بازداشت گسترده رهبران و نمایندگان طرفدار کردها در ترکیه

hdp_demirtas_yuksekdag

مقامات ترکیه اعلام کردند که صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک‌داغ، دو رهبر اصلی حزب دمکراتیک خلق‌ها، حزب مدافع کردها و ۹ نماینده دیگر این حزب در ترکیه بازداشت شدند.

Selahattin-Demirtas-Figen-Yuksekdag-2

خبرگزاری آناتولی در ترکیه گزارش کرد که این بازداشت‌ها بخشی از روند رسیدگی به یک پرونده ضد تروریسم است. دادستان دیاربکر اعلام کرد که حکم بازداشت این افراد پس از آن صادر شد که آنها پس از «احضارهای مکرر» در دادگاه حضور نیافتند.

گزارش‌ها حاکی است که پلیس دمیرتاش را در خانه‌اش در جنوب شرقی دیاربکر بازداشت کرده است. او پیش از بازداشت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود: «پلیس اکنون پشت در خانه من در دیاربکر  است».

فیگن یوکسک‌داغ نیز همزمان با بازداشت دمیرتاش در آنکارا دستگیر شده است.

همزمان از ترکیه خبر می‌رسد که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی از جمله واتس آپ، توئیتر، فیس بوک و یوتیوب قطع شده است.

مقامات ترکیه ادعا می‌کنند که حزب دموکراتیک خلق‌ها با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در تماس است. اما حزب دموکراتیک خلق‌ها بارها این اتهام را رد کرده است.

در انتخابات پارلمانی اول نوامبر ۲۰۱۵ / ۱۰ آبان، حزب دمکراتیک خلق‌ها ۱۰,۶درصد آرا را کسب کرد و ۵۹ کرسی مجلس را به‌دست آورده بود.

چند ماه پیش پارلمان ترکیه در رأی‌گیری نهایی به لغو مصونیت قضائی نمایندگان رأی مثبت داد. اکثریت بالای موافقان چنان بود که تغییر قانون اساسی در این زمینه نیز ممکن شد. این طرح از طرف حزب حاکم «عدالت و توسعه» ارائه شده بود. در آن زمان حزب دموکراتیک خلق‌ها گفته بود هدف از لغو مصونیت قضائی نمایندگان پارلمان تلاش برای حذف نمایندگان این حزب از پارلمان و تعقیب قضائی آن‌ها است.

* * *

در همین زمینه

رأی نهایی پارلمان ترکیه به لغو مصونیت قضائی نمایندگان

پارلمان ترکیه سرانجام با اکثریت بالا به لغو مصونیت قضائی نمایندگان رأی مثبت داد. در رأی‌گیری نهایی با به‌دست آمدن دو سوم آرا تغییر قانون اساسی در این زمینه نیز عملاً امکان‌پذیر شد. هدف اصلی از این اقدام زیر فشار قرار دادن نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌هاست.

رادیو زمانه

Print Friendly, PDF & Email