حل بحران یمن در گرو مذاکرات فراگیر داخلی و همکاری‌ کشورهای منطقه است!

etehade-jomhourikhahanقطع نسبی عملیات نظامی عربستان در یمن اولین گام در راستای به جریان‌انداختن مذاکراتی فراگیر برای حل بحران سیاسی این کشور است. هم چنین اعلام آمادگی رهبران حوثی برای مذاکره زیر نظر سازمان ملل تحول دیگری است، که رسیدن به یک راه حل را قابل دسترس تر کرده است.

شرایط جنگ داخلی در یمن، در هفته‌های اخیر وارد مرحله‌ای شده بود که ثبات در یمن و منطقه را بیش از پیش به خطر می‌انداخت و چشم انداز گسترش درگیری‌های نیابتی را فزون‌تر می‌کرد.

۴ سال پیش، با سرایت بهار عربی به یمن و برکناری علی عبدالله صالح از قدرت این امید ایجاد شد که در این کشور ساختارهای انسدادآمیز و استبدادی قدرت فروریزند و ثبات و دمکراسی و وضعیت اقتصادی بهتری برای آن ایجاد شود. اما به خصوص، ظرف ماه‌های گذشته ناتوانی دولت جدید یمن در تدوین قانون اساسی و ایجاد توافق بین گروهبندی های مختلف، حضور دستجات مسلح حوثی‌ها در پایتخت، تلاش برای ساقط نمودن کامل دولت، ادامه درگیری‌ها تا عدن و فراری دادن رئیس جمهوری کشور، اوضاع یمن را به کلی دگرگون ساخته و زمینه را برای گسترش دامنه درگیری ها بین گروهبندی های مختلف فراهم نموده است. خطر آن می رود که القاعده با بهره گیری از اوضاع به وجود آمده حضور و قذرت بیشتری گیرد.  به ویژه با  ورود عربستان به این جنگ به نام دفاع از دولت این کشور، با ائتلافی از کشورهای عربی خلیج فارس و حمایت مصر، ترکیه و پاکستان بر ابعاد کشتار و آوراگی مردم افزوده  شده است. هم چنین، توجیه دخالت نظامی  تحت پوشش  تبلیغات مذهبی، می تواند عواقبی به مراتب فراتر از درگیری های امروز در یمن، برای کل منطقه داشته و به تقویت جریاناتی هم چون القاعده، داعش و گسترش نفوذ آن ها در دیگر کشورهای منطقه بینجامد .

در این میان برخورد جانبدارانه و تبلیغات تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه شماری از مسولین جمهوری اسلامی ایران به نفع حوثی ها، از جمله، سخنان گاه و بیگاه تعدادی از فرماندهان نظامی در مورد اوضاع یمن، پیچیدگی اوضاع  را افزون تر می کند.

این واقعیتی تاسف آور است که تقریبا تمامی کشورهای منطقه در بحران یمن در حرف یا در عمل مقابل ایران قرار گرفته‌ا‌ند. تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای پایان درگیری‌های نظامی و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای بحران یمن به شرطی که تداوم یابد، از انسجام و جامعیت برخوردار شود و به سوی همکاری و اعتمادآفرینی  های متقابل در منطقه برای حل سایر بحران ها سمت‌گیری کند، گام مثبتی در کاستن از فضایی است که اینک علیه ایران در منطقه شکل گرفته است. گشایش‌ها در توافق حل مناقشه هسته‌ای فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران است که تلاش و حسن نیت خود را در حل مناقشات منطقه ای افزون‌تر کند و در ایجاد صلح و ثبات در منطقه نقشی شایسته کشور به عهده بگیرد.

ما از هر تلاشی برای توقف کامل درگیری ها و اعاده صلح و آشتی ملی از طریق گقت و گو بین جناح های مختلف در یمن پشتیبانی کرده، نگرانی عمیق خود را از ادامه وضعیت فعلی در یمن اعلام می کنیم. ما همراه با تمامی نیروهای مدافع صلح و امنیت در منطقه و کشورمان اعلام می کنیم که بحران یمن راه حل نظامی ندارد و معتقدیم حملات هوائی و مداخله نظامی عربستان سعودی به یمن، نقض حق حاکمیت ملی آن کشور، مغایر با قوانین بین المللی بوده و محکوم است.

ما تبیلیغات مبتنی بر جنگ مذهبی در منطقه، با هدف توجیه دخالت در امور داخلی یمن را، از سوی هر کسی که باشد، مردود می دانیم. آن چه در یمن رخ می دهد نه رقابت بین مذاهب، بلکه مسایل  اجتماعی و تاریخی پیچیده تاکنون حل نشده و  رقابت میان دسته بندی های مختلف برای منافع و تصاحب قدرت  است که بدون جنگ و توسل به زور هم می تواند از طرق مسالمت آمیز با مراجعه به آراء مردم در مورد سهم و جایگاه هر کسی تصمیم گیری شود. بازگشت و تداوم آرامش و ثبات به یمن درگرو آن است که کشورهای منطقه، با خویشتنداری، دست از حمایت نظامی از گروه بندی های مختلف بردارند. از هر گونه اقدام نظامی و انتقال رقابت های خود به درون درگیری ها در یمن خودداری کنند. آن ها باید برای نجات یمن از آشوب بیشتر با همدیگر همکاری کرده، به نهادهای بین المللی و در راس آن ها سازمان ملل کمک نمایند تا اقدامات لازم را برای تامین صلح در یمن به انجام رسانده و نیروهای درگیر را بر سر میز مذاکره بازگرداند.

هیات سیاسی اجرائی

اتحاد جمهوریخواهان ایران

۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

۲۳ آوریل ۲۰۱۵

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *