کانون نویسندگان ایران: زندانیان سیاسی آزادی بیان میخواهند، نه ضربوشتم!

روز پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۳، زندانیان بند ۳۵۰ در زندان اوین مورد ضربوشتم شدید زندانبانان قرار گرفتند. به شهادت ۷۴ تن از زندانیان این بند، این ضربوشتم توسط نیروهای لباس شخصیِ اطلاعات و حفاظت زندان انجام گرفته و در جریان آن شمار بسیاری از زندانیان سخت مجروح شدهاند، به طوری که برخی از مجروحان را به بهداری زندان بردهاند، اما بهرغم نظر پزشکانِ آنجا مبنی بر ضرورت انتقال آنان به بیمارستانی در بیرونِ زندان از این کار جلوگیری شده است. دهها تن از مضروبان را به سلولهای انفرادی منتقل کردهاند و این زندانیان نیز در اعتراض به این یورش دست به اعتصاب غذا زدهاند. بر اساس شهادتنامهی زندانیان، این ضربوشتمِ بیسابقه در جریان بازرسیِ اتاقهای بند نامبرده روی داده است، که زندانبانان اصرار داشتهاند بازرسی بدون حضور زندانیان و حتا مسئولان اتاقها یا نمایندگان زندانیان انجام گیرد.
به استناد بازرسیهای پیشینِ این بند و بنا بر اظهارات زندانیان آزادشده، گفته میشود که این بازرسی از جمله به بهانهی یافتنِ وسایل ارتباطی انجام گرفته که استفاده از آنها به نظر زندانبانان غیرقانونی است. این در حالی است که سالهاست تلفن عمومی بند ۳۵۰ قطع است و زندانیان این بند برای ارتباط با بیرون به ویژه تماس با خانوادههایشان هیچ وسیلهای در اختیار ندارند. اگر هدف زندانبانان درهمشکستن روحیهی زندانیان سیاسی از طریق ایجاد رعب و هراسِ برنامهریزیشده نیست، و اگر مسئلهی آنان واقعاً این است که زندانیان از وسایل غیرقانونی برای ارتباط استفاده نکنند، راه جلوگیری از این کار نه ضربوشتم زندانیان بلکه بهرسمیت شناختن آزادی بیان آنها و در اختیار گذاشتن وسیلهی قانونی و عمومی – بدون هیچگونه محدودیت و شنود – برای ارتباط است. زندانی، اعم از سیاسی و غیرسیاسی، به صرف زندانیشدن از هیچیک از حقوق انسانیاش و از آن میان حق آزادی بیان محروم نمیشود. زندانیان میتوانند نه تنها با خانوادههای خود ارتباط داشته باشند، بلکه حق دارند دربارهی هر مسئلهای از جمله مسائل سیاسی اظهار نظر کنند و نظر خود را در رسانهها منتشر کنند.
کانون نویسندگان ایران خواهان بهرسمیتشناختن آزادی بیان برای تمام زندانیان است و ضربوشتم زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ را محکوم میکند. ضربوشتم و رعبآفرینی مشکل سرکوبگران را حل نمیکند، حتی اگر آن مشکل بر اثر اقدام «غیرقانونیِ» زندانیان مضروب به وجود آمده باشد.

کانون نویسندگان ایران

۳۱ فروردین ۱۳۹۳
Print Friendly, PDF & Email