بازرسی‌های «نامتعارف و غیرمعمول» گارد ویژه از زندان اوین

گارد ویژه زندان اوین، در اولین ساعت بامداد پنجشنبه ۲۵ تیر، به شیوه‌ای «نامتعارف و غیر معمول» بند هشتم زندان اوین را بازرسی کرد. این بازرسی‌ها صبح امروز نیز ادامه یافت.

Zendane-Ewin350

ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا گزارش داد که نخستین بازرسی از حدود ساعت ۱۲ بامداد پنجشنبه آغاز شد و تا ساعت یک بعد از نیمه شب ادامه داشت. گارد ویژه در جریان تفتیش زندانیان را به راهروهای بند برد و سپس وسایل آنها را وارسی کرد.

بنابر این گزارش، شماری از زندانیان سیاسی نسبت به این عمل گارد زندان اعتراض کرده‌اند.

همزمان با وارسی گارد ویژه، رضا انتصاری، از دراویش گنابادی‌ محبوس در بند هشت، به سبب حمله قلبی به بهداری زندان اوین منتقل شد.

بازرسی‌ها ادامه دارد

در دومین مرحله از بازرسی بند هشت، صبح پنجشنبه ۲۵ تیر، گارد ویژه زندان مجدداً به تفتیش وسایل و اتاق‌های زندانیان دست زده است.

این دور از بازرسی‌ها نیز با اعتراض شماری از زندانیان روبرو شده است.

بر اساس گزارش هرانا، علاوه بر بند هشت، نیروهای گارد ویژه سالن ۱۲ بند هفت زندان اوین را نیز مورد بازرسی قرار دادند.

این بند محل نگهداری برخی از زندانیان سیاسی است. هنوز جزئیات بیشتری از این حادثه منتشر نشده است.

فروردین‌ماه سال گذشته نیز در جریان یورشی که مأموران وزارت اطلاعات ایران، اطلاعات سپاه پاسداران و بیش از ۱۰۰ نفر از سربازان گارد سازمان زندان‌ها به بند ۳۵۰ اوین انجام دادند، بیش از ۳۰ زندانی سیاسی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و گروهی از آن‌ها به سلول‌های انفرادی منتقل شدند. در آن زمان حمله مأموران پس از آن صورت گرفت که زندانیان نسبت به آن‌چه «برنامه خشن بازرسی» گزارش شده بود اعتراض کردند. این بازرسی بیش از پنج ساعت به طول انجامیده بود و زندانیان تنها به سرودخوانی پرداخته بودند.

بیشتر بخوانید: بیش از ۲۳ سال زندان برای معترضان به حمله به بند۳۵۰ اوین

رادیو زمانه

Print Friendly, PDF & Email