در همايش فرمانداران: خط قرمزهاي انتخاباتي روحاني

rouhani_election2015پس از چندروز حمله به سياست خارجي دولت و در راس آن، «محمدجواد ظريف»، وزير خارجه، گويا حالانوبت به دولت رسيده تا واکنش نشان دهد. اما اين واکنش نه از سوي وزير خارجه که از طرف رئيس جمهوري بود. اما عکس العمل به حملات به ظريف، تنها محور سخنان روحاني نبود. او در جمع کساني صحبت مي کرد که در انتخابات آخر سال، نقش اصلي را بازي مي کنند و به نوعي مجري آن حساب مي شوند؛ «همايش فرمانداران سراسر کشور». در اين همايش، مقامات ديگري نظير «عبدالرضا رحماني فضلي»، وزير کشور، «محمود علوي»، وزير اطلاعات، «محمدحسين مقيمي»، معاون سياسي وزير کشور، «ابراهيم رئيسي»، دادستان کل کشور و «احمد جنتي»، دبير شوراي نگهبان حضور داشتند و سخنراني کردند.

در انتخابات به عنوان مجري قانون اساسي وارد مي شوم
حجت الاسلام و المسلمين «حسن روحاني» با تاکيد بر اينکه «در انتخابات اسفندماه، رئيس جمهوري به عنوان مجري قانون اساسي وارد عمل خواهد شد»، گفت: «پيروزي دولت در اين است که امسال يک انتخابات پرشور، رقابتي، آزاد و سالم به حول و قوه الهي برگزار کند». او با اشاره به اينکه دولت فراي جناح و حزب است و در انتخابات مجري قانون است، افزود: «راي مردم بسيار مهم است و در اسلام نيز بر آن تاکيد شده است و استانداران و فرمانداران در برابر هيچ حزب و فشاري نبايد مرعوب شوند». خبرگزاري ها از قول «روحاني» نوشته اند رئيس جمهوري با تاکيد بر اينکه بايد انتخاباتي برگزار کنيم که مايه آبروي نظام شود، افزود: «هيچ تفکر سياسي و جناحي در کشور به دليل داشتن ريشه هاي ديني، فکري، اعتقادي و علمي قابل حذف نيست و البته انتخابات نيز بدون رقابت امکان پذير نيست. در جامعه ما افکار متفاوت وجود دارد و همه در بيان نظر و افکار خود آزادند، بنابراين در اين جامعه، جناح ها و به نوعي احزاب حضور دارند».
رئيس جمهوري با ابراز تاسف از اتهامات، شايعات و برچسب هايي که به افراد مختلف زده مي شود، گفت: «همه ما درون جامعه اسلام، قانون اساسي، انقلاب، امام(ره) و رهبري را قبول داريم، بنابراين هر گروه، جناح و حزبي که قانوني است، بايد بتواند فعاليت قانوني کند. معيار صلاحيت و عدم صلاحيت افراد در چارچوب قانون، بر مبناي نظر مراجع قانوني است و نه چيز ديگر. به هيچ وجه در انتخابات به اتهامات و شايعات نمي توانيم توجه کنيم».

شبه دولتي ها وارد انتخابات نشوند
روحاني افزود: «دولت به هيچ وجه به عنوان حامي اين جناح يا آن جناح وارد انتخابات و درگير جريان هاي سياسي نخواهد شد، زيرا دولت، فراي جناح ها، احزاب و تجمعات سياسي است و تنها به عنوان مجري قانوني وارد عمل مي شود. درست است که دولت بايد پايش را از رقابت هاي سياسي بيرون بکشد، اما نبايد اين گونه باشد که قواي ديگر و شبه دولتي ها و ساير جمع هاي قدرتمند حق داشته باشند، به عنوان حامي جريان هاي سياسي وارد انتخابات شوند». رئيس شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينکه رئيس جمهوري داراي دو حيثيت رئيس دستگاه اجرائي و پاسدار قانون اساسي است، گفت: «نبايد به خاطر انتخابات کاري کنيم که دينمان را براي دنياي ديگران بفروشيم. بدون ترديد مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري جايگاه رفيعي دارند، مهم اين است که مردم چه کسي را از بين افراد صاحب صلاحيت به عنوان اصلح برمي گزينند».

مبادا دولت، سپاه يا دفتر امام جمعه طرفدار نامزدها باشند
رئيس جمهوري ادامه داد: «مبادا در هيچ کجا به سمع و گوش کسي اين حرف بخورد که دولت، سپاه، ارتش، صداوسيما، استاندار و فرماندار يا دفتر امام جمعه، طرفدار نامزد خاصي است زيرا اين حرف براي انتخابات سم است. همه مقامات و صاحبان قدرت و مديران رده بالاي کشور که مسئوليتشان فراتر از احزاب و جناح هاست بايد به شيوه اي عمل کنند که اين تهمت به آنها زده نشود. بايد گذاشت انتخابات شفاف و رقابتي برگزار شود و مردم مطمئن باشند که راي آنها به عنوان حق الناس بر کرسي خواهد نشست».

صندوق راي حق الناس است
روحاني ادامه داد: «صندوق راي بايد صندوقي پلاستيکي و شفاف باشد تا همه، آراي درون صندوق را از دور ببينند و مقوا، پارچه، چسب و دوخته نباشد و صندوقي باشد که من ببينم که رايم درون صندوق افتاده و ديگري نيز راي خود را ببيند تا من که نفر اول هستم و راي مي دهم، ببينم که صندوق خالي است و فردا به دروغ به من نگويند که اين صندوق يک سومش پر بود». او افزود: «براي چه دور صندوق پارچه اي پيچيده مي شود تا اتهامات زده شود؟ بايد اين رفتار را ترک کرد و نگذاريم به نظام تهمت زده شود». او با تاکيد بر اينکه بايد همه چيز در انتخابات شفاف باشد، افزود: «حتي اگر مي شود بايد دوربين نصب کرد و در کنار آن يک Display (صفحه نمايش) نيز گذاشت تا حتي زمان شمارش راي نيز به صورت شفاف باشد و همه نظاره گر شمارش آرا باشند».
روحاني ادامه داد: «کاري کنيد که انتخاباتي شفاف برگزار شود و حتي اگر خرج هم داشته باشد مي ارزد که ما خرجش را تحمل کنيم و ان شاء الله انتخاباتي خوب، سالم، شفاف، رقابتي، مايه افتخار نظام داشته باشيم و همان طور که مقام معظم رهبري فرمودند آراي مردم و صندوق ها را حق الناس و امانت بدانيم و بدانيم که در دنيا و آخرت پاسخ آن را بدهيم و امانتدار خوبي باشيم».

ملت ما صلح طلب است
رئيس جمهوري گفت: «مردم از اختلافات و دعواهاي سياسي و شعارهاي بي محتوا خسته شده بودند. ملت ما، ملتي صلح طلب و آشتي خواه و خواهان تعامل سازنده با جهان است. مردم با ما خويشاوند نيستند و به دلايل واهي به ما راي نداده اند. آنها در انتخاباتي شگفت انگيز که نتيجه آرا در پايتخت و دورافتاده ترين روستاها يکسان بود، اين پيام عمومي را اعلام کردند که مردم به برنامه ها و وعده هاي رئيس جمهوري راي دادند و اگر امروز رئيس جمهور، وزرا و استانداران، فرمانداران و مديرکل ها به آن وعده ها عمل نکنند، خلاف وعده عمل کرده و به امانت مردم خيانت کرده اند».
او با اشاره به اينکه «دولت به عنوان منتخب مردم در يک انتخابات رقابتي پرشور بار مسئوليت را بر دوش گرفت»، گفت: «مردم قدرت بي قيدوشرط به مسئولان نداده اند. به مردم وعده آرامش داديم و همه نهادها همانند دولت در برابر راي مردم مسئول هستند و اين راي مردم در انتخابات ملي، براي همه دستگاه هاي اجرائي است».

به فال و جن گير معتقد نيستم
رئيس جمهوري با تاکيد بر اينکه «بايد به تمام وعده هايمان که به مردم داده ايم، عمل کنيم»، افزود: «مسيري که دولت انتخاب کرده، مسير درستي است. ما داراي عصمت نيستيم، متاسفانه يا خوشبختانه خواب هم نمي بينيم و به فال و جن گير هم معتقد نيستيم. مبناي هر اقدام دولت ما، مشورت با صاحب نظران بوده و هست».
روحاني با اشاره به اختلاف ۱۳ ميليوني آرا ميان نامزد اول و دوم انتخابات رياست جمهوري سال ۹۲، گفت: «معناي اين اختلاف راي آن است که مردم دقيق، آگاهانه و حساب شده مسير را برگزيده اند. ما در برابر ۲۴ خرداد ۹۲ بار مسئوليت سنگيني بر دوش داريم و احساسم اين است که دولت همه توان خود را با وجود برخي نقص ها که طبيعي است، براي اجراي وعده ها به کار گرفته است».

زمان انتقاد از دولت زبان ها باز مي شوند
روحاني با اشاره به اينکه امروز حرص و ولعي براي انبارکردن کالاوجود ندارد و صف هاي طولاني تحقيرکننده ملي در تهران و شهرستان ها شکل نمي گيرد، گفت: «اينکه عده اي آزادانه و به راحتي و بدون لکنت زبان از دولت انتقاد مي کنند، نشان مي دهد که حتي منتقدان نيز به دولت اعتماد دارند و بيانگر اين حقيقت است که مسير ما مسير درستي است». روحاني افزود: «هيچ قوه اي امروز در کشور نيست که مردم بدون دغدغه و لکنت زبان آن را نقد کنند، جز دولت. شما به يکي بگو که بيايد و از مجلس انتقاد کند، مجلس؟ چه جوري؟ از کجاي مجلس؟ از کدام قسمت مجلس؟ از قانون مجلس؟ از نطق هاي مجلس؟ نه آقا! ما را ول کنيد. بگذاريد زندگي کنيم. از قوه قضائيه انتقاد کنيم؟ تو را به خدا بگذاريد ما زندگي کنيم! از دولت و رئيس جمهور انتقاد کنيم؟ بله! زبان ها باز مي شود. گل از گل شکفته مي شود. اين به معناي آن است که مسير انتخاب شده دولت، مسير درستي است و بايد نقد شويم و بايد از ما انتقاد کنند». همه متخصص حقوق، امنيت و مسائل ملي شدند. روحاني در بخش ديگري از سخنانش با طرح اين پرسش که چرا در زمينه هسته اي دولت اين همه تلاش کرده و گاهي زخم زبان هاي زشت را تحمل مي کند، گفت: «زيرا نتيجه مذاکرات در زندگي مردم، در توفيق اقتصادي و ثبات بازار و حفظ ارزش پول مردم تاثيرگذار است و ما بايد همه چيز را در نظر بگيريم». روحاني با ابراز تاسف از سياسي ترشدن فضاي جامعه، گفت: «امروز همه متخصص حقوق، امنيت و مسائل ملي شدند و مدام درباره اين مسائل سخنراني مي کنند، اما نکته مهم آن است که به مردم دروغ نگوييم زيرا دروغ ها دير يا زود آشکار خواهد شد».

اين بي ادبي از کجا نشئت مي گيرد؟
رئيس جمهوري افزود: «چه کسي حق دارد با لحن بي ادبانه نسبت به سردار جبهه ديپلماسي کشور، حرف بزند؟ اين بي ادبي از کجا نازل شده است؟ اين زبان زشت، بد و تندحرف زدن و بي احترامي کردن از کجا نشئت مي گيرد؟ درحالي که همه مومنان و مردم ايران عزيزند و بايد محترم باشند، مخصوصا کساني که خدمت بيشتري انجام مي دهند». رئيس جمهوري افزود: «چرا عده اي تا مي بينند دولت با تدبير مذاکرات هسته اي را پيش مي برد، ناخرسند مي شوند و مي خواهند کام مردم شيرين نباشد، مگر آنها از لبخند مردم مي ترسند؟» روحاني ادامه داد: «بگذاريم کام مردم شيرين باشد، مسئله هسته اي مسئله اين جناح و آن جناح، اين حزب و آن حزب و اين قوه و آن قوه نيست، مسئله اي ملي است و بار آن بر دوش نظام است و نظام جمهوري اسلامي است که دارد قدم به قدم راه را جلو مي برد تا به هدف برسد».

براي بديهيات توصيه مي کنند!
رئيس جمهوري با انتقاد از برخي توصيه ها که بديهيات را يادآور مي شود، گفت: «مي گويند اسرار کشور محفوظ بماند، مگر کسي در اين خصوص شک دارد، حال اگر رهبر معظم انقلاب نصيحت مي کنند، ايشان رهبر هستند و وظيفه شان است، نه اينکه هر کسي راه افتاده و به دولت توصيه هايي از اين قبيل مي کند که اگر تشنه شدي به شما مي گويم بايد آب بخوري!»
روحاني ضمن بيان اينکه مذاکره کنندگان که بار مسئوليت را برعهده گرفتند از لحاظ سياسي، حقوقي، قضائي و فني در سطح بالاي تخصصي هستند، گفت: «بدانيم مردم در اين انتخابات به اين مهم راي دادند که چرخ اقتصاد و زندگي مردم بايد همراه با سانتريفيوژ ها بچرخد. اين راي مردم است و ما بر مبناي آرا و نظرات و خطوط قرمز ترسيم شده حرکت خواهيم کرد. تيم هسته اي ما کاملابا مسائل آشناست و مي داند چگونه بايد حرف بزند و مسير درست را انتخاب کند. آنها بعد از خدا در اين کارزار بين المللي اميدشان به ملت است و ملت نيز پشتيبان آنهاست، حتي کساني که طور ديگر حرف مي زنند».

□——————————

برخي فقط به حق الناس چسبيده اند
گزيده سخنان آيت الله جنتي در همايش فرمانداران

يک رئيس جمهور، يک شب در کاخ رياست جمهوري است و فردا صبح با يک کودتا در بازداشتگاه؛ مانند محمد مرسي، رئيس جمهوري مصر. او با آن حرف هاي نامربوطي که در ايران زد و غروري که او را فراگرفته بود، فکر مي کرد همچنان زنده است و مي تواند رفتارش را ادامه دهد، ولي با يک کودتا از قدرت کنار رفت.
برخي به اين سخنان رهبري چسبيده اند، چون به نفعشان است مدام تکرار مي کنند و مي گويند حق الناس است. البته حق فرد بايد داده شود چون حق الناس است، اما حق مردم و ملت بيشتر است.
ما حتي الامکان سعي کرديم درست اقدام کنيم؛ البته گاهي اشتباه مي کنيم و براي اين اشتباهات از خداوند مکرر عذر مي خواهيم.
وقتي مقام بالايي خودش گرايشي دارد و به مقام پايين تر دستور مي دهد که فلان کار را انجام دهيم و اگر آن مقام پايين دست اين را به مصلحت نداند و انجام ندهد، حتي ممکن است کنارش بزنند، ولي بايد مصلحت را در نظر داشته باشد.
يکي از مسئولان چند وقت پيش اعلام کرد اگر مجلس را گرفتيم، مي توانيم در اين جايگاه بمانيم و اگر نگرفتيم، نمي توانيم بمانيم. اين حرف خيلي معناي بدي دارد و به معناي دخالت در امر انتخابات است.
هنوز به جايي نرسيده ايم، مي خواهند از قدرت نظامي ما مطلع شده و آن را بازرسي کنند که مبادا با استفاده از اين قدرت نظامي، اسرائيل را بزنيم.
آيا شما باورتان مي شود اين مسئول که مي گويد عضو فلان حزب است، در انتخابات به نفع آن حزب کمک نکند؟ آيا اين باورپذير است؟
اگر ناحق تاييد يا رد شوند به آنها و همچنين به حق ملت و مجلس ظلم شده است.
مسئله فتنه، مسئله روز است و رهبرمعظم انقلاب هم دراين باره فرمودند فتنه خط قرمز ماست يعني اين مسائل، مسائل روز ماست و کهنه نشده و نبايد فراموش شود.
در دوره هاي گذشته گاهي وزارت کشور رسما مقابل شوراي نگهبان ايستاده است، تا جايي که حتي اعلام کردند شما در نقاط مختلف کشور نبايد دفتر داشته باشيد و دفترهاي شما قانوني نيست.

 

 روزنامه شرق ، شماره 2313 به تاريخ 10/3/94

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *