بیانیه اتحاد جمهوریخواهان ایران در استقبال از اجرای برجام و لغو تحریم ها

etehade-jomhourikhahanاتحاد جمهوریخواهان ایران همراه با مردم ایران از اجرای برجام و لغو تحریم های بین المللی علیه کشور مان خشنود است و این موفقیت را به همه دست اندرکاران توافق اتمی، به خصوص هیات های مذاکره کننده ایران و آمریکا، وزرای خارجه دو کشور آقایان کری و ظریف تبریک می گوید. با اجرای برجام ،این امکان فراهم شده است که کشور ما به جایگاه واقعی خود در منطقه و جهان بازگردد. کشور ما طی دهۀ گذشته همواره در معرض تحریم و تهدیدات مختلف، از جمله خطر جنگ قرار داشت. تحریم های بین المللی با تشدید سیاست های مخرب حکومت، لطمات سنگینی را بر اقتصاد کشور ما تحمیل کردند و زندگی را برای بخش بزرگی از مردم دشوارتر ساختند. اکنون با برداشتن تحریم ها امکان گشایش در عرصه های اقتصادی و نیز سیاسی فراهم شده است.

ما آگاهیم که معضل اقتصادی کشور یک بحران عمیق و چند جانبه است و امیدواریم که با مشارکت اقتصاددانان مستقل، متعهد و آگاه که منافع ملی و مطالبات مردم ایران را می شناسند، از سویی و کوتاه کردن دست رانتخواران اقتصادی که همگان می دانند در لایه های بالای کشوری و لشکری لانه کرده اند، راه های صحیح و کم هزینه و کوتاه تری برای غلبه بر این بحران ایجاد شود.

ما امیدواریم روشی که برای حل بحران اتمی به کار گرفته شده است، در عرصه برخورد به معضلات دیگر کشورمان نیز در پیش گرفته شود و دوران جدیدی در مواجهه با بحران ها در عرصه های دیگر آغاز شود. قبل از همه، به راستی هم چنان که آقای روحانی تاکید کرده است، فصل تازه ای در مناسبات بین المللی کشورمان گشوده شود و از تجربه روندی که به برجام منجر شد و نتایج آن را در همکاری برای اجرا و نیز حل معضلات فراراه آن شاهد بودیم، استفاده شود، با تنش زدائی از سیاست خارجی، مناسبات با کشورهای منطقه و دول غربی به خصوص ایالات متحده آمریکا از طریق مذاکره و مراودات متقابل بازسازی و عادی شود. جو خصومت و دشمنی از روابط منطقه ای و بین المللی زدوده شود. لازمه این کار کاستن از تعدد مراکز تصمیم گیری در این عرصه و تمرکز روابط با همسایگان و دول دیگر در وزارت خارجه و به ویژه منع نهاد های نظامی و امنیتی از دخالت در سیاستگذاری در این حوزه است.

آزادی زندانیان ایرانی آمریکائی در آستانه اجرای برجام گامی خوشحال کننده بود، اما نباید فراموش کرد که زندانیان سیاسی و مطبوعاتی فقط به این چند نفر محدود نمی شوند. آقای روحانی در جریان انتخابات سال ۹۲ وعده های دیگری هم غیر از حل بحران اتمی داده بود که اکنون زمان عمل به آن ها فرارسیده است. بازکردن فضای سیاسی، برچیدن جو امنیتی حاکم بر جامعه، پایان دادن به حبس خانگی رهبران جنبش سبز آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد، آزادی زندانیان سیاسی مطبوعاتی و آزادی فعالیت نهادهای مدنی از آن جمله بوده است. طی دو سال گذشته بر تعداد زندانیان افزوده شده است. روزنامه نگاران و فعالان مدنی زیادی بازداشت و زندانی شده اند. نقض حقوق بشر هم چنان ادامه دارد.

اتحاد جمهوریخواهان ایران در آستانه انتخابات مجلس و خبرگان انتظار دارد که دولت روحانی همگام با گشایش و تعامل در سیاست خارجی، در داخل نیز برای برچیده شدن فضای امنیتی تلاش کند. به حقوق و آزادی های مدنی و شهروندی مردم توجه نماید. در جهت به رسمیت شناختن حق انتخاب مردم، به دخالت نهادهای مدافع استبداد همچون شورای نگهبان و هیئت های نظارت که تا کنون بحران های سیاسی حادی را در کشور ایجاد کرده اند، پایان داده شود، دست شان از صندوق های رای مردم کوتاه تر گردد و راه برای افزایش تاثیر رای مردم در انتخابات هموارتر شود.

هیات سیاسی اجرائی

اتحاددجمهوریخواهان ایران

۲۸ دی ۱۳۹۴ – ۱۸ ژانویه ۲۰۱۶

 

Print Friendly, PDF & Email