های شورای امنیت سازمان ملل متحد از این جهت مهم هستند که کشورهای عضو آن در مسائل امنیتی و صلح در جهان قدرت تصمیم گیری خواهند داشت.

شورای امنیت سازمان ملل شامل ۱۰ عضو غیردائم است که هر دو سال یک بار انتخاب می شوند.

این شورا همچنین پنج عضو دائم دارد که حق وتو دارند. اعضای دائم عبارتند از چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا.

پنج کشوری که در انتخابات روز پنجشنبه برگزیده شدند، از اول ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی جایگزین کشورهای گواتمالا، مراکش، پاکستان، توگو و جمهوری آذربایجان می‌شوند.

Print Friendly, PDF & Email