زنان فوتسال ایران قهرمان آسیا شدند، چهره‌ ممنوع قهرمان

دختران فوتسال باز هم قهرمان آسيا شدند اما تلويزيون ايران نه تنها بازي را پخش مستقيم نکرد که در اعلام اين بازي حتي نوشتن يک زيرنويس را از آنها دريغ کرد و به جاي آن، شبکه ورزش به پخش مستقيم مسابقه هاکي تيم هاي اروپايي پرداخت. اقدامي که حالا زنان اصلاح طلب مجلس دهم را گله مند کرده است.

گله فراكسيون زنان مجلس از پخش نشدن قهرماني فوتسال بانوان صدا و سيما

از خانم هاي نماينده اصرار و از آقايان مسئول انکار. به دليل برخي مسائل و پروتکل ها صداوسيما باز هم زير بار پخش مستقيم فوتسال زنان ايران نرفت. آن هم در شرايطي که نمايندگان مجلس تاكيد دارند قهرماني زن ايراني با پوشش اسلامي سزاوار ترويج و نمايش در سيماي ملي است.
دختران فوتسال باز هم قهرمان آسيا شدند اما تلويزيون ايران نه تنها بازي را پخش مستقيم نکرد که در اعلام اين بازي حتي نوشتن يک زيرنويس را از آنها دريغ کرد و به جاي آن، شبکه ورزش به پخش مستقيم مسابقه هاکي تيم هاي اروپايي پرداخت. اقدامي که حالا زنان اصلاح طلب مجلس دهم را گله مند کرده است.
پروانه سلحشوري، رئيس فراکسيون زنان به «شرق» مي گويد «ورزش قهرماني براي زن و مرد ايراني غرور آفرين است. دختران ايراني الگو مي خواهند و متاسفانه چنين الگويي در حد قهرماني آسيا از تريبون رسمي تلويزيون ايران دريغ مي شود. اين مسائل دلسردکننده است و اميدواريم تمهيدي انديشيده شود تا ورزش زنان جدي گرفته شود». سلحشوري همچنين از پيگيري فراکسيون زنان در همين زمينه خبر داده و عدم دسترسي به مسئولان. به گفته او «شايد رويکرد مخالفان پخش مسابقه فوتسال زنان آسيا اين باشد که زنان به يک باور قهرماني دست يافته و برخي همين رويکرد و باور خوشايندشان نباشد».

پخش تصوير زن ورزشکار حتي با حجاب هم قدغن است؟
او در همين زمينه به مخاطرات و مشکلات پيش روي زنان ايراني اشاره دارد و اينکه «دختر ايراني با پوشش کامل جلوي دوربين مي رود. حريف هم لباس فوتبال بر تن دارد که پوشش ورزشي است. نمي دانم مشکل کجاست؟ مگر ما از صداوسيما انواع سريال ها و فيلم ها را پخش نمي کنيم که در آنها زنان حجاب اسلامي ندارند. از اين منظر و با درنظرگرفتن سياست هاي کنوني صداوسيما خب پخش فوتسال زنان چه ايرادي دارد؟».
به گفته او «ناظران مجلس در صداوسيما نيز در اين زمينه کوتاهي کرده اند. نماينده مجلس نماينده همه مردم است. اگر اجحافي به زنان ورزشکار و بازنمايي تلاش آنها در تلويزيون باشد، از نماينده انتظار مي رود در اين زمينه تذکر داده و پيگير وضعيت باشد».
غلامرضا کاتب و قاضي زاده هاشمي دو عضو ناظر مجلس در صداوسيماي ايران هستند و گويي نقد سلحشوري به اين دو وارد است.

گفتند امکان نمايش فوتسال زنان وجود ندارد
طيبه سياوشي، رئيس کميته ورزش کميسيون فرهنگي مجلس نيز با برخي مقام هاي مسئول در صداوسيما صحبت کرده و آنها نيز به او گفته اند به دليل سياست هاي صداوسيما امکان پخش بازي ها وجود ندارد. او همچنين به «شرق» گفته در تماس با مقام هاي صداوسيما از آنها خواسته تا دست کم براي بازپخش برنامه اقدامي شود. به هر شکل در صورت پيروزي ناچار هستند تصاويري از دختران ورزشکار از تلويزيون پخش كنند و چه بهتر بود كه امكان پخش مستقيم مسابقه فراهم مي آمد.
او همچنين به «شرق» خبر داده که با برخي ديگر از مسئولان نيز در حال لابي و پيگيري هستيم و شايد بتوانيم در آينده در اين زمينه راه حلي بجوييم.
امروز برخي مقام هاي مسئول صداوسيما به کميسيون فرهنگي مجلس خواهند آمد و سياوشي اميدوار است مسئولان حاضر در اين نشست به طور دقيق پاسخ گوي موانع پخش ورزش زنان در صداوسيماي ملي باشند.

ضرورت نمايش قهرماني زنان محجبه در تلويزيون
سلحشوري همچنين مي گويد «دختران ما در برابر تيم هايي بازي مي کنند که دسترسي برابري به امکانات دارند اما زنان فوتباليست ما از امکانات و بودجه ورزشي گرفته تا توجه مسئولان در همه موارد با مضيقه مواجه اند».
فاطمه ذورالقدر پيروزي زنان فوتسال ايران را غرورآفرين توصيف کرده و مي گويد «همين پيروزي نشانه مهمي است که چرا ما زنان مجلس مدام در نشست ها و جلسه ها بر ضرورت ورود زنان به ورزشگاه تاكيد مي کنيم. اخيرا نيز وزير ورزش در جلسه کميسيون فرهنگي به تدوين شيوه نامه اي براي تسهيل ورود زنان به ورزشگاه اشاره داشتند. خبري که مي تواند زمينه ساز يافته هاي مثبتي در آينده باشد». او نيز معتقد است «وقتي سريال ها و فيلم هاي خارجي با نمايش پوشش متفاوت زنان در سيماي ملي پخش مي شود، شايسته نيست که ورزش قهرماني زنان ايران جايي در تلويزيون نداشته باشد. اين افتخار ملي بايد در لايه هاي مختلف کشور ترويج شده و سندي باشد بر حقانيت زن مسلمان و قهرمان ايراني».

تكليف را مشخص كنيم
كريم حسين زاده، رئيس فراكسيون حقوق شهروندي نيز به «شرق» مي گويد «موضوع پخش نشدن فوتسال زنان از صدا و سيما نيست مسئله ناديده گرفتن زنان در ورزش است. حال چه در مقام تماشاگر و چه در مقام ورزشکار. بدون ترديد حذف بخش بزرگي از جامعه از ميدان هاي ورزشي و بي توجهي به حقوق شهروندي آنان تبعات منفي در جامعه خواهد داشت».
او همچنين تاكيد كرده «بعضي چيزها را مدام به تعويق نيندازيم و تصميم گيري بکنيم. اين تعويق ها هزينه به بار خواهد آورد. بالاخره يک روز بايد با موضوع روبه رو شويم. نمي شود با پاک کردن صورت مسئله فکر کنيم موضوع حل شده است. زنان و انرژي مضاعف آنان به عنوان نيمي از جامعه نبايد خدايي ناکرده نا ديده انگاشته شود. بايد از اين نيرو در راستاي توسعه کشور استفاده کرد نه اينکه آنان را از مناسبات رسمي حذف کنيم».
پيگيري هاي فراکسيون زنان مجلس براي تسهيل در پوشش و پخش مسابقات قهرماني زنان ادامه دارد.

نويسنده: آمنه شيرافكن

 روزنامه شرق

***

سرمقاله 
محدوديت ها و اميدها

نويسنده: مينو خالقي

خبرهاي خوش پيروزي زنان ورزشكار ايران در صحنه هاي بين المللي، يكايك از راه مي رسد. قهرماني غرور آفرين دختران فوتسال ايران در جام ملت هاي آسيا و پيروزي دختران جوان كاراته كا با به دست آوردن مدال هاي متعدد جهاني: پيروزي هايي كه هر يك همچون مدال المپيكي كيمياي ايران يا افتخار آفريني زهرا نعمتي و سارا سادات خادم الشريعه و بسياري زنان ايراني، بيش از حس افتخارِ يك موفقيت، روزنه هاي اميد را براي زنان و دختران جوان ميهن مان مي گشايد.
جالب آنكه محدوديت هاي ورزش زنان ايران، چه در بحث امكانات و تجهيزات و چه در عرصه تبليغات محيطي و اخبار و عدم حمايت صدا و سيماي ملي ايران و همچنين محروميت ها از حقوق مسلم ورزشي به عناوين عرف و فرهنگ، هيچگاه دختران كشورمان را خسته و نااميد نكرده است. چه بسا آنجا كه ديدگاه ها و حمايت ها مضيق تر شد، تلاش و توان و همت زنان مان افزون شد و اين سدها را همچون موانعي يافتند كه اگر نتوانند از روي آنها بپرند، حتما آنها را دور خواهند زد. طي سال هاي اخير ورزش قهرماني زنان در ايران، در يك فرآيند رو به رشد سكو هاي بيشتر در رشته هاي متعدد را به خود اختصاص داده و اين موضوع نويد بخش پتانسيل بالا و عدم ايستايي زنان ايران در پسِ موانع ساختاري و عرفي است. با توجه به نياز گسترده فيزيولوژيك زنان به ورزش و سلامت جسمي و با در نظر گرفتن ساختار كم تحرك فضاهاي اجتماعي و شغلي زنان، سرمايه گذاري و امعان نظر به ورزش زنان چه در بخش همگاني و چه قهرماني، نه تنها مهم بلكه براي سلامتي نسل هاي آتي ضروري است. مسلما جفاي بسيار خواهد بود كه وقت و همّ زنان مان بيش از توجه به تعالي ورزش هاي حرفه اي و سلامت و شادابي روح و جسم، معطوف به محدوديت هاي عرفي ناشي از بي برنامگي ها شود و مسائلي همچون، «ورود زنان به ورزشگاه ها»، معضل فكري و اجتماعي آنان شود. بايد با برنامه ريزي منسجم، سريع و ميان بخشي و خصوصا با همكاري نهادهاي نظامي و انتظامي، امكان بهره مندي زنان از تماشاي مستقيم مسابقات ورزشي فراهم شود و اين كلاف سردرگم با چاره انديشي نهادهاي اجتماعي و فرهنگي و زيرساخت هاي فيزيكي ورزشگاه ها، هر چه سريع تر باز شود. مي توانم بگويم بهترين پاسخ به شرايطِ نابرابر موجود براي ورزش زنان را خود آنان با پيروزي هاي باور نكردني و بي نظيرشان در صحنه بين المللي داده اند و اولويت توجه به ورزش زنان را در مقام عمل نمايان ساخته اند. اكنون زمان پيگيري هاي مجدانه وزارت ورزش و جوانان و نهادهاي متولي امر، در بهبود شرايط محيطي ورزش بانوان و بهره مندي آنان از امكان ورود به ورزشگاه هاست. به راستي سبب تاسف خواهد بود كه انرژي و توان و مطالبات مهم در بحث ورزش زنان، مصروف مسائل حاشيه اي شده و حركت در متن و تحقق آرزوها با سدهايي همچون عدم اجازه ورود به ورزشگاه ها، به ياس و دلمردگي و حتي عصبانيت منتهي شود. به نظر مي رسد توجه هر چه سريع تر به تمهيد زير ساخت هاي سخت افزاري و نرم افزاري موجود در بحث ورود زنان به ورزشگاه ها و همچنين تخصيص بودجه مناسب در ورزش قهرماني زنان، مشوق اميد و شادابي بانوان در عرصه هاي گوناگون ورزشي خواهد بود.

 روزنامه اعتماد

***

دختران ارديبهشت
زنان فوتساليست ايران با شكست ژاپن براي دومين بار قهرمان جام ملت هاي آسيا شدند

ديدار پاياني سومين دوره رقابت هاي فوتسال قهرماني زنان آسيا، بين تيم هاي ملي ايران و ژاپن در شهر «بانكوك» تايلند برگزار شد و تيم ايران با ارايه نمايشي خيره كننده در نيمه دوم به پيروزي ٥ – ٢ رسيد و سرود قهرماني سر داد. در نيمه نخست دو تيم نمايش برابر و درگيرانه اي داشتند كه با وجود تلاش فراوان، گلي به ثمر نرسيد. «فرزانه توسلي» دروازه بان تيم ايران در نيمه نخست، بارها حملات بازيكنان حريف را با واكنش هاي مناسب خود، مهار كرد. شاگردان «شهرزاد مظفر» در نيمه دوم و با كاهش استرس موجود، عملكرد بسيار بهتري را از خود ارايه كردند. تيم فوتسال بانوان ايران براي رسيدن به ديدار پاياني اين مسابقات برابر تركمنستان، ازبكستان، چين و ويتنام به پيروزي دست يافت.

ايران ٥- ژاپن ٢
تيم ملي فوتسال بانوان در نهايت ۵ بر ۲ ژاپن را شكست داد و براي دومين بار قهرمان اين رقابت ها شد. فينال دو سال پيش هم بين دو تيم ايران و ژاپن برگزار شد كه ايران در آن بازي با تك گل فرشته كريمي عنوان قهرماني را به دست آورد. در نيمه اول بازي ژاپن روي دروازه ايران فشار آورد اما ضربات اين تيم در چارچوب نبود. رفته رفته تيم ملي ايران توانست كنترل بازي را به دست بگيرد و چند موقعيت را نيز به دست آورد: اما نيمه نخست بدون گل به پايان رسيد. با شروع نيمه دوم تيم ملي حملات خود را روي دروازه ژاپن بيشتر كرد تا اينكه سارا شيربيگي در دقيقه ۲۸ دروازه ژاپن را گشود. درست ۲ دقيقه بعد ضربه آزاد فرشته كريمي با برخورد به يكي از بازيكنان ژاپن، وارد دروازه اين تيم شد تا ايران ۲ بر صفر پيش بيفتد. حملات ايراني ها همچنان ادامه داشت تا اينكه سارا شيربيگي بار ديگر در دقيقه ۳۱ بازي گل سوم ايران را به ثمر برساند. تنها چند ثانيه پس از گل سوم سارا شيربيگي گل چهارم تيم را وارد دروازه حريف كرد تا خود نيز در اين بازي هت تريك كرده باشد. بعد از گل چهارم، تيم ژاپن به بازي پاور پلي روي آورد تا بدون دروازه بان و اضافه شدن يك بازيكن به خط حمله مسابقه را براي جبران گل هاي خورده ادامه دهد و ميكا شماره ۳ ژاپن توانست در دقيقه ۳۲ بازي يكي از گل ها را جبران كند. در ادامه فشار تيم ژاپن نتوانست كارساز باشد و در دقيقه ۳۶ بازي فهيمه زارعي گل پنجم ايران را به ثمر رساند تا ايران يك قدم ديگر به قهرماني نزديك شود. آنا ميشيرو در دقيقه آخر بازي اختلاف را كم كرد و گل دوم ژاپن را به ثمر رساند: اما سوت داور تازه آغاز شادي بود براي دختران شايسته ايران كه با نتيجه ۵ بر ۲ پيروز شده بودند. ملي پوشان با كسب عنوان قهرماني آسيا توانستند سهميه حضور تيم ملي فوتسال جوانان ايران در مسابقه هاي المپيك جوانان را نيز كسب كنند.

جايزه بهترين ها هم به ايران رسيد
در پايان اين رقابت ها سه جايزه برترين ها نيز به ايران رسيد. در مراسم اهداي جام و معرفي برترين ها، فرشته كريمي عنوان ارزشمندترين بازيكن اين دوره از رقابت ها را به دست آورد. سارا شيربيگي و فاطمه اعتدادي هر كدام با ٩ گل زده در صدر جدول گلزنان قرار گرفتند كه در پايان تنديس خانم گل به سارا شيربيگي اهدا شد، چرا كه شيربيگي دو بار در اين رقابت ها هت تريك كرده بود. نسيمه غلامي كاپيتان تيم ملي ايران نيز جايزه بازي جوانمردانه را دريافت كرد. علي كفاشيان رييس كميته فوتسال آسيا و ليلا صوفي زاده نايب رييس بانوان فدراسيون فوتبال در مراسم اهداي جام حضور داشتند.

دختران كاراته ايران بر بام آسيا ايستادند
هفدهمين دوره رقابت هاي كاراته قهرماني جوانان آسيا به ميزباني «اوكيناوا» ژاپن برگزار شد و تيم دختران ايران با ٢ مدال طلاي «فاطمه خنكدار» و «نگين آلتوني»، يك نقره «مبينا حيدري» و برنز «حديثه جمالي» همراه با ژاپن و به صورت مشترك به عنوان قهرماني آسيا دست يافت تا بانوان كاراته ايران به سير صعوي خود در سال هاي اخير ادامه دهند. در بخش پسران تيم ايران عملكرد خوبي نداشت و با ٢ مدال نقره «ابوالفضل ميرزايي» و «نويد محمدي» و ٢ برنز «عليرضا حيدري» و «عليرضا فرجي» به كار خود پايان داد. روز گذشته نيز تيم پسران ايران در رده سني نوجوانان به عنوان قهرماني آسيا دست يافت و تيم دختران به عنوان نايب قهرماني رسيد. اسامي مدال آوران تيم جوانان ايران بدين شرح است: مدال طلا: فاطمه خنكدار در وزن منهاي ٥٣ كيلوگرم دختران. نگين آلتوني در وزن به اضافه ٥٩ كيلوگرم.مدال نقره: مبينا حيدري در وزن منهاي ٥٩ كيلوگرم دختران. ابوالفضل ميرزايي در وزن منهاي ٦٨ كيلوگرم دختران. نويد محمدي در وزن به اضافه ٧٦ كيلوگرم پسران. مدال برنز: حديثه جمالي در كاتاي انفرادي دختران. عليرضا حيدري در وزن منهاي ٥٥ كيلوگرم پسران. عليرضا فرجي در وزن منهاي ٦١ كيلوگرم پسران

نويسنده: وحيد جعفري

 روزنامه اعتماد

Print Friendly, PDF & Email