پاسخ منفی رای‌دهندگان ترکیه به رویاهای اردوغان

Turkey Election Bahceliدر انتخابات پارلمانی ترکیه حزب عدالت و توسعه کمتر از ۴۱ درصد آرا کسب کرد و اکثریت خود را در پارلمان از دست داد.  حزب عدالت و توسعه دیگر نمی‌تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد زیرا  از ۵۵۰ کرسی پارلمان تنها ۲۵۸ کرسی بدست آورده است. پیروز اصلی انتخابات ۷ ژوئن ترکیه، حزب کردی دموکراتیک خلق‌هاست که ۱۳ درصد آرا را به دست آورد و با گذر از حد نصاب ۱۰ درصد، وارد پارلمان ترکیه شد.

انتخابات پارلمانی ترکیه که انتخاباتی تاریخی نام گرفته بود با مشارکت بسیار بالای مردم ترکیه برگزار شد. ۶/ ۸۶ درصد رای‌دهندگان ترکیه در این انتخابات شرکت داشتند که یکی از بالاترین مشارکت‌ها درسطح جهان محسوب می‌شود.  ۲۰ حزب در رقابت‌های انتخاباتی شرکت داشتند اما تنها چهار حزب توانست به پارلمان راه پیدا کند.

با شمارش ۱۰۰ درصد صندوق‌های رای، حزب حاکم عدالت و توسعه ۹/ ۴۰ درصد آرا را از آن خود کرده است. حزب کمالیست جمهوری‌خواه خلق ۲۵ درصد، حزب ناسیونالیست حرکت ملی ۳/ ۱۶ درصد و حزب کردی  دموکراتیک خلق‌ها ۱/ ۱۳ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند. دیگر احزاب شرکت‌کننده در انتخابات مجموعا ۷/ ۴ درصد را به دست آورده‌اند.

شمار کرسی‌هایی که احزاب چهارگانه در پارلمان ترکیه تصاحب کرده‌اند به شرح زیر است:

حزب عدالت و توسعه ۲۵۸ کرسی
حزب جمهوری‌خواه خلق ۱۳۲ کرسی
حزب حرکت ملی ۸۰ کرسی
حزب دموکراتیک خلق‌ها ۸۰ کرسی

نتایج انتخابات نشان می‌دهد که مردم ترکیه به خواست و آرزوی رجب طیب اردوغان برای کسب کرسی‌های بیشتر برای تغییر نظام سیاسی این کشور پاسخ منفی داده‌اند. پارلمان ترکیه ۵۵۰ نماینده دارد و برای تشکیل دولت نیازمند ۲۷۶ کرسی لازم است. بنابراین حزب عدالت و توسعه برای تشکیل دولت نیازمند ائتلاف با یک حزب دیگر است.

در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۱ حزب عدالت و توسعه ۴۹ درصد آرا را کسب کرده بود و هم‌اکنون ۳۱۲ کرسی پارلمان را در اختیار دارد. به این ترتیب ۵۴ کرسی خود را از دست داده است.

زنده باد دموکراسی

صلاح الدین دمیرتاش رهبر ۴۲ ساله حزب کردی دموکراتیک خلق در نخستین واکنش به نتایج انتخابات گفت با کسب این نتیجه بحث درباره تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی خاتمه یافت. دمیرتاش با اشاره به رای بالای مردم مناطق کرد نشین ترکیه به حزب کردی دموکراتیک خلق گفت آرای حزب حاکم در بسیاری از مناطق شرق ترکیه به صفر رسیده است.

همچنین کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه در واکنش به نتایج اولیه انتخابات اعلام کرد: با شیوه‌ای دموکراتیک دوران حکومت زور و فشار را به پایان رساندیم و برنده این انتخابات همه ترکیه بود. به همه درود می فرستم؛ زنده باد دموکراسی.

احمد داوود اوغلو رهبر حزب حاکم و نخست وزیر ترکیه نیز در نخستین واکنش خود به نتایج انتخابات به هنگام ترک شهر زادگاه خود قونیه گفت: هیچ نگران نباشید رای و نظر مردم ترکیه درست‌ترین نظر است. در برابر هیچ قدرتی سر خم کردن و تسلیم شدن معنا و مفهومی ندارد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشارکت ۸۶ ردصدی مردم ترکیه در انتخابات روز یکشنبه را نشانی از “قدرت دموکراسی” در این کشور خوانده و ورود نمایندگان تمام احزاب اصلی سیاسی به پارلمان جدید را “مهم” ارزیابی کرده است.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *