تداوم همبستگی جهانی با روزنامه‌نگاران فرانسه

همبستگی جهانی با رونامه‌نگاران نشریه «شارلی ابدو» همچنان ادامه دارد. هر لحظه کاربران شبکه‌های اجتماعی همبستگی خود را با روزنامه‌نگاران اعلام می‌کنند. شعار «من هم شارلی هستم» در این میان به نشانه‌ای بدل شده از بیزاری از تروریسم و تجلیل فرهنگ رواداری و دفاع از آزادی بیان. کمپین «من احمدم» هم از پلیس مسلمانی که در حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» به قتل رسیده یاد می‌کند.

چکیده‌ای از اعلام همبستگی جهانی با روزنامه‌نگاران شارلی ابدو:

برج ایفل در تاریکی

CHARLHEP01

شامگاه گذشته رأس ساعت ۱۹ به نشانه همبستگی با روزنامه‌نگاران «شارلی ابدو» چراغ‌های برج ۳۲۴ متری پاریس خاموش شد.

کرنش استریکس و اوبلیکس

CHARLHEP02

آلبرت اودرزو، آفریننده شخصیت‌های «آستریکس» و «اوبلیکس» دوران بازنشستگی‌اش را می‌گذراند. با این‌حال دست به قلم برد و آستریکس و اوبلیکس را به احترام روزنامه‌نگاران به قتل رسیده به تعظیم در برابر آنان واداشت. داستان‌های پرخواننده آستریکس و اوبلیکس در دهکده‌ای از مردم «گل» اتفاق می‌افتد. آن‌ها با رومی‌های اشغالگر مبارزه می‌کنند.

مدارس فرانسه

CHARLHEP03

در مدارس فرانسه دانش‌آموزان و معلمان در حرکت‌هایی خودجوش از روزنامه‌نگاران «شارلی ابدو» تجلیل کردند.

شارلی ابدو، عامل اتحاد سیاسی

CHARLHEP04

حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» در پاریس جناح‌های سیاسی رقیب را به هم نزدیک کرده است. نیکلای سرکوزی، رییس جمهور پیشین فرانسه و فرانسوا اولاند، رییس جمهور کنونی این کشور با شعار « ما شارلی هستیم و از ارزش‌های جمهوری دفاع می‌کنیم» به اتفاق در یک راهپیمایی که شنبه گذشته برگزار شد، شرکت کردند.

یک دقیقه سکوت

CHARLHEP05

روزنامه‌نگاران خبرگزاری فرانسه در دفتر مرکزی‌شان با یک دقیقه سکوت یاد و خاطره روزنامه‌نگاران به قتل رسیده «شارلی ابدو» را گرامی داشتند.

۱۸۵ روزنامه‌نگار ایرانی

CHARLHEP08

۱۸۵ روزنامه‌نگار ایرانی نیز با انتشار بیانیه‌ای با همکاران فرانسوی‌شان اعلام همبستگی کردند. در این بیانیه آمده است: «ما امروز در کنار قربانیان شارلی ابدو و آزادی‌خواهان جهان می‌ایستیم و دفاع از آزادی بیان و اندیشه را در مقابل هرگونه سرکوب و خشونت بدیهی‌ترین وظیفه خود می‌دانیم.»

مهاجران مسلمان

CHARLHEP06

تحت هشتگ « #notinmyname» مسلمانان مهاجر در شبکه‌های اجتماعی با روزنامه‌نگاران فرانسوی اعلام همبستگی می‌کنند. این هشتگ ابتدا برای اعلام بیزاری از تروریست‌های گروه دولت اسلامی (داعش) به وجود آمده بود.

«من احمدم»

CHARLHEP07

روز گذشته کاربری به نام «دیاب ابو جهجه» در شبکه توئیتر نوشت: «من شارلی نیستم. احمدم، همان پلیس مسلمانی که کشته شد و شارلی دین او را مسخره می‌کرد. من برای دفاع از حقوق او به قتل رسیدم.»

به زودی این توئیت دست به دست شد و با هشتگ « #jesuisahmed» به یک کمپین گسترش پیدا کرد. تاکنون ۱۸ هزار نفر در این کمپین با قربانیان مسلمان حادثه تروریستی پاریس اعلام همبستگی کرده‌اند.

احمد مرابط همان پلیسی‌ست که به دست برادران کواشی در حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» به قتل رسید. او در آن حوالی پاس می‌داد که صدای گلوله را شنید و به محل شتافت و پیش از آنکه بتواند کاری انجام دهد، برادران کواشی او را غافلگیر کردند و با شلیک چند گلوله او را از پای انداختند و به او تیر خلاص زدند. فیلم این صحنه در سایت یوتیوب منتشر و با محو کردن چهره احمد مرابط از مهم‌ترین شبکه‌های تلویزیونی جهان پخش شد.

مرابط عضو سندیکای پلیس فرانسه بود و برای حقوق صنفی همکارانش تلاش می‌کرد.

رادیو زمانه

Print Friendly, PDF & Email