طنزپردازان ایران و افغان حمله به مجله شارلی ابدو را محکوم کردند

هم سو با واکنش‌های جهانی به کشته شدن چهار کاریکاتوریست فرانسوی در حمله تروریستی به دفتر مجله شارلی ابدو، بیست تن از طنز پردازان ایرانی و افغان نیز در بیانیه‌ای این جنایت را محکوم کردند.

جامعه طنزپردازان ایران در بیانیه‌ای حمله به دفتر مجله طنز شارلی ابدو در پاریس را “جنایتی ننگین” خواند.

در بیانیه‌ی طنز پردازان ایران آمده است: «در این جنایت ننگین چهار تن از کاریکاتوریست‌های فرانسوی از جمله سردبیر این نشریه نیز کشته شدند، اتفاق ناگواری که مدافعان آزادی بیان و به‌ویژه طنزپردازان را عمیقا متاسف ساخت.»

امضا کنندگان بیانیه، این عملیات تروریستی را از طرف هر گروهی و به هر بهانه‌ای که روی داده است به شدت محکوم کرده و با جامعه طنز جهانی، به ویژه طنزپردازان فرانسوی و بازماندگان قربانیان ابرازهمدردی ‌کرده‌اند.

مرزی برای طنز وجود ندارد

محمود فرجامی، طنز پرداز و نویسنده بیانیه در این باره به دویچه وله گفت: در این بیانیه بیست طنزنویس و کارتونیست ایرانی و افغان این جنایت هولناک را به شدت محکوم کرده‌اند.

همبستگی روزنامه‌نگاران دویچه وله با “شارلی ابدو”

وی هدف از انتشار این بیانیه را تلاش در جهت رفع سوتفاهم برای جامعه جهانی ‌دانست و افزود: غرب دچار این گمان شده است که کشورهای اسلامی و اهالی خاورمیانه واکنش‌های کمرنگی نسبت به این جنایت داشتند.

فرجامی با اظهار اینکه امضا کنندگان این بیانیه همگی قاطعانه با محتوای آن موافق بودند، گفت: از دو تن از کسانی که به دلیل باورهای مذهبی‌شان با صراحت متن موافق نبودند، خواستیم امضای خود را بردارند. آنها معتقد بودند که باید به کسانی که با احساسات مذهبی‌شان بازی شده نیز در این متن پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک طنزپرداز آیا مرزی برای شوخی با موضوعات مختلف از جمله مقدسات دینی قائل است، گفت: به عنوان یک طنز پرداز بر این باورم که با هر موضوعی می‌شود شوخی کرد و کسانی که خود را مورد توهین می‌بینند، می‌توانند از مسیر قانونی و دادگاه شکایت خود را اعلام کنند. همانطور که کاتولیک‌ها در اعتراض به کاریکاتوری که با مقدساتشان شوخی کرده بود شکایت قانونی کردند و موضوع را به شکل حقوقی، متمدانه و با احترام به آزادی بیان پی گرفتند.

در خلا واکنش مقام‌های ارشد ایران و بسیاری از رسانه‌های داخلی به حادثه تروریستی روز چهارشنبه پاریس، تشکل‌های مستقلی چون کانون نویسندگان ایران و جمعی از روزنامه‌نگاران در ایران نیز در اقداماتی جداگانه واکنش نشان داده‌ و آن محکوم کرده‌اند.

دویچه .وله

Print Friendly, PDF & Email