گزارشی از آخرین وضعیت موسوی و رهنورد: از ویلای خیالی لب دریا تا کتاب‌های ممنوعه

با منظم تر شدن ملاقات های هفتگی دختران و خانواده میرحسین و رهنورد با پدر و مادرشان، زندانبانان به روشهای دیگری فضا را برای محصورین دشوار و آزاردهنده می کنند.

به گزارش کلمه، با وجود قول و نیز پیگیری مناسب و مستمر پزشک معتمد دولت و خانواده درباره وضعیت سلامت محصورین، زندانبانان در سه هفته گذشته با کارشکنی، مانع از دریافت رسیدگی های پزشکی ضروری به آنان شدند؛ به طوری که در ملاقات خانوادگی این هفته، میرحسین به شدت نسبت به بی توجهی و اهمال نسبت به وضعیت پزشکی همسرش اعتراض کرد.

جزییات مشکلاتی که زندانبانان در سه هفته اخیر به وجود آورده اند، به اطلاع پزشک معتمد دولت و خانواده رسیده است که پس از آن اقدامات لازم در حال انجام است. همچنین مجموعه اقدامات زندانبانان و واکنش میرحسین و رهنورد به آن ثبت شده است که در زمان مناسب به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

رفتارهای صورت گرفته از سوی زندانبانان که جزییات آن نشان می دهد در راستای سلسله اقداماتی برنامه ریزی شده است، همزمان با اظهارات محمدجواد لاریجانی دبیر کمیسیون حقوق بشر قوه قضاییه صورت می گیرد که در گفت و گو با یک رسانه فرانسوی از زندگی راحت و حتی استفاده محصورین از ویلای ساحلی سخن گفته بود. ادعایی خیالی که پیش از این هم امام جمعه مشهد مطرح کرده بود.

بی خبری خانواده رهنورد و موسوی در طول هفته از آنان با توجه به اینکه اجازه تماس تلفنی ندارند، امکان اطلاع از وضعیت محصورین را به ملاقات های یک و نیم ساعته هفتگی کاهش داده است و این مساله همراه با سوابق زندانبانان بر نگرانی خانواده افزوده است که اگر همانند هفته های جاری مشکلی وجود داشته باشد، بی خبری بر شدت این نگرانی ها خواهد افزود.

ابراز تاسف زهرا رهنورد از خشونت علیه زنان میهن در هفته مبارزه با خشونت علیه زنان

در ملاقات اخیر دکتر زهرا رهنورد، روشنفکر قرآن پژوه و فعال حقوق زنان که از بیش از سه سال پیش به دستور مقامات عالی در زندان خانگی به سر می برد، با اشاره به پدیده اسیدپاشی و چاقوکشی و خشونت روزافزون علیه زنان کشور و تحلیل این پدیده، از اینکه در هفته مبارزه با خشونت علیه زنان شاهد چنین مظالمی به زنان کشورمان هستیم، ابراز تاسف کرد.

کودتا: کتابی که مطالعه آن برای میرحسین و رهنورد ممنوع است!

همانطور که در اخبار گذشته به اطلاع همراهان کلمه رسیده بود، ماموران امنیتی از تحویل دادن برخی از کتاب هایی که خانواده هر بار برای میرحسین و رهنورد تهیه می کنند، خودداری می کنند. همچنین وعده داده شده بود که این کتاب ها به مردم معرفی خواهد شد.

لازم به تاکید است که این کتابها همه از عناوینی است که با مجوز وزارت ارشاد و از کتاب فروشی های رسمی تهیه می شود؛ اما ماموران می گویند ما در ابتدا کتاب ها را بررسی و مطالعه می کنیم و سپس آن هایی را که صلاح دانستیم! در اختیار میرحسین و رهنورد قرار می دهیم.

با توجه به این فیلترینگ، لیستی از کتاب های ممنوعه که خواندن آن برای نخست وزیر دوران دفاع مقدس و دکتر زهرا رهنورد (به دلیل سیاسی بودن!) ممنوع شده، شکل گرفته است.


اولین کتابی که از ان فهرست به مخاطبان معرفی می شود، کتاب «کودتا» نوشته یرواند آبراهامیان است. این کتاب به موضوع کودتای ۲۸ مرداد در ایران و نقش سازمان سیا در آن می پردازد تا ریشه‌های روابط ایران و آمریکا در عصر مدرن را واکاوی کند.

نوآم چامسکی این کتاب را «یک بررسی ممتاز و خواندنی» توصیف کرده که در آن از «اسنادی کم‌نظیر و سابقا دسته‌بندی‌شده و آثار جدید برای نشان‌ دادن این لحظه‌ بسیار مهم در تاریخ خاورمیانه بهره گرفته است.»

این کتاب را سال گذشته نشر نی در ۳۲۸ صفحه منتشر کرد و تاکنون به چاپ چهارم رسیده است.

به زودی کتابهای ممنوعه دیگر نیز جهت اطللاع مخاطبان معرفی خواهد شد.

Print Friendly, PDF & Email