تجاوز ارتش ترکیه به عفرین را شدیدا محکوم می کنیم!

طی چند روز گذشته تانک های و هواپیما های ارتش ترکیه به همراه دارو دسته های مسلح آدمکش تحت حمایت دولت ترکیه در خاک سوریه، با زیر پا نهادن قوانین و مقررات بین المللی، جبهه جنگ جدیدی علیه مردم شمال سوریه آغاز کرده اند. حمله‌ی ارتش ترکیه به عفرین ابعاد جدیدی از ددمنشی دولت اسلامی رجب طیب اردوغان علیه مردم کردستان سوریه را به نمایش گذاشته است. این بار بهانه‌ی حمله، تامین «امنیت» مرزهای ترکیه است.

رجب طیب اردوغان از هنگامی که به ریاست جمهوری ترکیه رسیده است، برای تحکیم دیکتاتوری فردی خود به گفت و گوهای صلح با کردهای ترکیه پایان داده است و سرکوب مردم کردستان را به وسیله ای برای تحکیم جو وحشت و ترور در ترکیه تبدیل کرده است. حتی نمایندگان احزاب رسمی کشور را به دلیل اعتراض به این سیاست ها با اتهامات واهی به زندان انداخته، زندان ها را از مخالفان ترور و سرکوب دولتی پر کرده و هر صدایی را به اتهام طرفداری از «تروریسم» خفه نموده است. اینک با حمله اخیر به خاک سوریه و با هدف سرکوب نیروهای کرد سوریه و هم پیمانان آن ها که در آزادی سازی مناطقی از شمال سوریه از سلطه‌ی داعش نقش برجسته ای داشته اند، سرکوب مردم کرد در خاک سوریه را هم در دستور کار خود قرار داده است.

نشست بی نتیجه‌ی شورای امنیت سازمان ملل در برخورد با اقدام جنگی ارتش ترکیه در خاک سوریه، بی تفاوتی دولت های بزرگ برابر این اقدام ددمنشانه، حداکثر دعوت به خویشتن داری دولت ترکیه، نشان داد که مردم کردستان سوریه در برابر این یورش تا چه حد تنها هستند. هدف اردوغان ضربه زدن نیروهای مبارز کرد در سوریه است، که حماسه کوبانی را آفریدند، مورد تحسین جهانیان قرار گرفتند و در مبارزه علیه داعش، همراه با متحدان عربشان تنها نیرویی بودند که دولت آمریکا به آن ها متکی بوده است. امروز این نیروها به بهانه‌ی «امنیت» ادعایی اردوغان تنها گذاشته شده اند، تا جائی که مجبور شده اند از دولت جنایتکار بشار اسد در برابر ددمنشی ارتش ترکیه یاری بطلبند.

اردوغان جبهه جدیدی را در جنگ ویرانگر سوریه گشوده است که هدف آن مبارزان کرد و قربانیان آن مردم بی دفاع شمال سوریه است. عفرین که اکثریت جمعیت آن را کُردها تشکیل می‌دهند، جزو امن ترین و باثبات ترین مناطق سوریه بود و در سال های جنگ داخلی، هزاران آواره را پناه داده است و اکنون که همه از چشم انداز صلح در سوریه حرف می زنند، توسط ارتش ترکیه و نیروهای تحت حمایت آن از بقایای القاعده تا دارو دسته «ارتش آزاد سوریه»، به محاصره در آمده است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران حملات غیر قانونی و انتقام جویانه‌ی ارتش ترکیه به عفرین را شدیدا محکوم می کند و جامعه‌ی بین المللی را به احساس مسئولیت در قبال این این اقدام جنگ طلبانه دعوت می کند. ما همبستگی عمیق خود را با مردمی که در عفرین و دیگر مناطق شمال سوریه مورد تهاجم ارتش ترکیه و نیروهای مسلح وابسته به آن قرار گرفته اند، اعلام می کنیم. ما از تلاش مبارزان کرد و عرب در این منطقه پشتیبانی می کنیم. ما از همه نیروهای طرفدار صلح و مدافعان حقوق بشر در منطقه و جهان می خواهیم که خواستار توقف فوری حملات ترکیه به عفرین و دیگر مناطق شمال سوریه و خروج مهاجمان از این مناطق شوند. ما از هر تلاش دیپلماتیک بین المللی برای پایان دادن به اقدامات جنایتکارانه‌ی دولت ترکیه علیه مردم کرد در سوریه حمایت می کنیم.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۷ بهمن ۱۳۹۶ – ۲۷ ژانويه ۲۰۱۸

به کانال اتحاد جمهوریخواهان ایران در تلگرام بپیوندید

 

Print Friendly, PDF & Email