زنجیره انسانی فعالان محیط زیست در مازندران برای حفاظت از جنگل‌ها

همزمان با سفر معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران به استان مازندران و در «روز جنگل»، شماری از فعالان محیط زیست روز پنج‌شنبه ۸ مرداد در منطقه جنگلی حفاظت شده پلنگ دره شیرگاه این استان زنجیره انسانی شکل دادند.

zanjire_ensani_jangal

فعالان محیط زیست که اعضای ۴۳ سازمان مردم‌نهاد بودند در این زنجیره انسانی خواهان توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها شدند. آن‌ها همچنین خواستار اجرای درست قوانین دولتی برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی شدند تا دخل و تصرف به عرصه‌های جنگلی کاهش یابد.

فعالان محیط زیست استان مازندران در زنجیره انسانی خود همچنین از تخلیه زباله و بهره‌برداری غیر اصولی از جنگل و تخریب و تغییرکاربری عرصه‌های ملی انتقاد کردند.

جنگل‌های هیرکانی حدود ۱.۹میلیون هکتار وسعت دارد و ۹۰ گونه درختی، ۲۱۱ گونه درختچه‌ای و ۵۵۸ گونه علفی در آن موجود است. این جنگل‌ها از آستارا در شمال استان گیلان تا گلیداغ در شرق استان گلستان گسترش دارد.

جنگل‌های ایران به عنوان یکی از مهمترین ذخیره‌گاه‌های طبیعی و حیاتی با سرعتی بیشتر از بسیاری از کشورهای جهان در حال نابودی است. آتش‌سوزی‌های گسترده، آفت و بیماری‌های مختلف، برداشت بیش از اندازه، تغییر کاربری جنگل‌ها به زمین‌های کشاورزی و فشار بیش از حد انسان به این مناطق عامل اصلی نابودی آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: قاچاق سبز؛ جنگل‌های ایران در کوله‌بار قاچاقچیان چوب

در سال ۱۳۹۲، یگان حفاظت از منابع طبیعی در استان مازندران اعلام کرد قطع غیرقانونی درختان و درختچه‌ها در این استان ۹۴ درصد افزایش یافته است.

فعالان محیط زیست مازندران تشکیل زنجیره انسانی را هشداری دانسته‌اند تا زمینه دخالت در عرصه‌های ملی گرفته شود.

معصومه ابتکار در جمع فعالان محیط زیست مازندران حضور یافت و گفت طرح «تنفس جنگل‌ها» که در راستای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از جنگل‌ها در سال ۹۲ در دولت تصویب شد و در آن هرگونه قطع و بهره‌برداری از درختان جز درختان آسیب‌دیده ممنوع اعلام شده مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی به مجلس ارائه خواهد شد.

او گفت همچنین لایحه حمایت از جنگل‌ها در دولت در دست بررسی است و پس از بررسی و تصویب نهایی به مجلس ارائه می‌شود.

به گفته ابتکار، این لایحه در راستای توقف بهره‌برداری تجاری، قاچاق و برداشت غیرقانونی از جنگل‌ها بوده و سازمان جنگل‌ها و مراتع، جهاد کشاورزی و علی لاریجانی، رئیس مجلس هم با آن موافق‌اند.

روز پنج‌شنبه همچنین تشکل‌های زیست‌محیطی با حضور ۱۰۰ تن از هنرمندان در کیاسر مازندران نشستی برگزار خواهند کرد.

سفر یک‌روزه معصومه ابتکار به مازندران به‌منظور بررسی مشکلات زیست‌محیطی این استان و افتتاح چند طرح حفاظتی زیست‌محیطی انجام شده است.

معصومه ابتکار سه روز پیش در پیامی به مناسبت ۸ مرداد «روز جنگل، رمز حیات» از تخریب سالانه دو هزار و ۸۶۷ هکتار از جنگل‌های شمال ایران خبر داد.

بیشتر بخوانید: در آستانه «روز جنگل»: تخریب ۱۴۳ هزار هکتار از جنگل‌های شمال ایران ظرف ۵۰ سال

قرار است از امسال روز ۸ مرداد با شعار «نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مرد» به روزی نمادین تبدیل شود.

رادیو زمانه

Print Friendly, PDF & Email