تاکید مقام آمریکایی بر دستیابی به توافق جامع اتمی با ایران

وندی شرمن،‌ معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا، با پیچیده توصیف کردن مذاکرات هسته‌ای با ایران تاکید کرده است که باید از یک ماه باقی مانده به مهلت سوم آذر برای دستیابی به یک توافق جامع و نهایی استفاده کرد.

خانم شرمن سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای ایالات متحده در گفتگوهای گروه ۱+۵ با ایران است.

او عصر پنجشنبه طی نطقی در واشنگتن در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژيک هشدار داد که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند بی‌ثباتی ‘غیرقابل قبولی’ در منطقه خاورمیانه رخ خواهد داد.

این در حالیست که ایران بارها تاکید کرده است به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیست اما فن آوری هسته‌ای برای تولید انرژی را حق مسلم خود می داند.

خانم شرمن با دفاع از توافق مقدماتی که سال گذشته در ژنو سوییس بین ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ به دست آمد گفت آن توافق برنامه هسته‌ای ایران را محدودتر و شفاف تر کرده است.

او گفت توافق جامع و نهایی با ایران به نحوی خواهد بود که تمام راه‌های دستیابی به سلاح اتمی مسدود شود. این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایران نباید و نخواهد توانست که به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

وندی شرمن همچنین خواهان اقدامات قانع کننده و قابل راستی آزمایی ایران برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای شد و این که این برنامه در آینده نیز صلح آمیز باقی خواهد ماند.

خانم شرمن تاکید کرد مذاکرات هسته‌ای با ایران ارتباط مستقیمی با موضوعات دیگر ندارد و با وجود ادامه گفتگوها، آمریکا موضعش را در قابل سیاست‌های منطقه‌ای ایران یا عملکرد تهران در عرصه حقوق بشر تغییر نداده است.

او در عین حال گفت در گفتگوهایش با مقام‌های ایرانی همواره خواهان آزادی شهروندان ایرانی – آمریکایی محبوس در ایران از جمله امیر حکمتی، سعید عابدینی و جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست بوده است.

به گفته وندی شرمن، آمریکا در حاشیه گفتگوها همواره خواهان روشن شدن سرنوشت رابرت لوینسون،‌ پیمانکار سابق سازمان سیا که بنا بر گزارش‌ها چند سال پیش در جزیره کیش ناپدید شد، نیز بوده است.

روز پنجشنبه با پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین، حمید بعیدی نژاد رئیس هیات مذاکراه کننده کارشناسی هسته‌ای گفت که مذاکرات جدی، فشرده، صریح و مفید بود است.

او گفت که گزارش گفتگوهای کارشناسی به مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و کشورهای ۱+۵ ارائه می‌شود.

بنابر گزارش ها در این دور از مذاکرات بر سر موضوعات مورد اختلاف نظیر میزان غنی سازی اورانیوم و نحوه لغو تحریم‌ها گفتگو شده است.

مهلت مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ تا تاریخ سوم آذر (۲۴ نوامبر) برای دستیابی به یک توافق جامع با هدف حل و فصل نهایی پرونده ایران تمدید شده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه وزیر آمریکا گفته است که مذاکرات جاری مانند معمایی می ماند که اجزای مختلفی دارد، از جمله زیرساخت‌های اتمی ایران،‌ مقدار ذخیره مواد هسته‌ای و نوع فن آوری که به گفته خانم همگی به هم ارتباط دارند.

Print Friendly, PDF & Email