پایان روز اول مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران روز اول مذاکرات بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را “مفید” ارزیابی کرد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل، در فضای جدید ایجاد شده پس از “مذاکرات مثبت” ژنو، دور تازه‌ای از مذاکرات را امروز دوشنبه (۶ آبان) در وین آغاز کردند.

آقای عراقچی که سرپرستی هیأت ایرانی در این مذاکرات را بر عهده دارد گفته است که اکنون “زمان آن رسیده که رویکرد جدیدی اتخاذ شود.”

خبرگزاری رسمی ایران نوشته است که هیأت ایرانی پیشنهاد تازه ای را هم به آژانس ارائه کرده است، اما جزئیات این پیشنهاد روشن نیست.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل پیشتر و در حضور خبرنگاران خطاب به عباس عراقچی و سه همراه او گفته بود: “مذاکرات امروز بسیار مهم است و هدفش حل مسائل باقیمانده و سوالات بی‌پاسخ حول برنامه هسته ای ایران است.”

آقای آمانو تاکید کرد که این مساله ای قدیمی و پیچیده است و دو طرف امیدوارند با همکاری به راه حل دست یابند.

معاون وزیر امور خارجه ایران هم تاکید کرد که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و “برای همیشه صلح آمیز خواهد ماند.”

او در عین حال گفت که نقش آژانس در نشان دادن ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران مهم و حیاتی است.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران برای دیدار با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل امروز صبح (دوشنبه ۶ آبان) با پرواز خطوط هوایی ترکیه وارد وین شد.

این اولین دیدار مقامات بلند پایه ایران و آژانس پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران است.

آقای عراقچی که پس از محمد جواد ظریف بلندپایه ترین عضو تیم مذاکره کننده بر سر برنامه هسته‌ای ایران است، پیشتر هم گفته بود که کشورش با رویکرد تازه ای وارد مذاکرات با آژانس می‌شود تا ابهامات و سئوالات موجود درباره ماهیت و فعالیت‌های برنامه هسته‌ای به شکل مناسبی حل و فصل شوند.

محمد امینی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به وین می گوید که پس از مذاکرات بین آقایان عراقچی و آمانو، مذاکرات فنی و دقیق تر میان رضا نجفی، سفیر ایران در آژانس و هرمان ناکارتس، معاون آژانس در امور پادمان ها انجام شد.

این مذاکرات فنی قرار است فردا سه‌شنبه (۷ آبان) نیز ادامه پیدا کند.

به گفته خبرنگار ما، بسیاری با توجه به فضای ایجاد شده پس از انتخاب آقای روحانی و تحولات نیویورک و ژنو، به نتیجه این مذاکرات خوشبین هستند.

Print Friendly, PDF & Email