آیت الله خامنه ای در مورد مذاکرات اتمی: توافق باید در یک مرحله باشد

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در مورد مذاکرات اتمی ایران و قدرت های جهانی گفته است که توافق در مورد کلیات و جزئیات باید همزمان به دست آید.

آقای خامنه ای امروز یکشنبه ۱۹ بهمن (۸ فوریه) در دیدار با گروهی از فرماندهان و افسران نیروی هوایی ایران گفت: “این حرف را که می گویند در یک برهه درباره اصول کلی توافق شود و بعد درباره جزئیات، نمی پسندم. با تجربه‌ای که از طرف مقابل داریم، این را وسیله‌ ای برای بهانه گیری های پی در پی در جزئیات خواهند کرد”.

او گفته است که توافق درباره کلیات و جزئیات بهتر است “در یک جلسه واحد” حاصل شود.

این در حالی است که دو طرف با تمدید زمان توافق ژنو، قرار گذاشته بودند که تا ماه مارس به یک توافق سیاسی در مورد چارچوب کلی توافق نهایی دست یابند و تا پایان ماه ژوئن هم جزئیات توافق را نهایی کنند.

رهبر ایران در سخنرانی امروز خود همچنین گفت: “توافق نکردن بهتر از توافقی است که با منافع ملت ما در تضاد باشد و باعث تحقیر ملت بزرگ ایران شود”.

آقای خامنه ای گفت: “بنده با توافقی که بتواند انجام بشود موافقم، البته با توافق بد موافق نیستم… آمریکایی ها مرتب می گویند که توافق نکردن بهتر از توافق بد است، ما هم با این موافقیم”.

او گفت که مذاکره کنندگان اتمی ایران تلاش می کنند که “حربه تحریم را از دست دشمن بگیرند. اگر توانستند که چه بهتر، اما اگر نتوانستند همه بدانند که راه های فراوانی در کشور هست که این حربه را کند می کند”.

رهبر ایران تأکید کرد که در صورت توافق، تحریم باید برداشته شود.

آیت الله خامنه ای همچنین گفت: “همه آنچه که بین مسئولان ما و طرف مقابل قرارداد بسته می شود، باید روشن، واضح و غیرقابل تفسیر و تأویل باشد”.

همزمان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با جان کری، همتای آمریکایی خود دیدار کرده است، گفت که در صورت عدم حصول توافق میان دو طرف، “دنیا به آخر نمی رسد”.

او گفت که تمدید دوباره مهلت گفت و گوها به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه) به همراه آلمان در حال مذاکره با ایران هستند تا اختلافات بر سر برنامه اتمی این کشور را حل کنند.

گفته می شود که ظرفیت غنی سازی ایران و زمانبندی لغو تحریم ها علیه این کشور عمده ترین موارد اختلافی باقی مانده است.

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email