نطق سالیانه پروانه سلحشوری: راه برون رفت از وضعیت فعلی «برگزاری همه‌پرسی» است

نماینده مرم نیشابور هاجر چنارانی: ایران خیانت زده است

غلامرضا حیدری نماینده تهران: باندهای مافیایی کلیت نظام را به خفگی نکشاند

***

می‌خواستم از نهادهای نظامی و شبه نظامی انتقاد کنم، ولی مگر می‌شود به گروهی که سه‌گانه قدرت، ثروت و نیروی نظامی را با هم دارند، اعتراض کرد

پروانه سلحشوری نماینده تهران، در نطق امروز خود در مجلس راه برون رفت از وضعیت فعلی را همه پرسی عنوان کرد. وی در خصوص نطق سالیانه خویش در توییتر نوشت: “نطق امروز من به مذاق تعدادی از نمایندگان خوش نیامد و با ادبیاتی تند برخورد کردند. امروز با اتکا به خداوند و براساس مسئولیتی که بر دوشم است، واقعیت‌های جامعه را بیان نمودم. راه برون رفت از وضعیت فعلی را “برگزاری همه‌پرسی” دانسته و عنوان نمودم.”

متن نطق سالیانه‌ی این نماینده مجلس به شرح زیر است:

‏مردم نجیب ایران، مسئولان محترم نظام، نمایندگان مردم شریف ایران

امروز بنا بر سوگندی که خورده‌ام پاسدار رای موکلانم خواهم بود، امروز نمی‌خواهم فقط مرثیه بخوانم چرا که هنوز امید باقی است. مردم به ما نمایندگان می‌گویند فقط حرف نزنید، بلکه عمل کنید و این در حالی است که ما قوه‌مجریه نیستیم و اختیار نداریم، وظیفه مجلس وضع قوانین و نظارت بر اجرای قانون است.

امروز در شرایطی به سر می‌بریم که از نظر اقتصاد ملی پول ایران بی‌ارزشترین واحدهای پول دنیا است. گرانی، رانت، احتکار و فساد بیداد می‌کند. از نظر اجتماعی بیکاری، فقر، فحشا و نبود آزادی‌های اجتماعی از جمله بازداشت فعالان مدنی و صنفی به طور روزمره مشاهده می شود.

دانشجویان، وکلا، معلمان، کارگران، فعالان حوزه زنان و زیست محیطی در حبس، حصر و ستاره دار شدن قرار دارند. بی‌احترامی به قانون و عدم اعتماد اجتماعی، خشونت گسترده، بحران‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی را شاهد هستیم.

ورود نیروهای نظامی به عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ و تداخل فعالیت‌های نهادهای فرهنگی و نظامی را شاهد هستیم. حال رئیس جمهور بگوید بحران نداریم، جناب رئیس جمهور فعلا با ابر چالش ها درگیر هستیم و همه می‌دانند.

همه این موارد که گفته شد هیچ سنخیتی با نام جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب ندارد و با بسته نگه داشتن دهن منتقدان اثری از جمهوریت باقی نمانده است و با فساد و احکام ناعادلانه قضایی مدینه فاضله اسلامی که آرزوی آن را داشتیم نهادینه نکردیم.

می‌خواستم به قوه‌قضائیه که پایه عدالت، جمهوریت و آزادی جامعه است انتقاد کنم و ناکارآمدی و ناتوانی آن را گوشزد کنم، اما دریغ از گوش شنوا

می‌خواستم رئیس‌جمهور و دولت را نقد کنم و گلایه‌های به‌حق مردم را بیان کنم و نارضایتی جدی مردم را بگویم دیدم ایشان در بین گزینه‌های نظارت استصوابی بهتر به نظر می‌رسد و در همین مجلس به بهانه توصیه‌های رهبری پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به ملت و نمایندگان ندادند.

می‌خواستم از امتیازگیری و بده و بستان‌هایی که می‌گویند برخی نمایندگان انجام می‌دهند، صحبت کنم و اینکه طرح‌هایی که بعضا مطرح می‌شود اولویت کشور و جامعه نیست و وقت مجلس را می‌گیرد و اینکه روزهای بسیاری به طرح سوال و استیضاح بی‌نتیجه و بی‌فایده می‌گذرد، اما باز دیدم مگر نظارت استصوابی شورای نگهبان اجازه انتخاب بهتری را داده است و به ناچار مردم ما را انتخاب کرده‌اند که شاید جای دیگری که حق نمایندگی داشت را گرفته‌ایم.

می‌خواستم از نهادهای نظامی و شبه نظامی و حضور همه جانبه آنها در امور کشور انتقاد کنم، ولی مگر می‌شود به گروهی که سه‌گانه قدرت، ثروت و نیروی نظامی را با هم دارند، اعتراض کرد. می‌خواستم از فقر، گرانی، بیکاری و درد مردم بگویم، اما دیدم چه بگویم که آنقدر دولت آشکار و پنهان وجود دارد که نمی‌دانیم چه کسی مسئول اقتصاد است.می‌خواستم از صدا وسیما انتقاد کنم دیدم آنها خود را بسیار فراتر از پاسخگویی به ملت و نمایندگان می‌دانند.

می‌خواستم همچون گذشته برای تظلم‌خواهی به روحانیت حامی مردم رجوع کنم و به آنها شکایت ببرم، اما متاسفانه دغدغه امروز برخی روحانیون بجای اینکه فقر، فساد و دین‌گریزی جوانان و اختلاس از بیت المال باشد، درگیر تار موی زنان و دوچرخه سواری آنها است.

به خدا پناه می برم و خطابم را مقام رهبری قرار می دهم، زیرا اعتقاد دارم تنها راه برون‌رفت از ابرچالش های فعلی ورود رهبری برای نجات کشور است. همان گونه که ۱۰سال پس از انقلاب در زمان امام‌خمینی(ره) نیاز به بازنگری قانون اساسی دیده شد و چنین نیز شد، اکنون از مقام رهبری تقاضا دارم در مواردی که به نظر می‌رسد جمهوریت و اسلامی بودن نظام آنطور که باید در جامعه شکل بگیرد، صورت نگرفته به تغییرات در این حوزه‌ها کمک کنند.

در حوزه سیاست خارجی، نحوه اداره صدا و سیما، نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان که بُعد جمهوریت نظام را به شدت تضعیف کرده است نیاز به همه‌پُرسی و رای و نظر مردم در این موارد داریم. باشد تا به کمک مردم به سلامت از این پیچ تاریخی عبور کرده و به بازگشت اعتماد عمومی و انسجام ملی کمک کنیم تا اینکه دشمنان نتوانند به گزافه گویی در این مورد بپردازند.

در پایان پیشنهاداتی برای حل مشکلات فعلی ارائه می‌گردد.

۱- نهادهای نظامی به پادگان ها برگشته و به وظایف ذاتی خود بپردازند تا اقتصاد و فرهنگ سامان بگیرد.

۲- ارائه راهکارهای حمایتی برای طبقات فرودست تا برخورداری کامل آنها از شغل، مسکن، درآمد و زندگی آبرومند

۳- آزادی محصورین موسوی، کروبی و زهرا رهنورد

۴- آزادی زندانیان سیاسی و عفو آنها و اعلام عفو عمومی برای بازگشت هموطنان

۵- صدا و سیمای پاسخگو و دادن مجوز قانونی به بخش خصوصی تا اینکه انحصار صدا و سیما شکسته شود و مردم کمتر به رسانه های بیگانه روی آورند.

۶- مسئولیت‌پذیری تمامی ارکان نظام

۷-حل مشکل جدی نظارت استصوابی شورای نگهبان

۸-تحقیر زنان به عنوان نیمی از جامعه پایان یافته و حضور زنان در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حمایت شده و بدین منظور قوانین مربوط به حوزه زنان نیازمند بازنگری و تغییر جدی با توجه به شرایط روز دارد.

۹- مبارزه جدی با فساد، رانت و احتکار

۱۰- آزادی مطبوعات و رسانه ها در فضای حقیقی و مجازی

۱۱- به رسمیت شناختن حقوق شهروندی

۱۲- تدوین قانون شفاف انتخابات به طوری که اعتماد ملت را به یک رقابت آزاد و منصفانه قانع سازد.

۱۳- روابط دوستانه و مبنی بر احترام متقابل دولت ها و ملت ها و گریز از خصومت با دیگر کشورها بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت.

*****

نماینده مرم نیشابور هاجر چنارانی: ایران خیانت زده است

نماینده مرم نیشابور در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور عنوان کرد: وزرای اقتصادی چه زمانی قرار است معرفی شوند؟ شما چه تدبیری دارید؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، هاجر چنارانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی  در نطق میان دستور، با اشاره به این‌که  ایران جنگ زده نیست، طاعون زده نیست، سیل زده نیست، ورشکسته نیست، اختلاف زده نیست بلکه خیانت زده است، گفت: جمعی خیانت می کنند و خائن هستند و جمعی با اعمال خائنانه خود به ملت ایران خیانت می کنند. بسیاری از افراد عادت کرده‌اند به دنبال منافع فردی خود باشیم نه منافع جمعی کشور و تا وقتی که ایران را بر خودمان مقدم ندانیم وضع همین خواهد بود.

نماینده مردم نیشابور ادامه داد: باید از خودمان شروع کنیم تا ایران سرافراز و سربلند از رفتار خیلی از نابخرد جمهوری اسلامی ایران به تنگ آمده است.به نمایندگی از خادمان مردم ایران سر تعظیم در برابر مردم فداکار فرود می آورم و بخاطر تمام مشکلات اقتصادی که نتیجه بی تدبیری مدیران جمهوری اسلامی ایران بود از همه ملت معذرت خواهی می کنم.

وی خطاب به مردم ، بیان کرد: ما را ببخشید که رای دادید تا به قوه مقننه وارد شویم و قانونی در شان جمهوری اسلامی ایران بنویسیم. مردم ایران دلم نمی خواهد از حوزه انتخابیه خودم بگویم زیرا نیشابور فشرده ایرانی بزرگ است.چهل سال از انقلاب می گذرد  لذا باید اندکی فکرد کرد که زمان آن نرسیده تا اندکی به مشکلات مردم، به سفره های خالی مردم، به دغدغه های مردم، به بحران هایی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد همه با همدیگر فکر کنیم و نگرش سیاسی را برای اولین بار بعد از اربعین انقلاب اسلامی ایران کنار بگذاریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:  ملت همان ملت هشت سال دفاع مقدس است؛ ناپلئون گفت اگر نصف ارتشم ایرانی بودند کل جهان را فتح می کردم زیرا آنها حاضر هستند جلوی توپ بایستند اما وجبی از خاکشان را به دشمن ندهند. دلیل مشکلات فاصله گرفتن مسئولان از مردم است؛ خوی اشرافی و اشرافی گری پدر جمهوری اسلامی را درآورده است و رابطه جایگزین ضابطه شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شعار دادن اقتصاد مقاومتی منحصرا مربوط به مردم نیست و مسئولان چه نقشی در راستای اقتصاد مقاومتی دارند؟ آن‌چه در شبکه های مجازی بیداد می کند همه هر روز اخبار احتکار هزاران خودرو، احتکار ۶ هزار میلیارد آهن، احتکار میلیاردها تومان دارو و غیره مشاهده می کنند.خودروسازان قطعات را با دلار ۳۲۰۰ تومان ذخیره و انبارهایشان را پر کرده اند و اکنون خودروسازان قرار است با دلار ۱۰ هزار تومان در بازار به فروش برسانند.

وی ادامه داد: از قوه قضائیه در راستای تشکیل دادگاه‌های شرعی و انقلابی تشکر می کنم. روزنه امیدی برای ملت انقلابی ایران شده است ولی همه منتظر محاکمه علنی دانه درشت‌ها و نام آشناها هستند.در وضعیت کنونی اشغال در کشور امری بسیار مهم و حیاتی است؛ به عنوان نماینده مردم روزی صدبار احساس شرمندگی می‌کنم در برابر کسانی که برای کار مراجعه می کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این‌که محور سیاست کاری های کلان مدیران اجرایی کشور ممکن است در راستای اشتغال باشد، گفت: خواهشا مدیران از برخورد سلیقه‌ای و خودمحوری و لابی‌گری پرهیز کنند و تلاش کنند تا نیروهای مستعد، متخصص و آماده بکار استفاده شود تا گام بلندی در راستای پیشرفت کشور، رونق اقتصادی و امید و عزت نفس به جوانان بازگردد.

وی خطاب به رئیس جمهور عنوان کرد: سفره‌های مردم خالی بود و دغدغه اقتصاد داشتیم که تیم اقتصادی و وزیر کار شما استیضاح شد. وزرای جدید اقتصادی چه وقت قرار است معرفی شوند؟ وضعیت بازار روز به روز بدتر می‌شود. چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

چنارانی در ادامه با اشاره به سخنان غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران، عنوان کرد:موشک هوا کردن مشکل جمهوری اسلامی نیست. یکی از اقدامات اساسی که امروز به ایران اقتدار داده فرستادن موشک است که پرچم جمهوری اسلامی را در منطقه برافراشته است. من مجددا از مردم بابت مشکلات اقتصادی عذرخواهی می کنم و دست همه آنها را می‌بوسم.

***

غلامرضا حیدری نماینده تهران: باندهای مافیایی کلیت نظام را به خفگی نکشاند

غلامرضا حیدری نماینده تهران:  باندهای مافیایی،بازار آشفته ارز و سکه، خفه کردن در استخر، ناگهان کلیت نظام را به خفگی نکشاند

غلامرضا حیدری نماینده فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در مجلس گفت:
بسم‌الله‌الرحم‌الرحیم

ایران عزیز در شرایطی قرار گرفته که وضعیت معیشتی مردم هر روز سخت و سخت تر می شود و متاسفانه جمهوری اسلامی ایران گویا از ابتدای انقلاب با نگاهی منفی با دنیا مواجه شد که این نگاه منفی چه در روابط داخلی و چه خارجی موجب تنش و روابط حذف گرایانه شد.

نخست وزیران، روسای جمهور، روسای مجلس و بسیاری دیگر، عموما به حذف، حصر یا زندان کشیده شده اند.

سفارت آمریکا را اشغال کردیم که نقطه آغازینی برای شروع تحریم و جنگ شد و جنگ تحمیلی را حتی پس از فتح خرمشهر ادامه دادیم تا به‌جایی رسید که امام (ره) در پذیرش قطعنامه فرمودند جام زهر را می‌نوشم.

از بازسازی مناطق جنگی هنوز رها نشده بودیم که فعالیت های هسته ای را شروع کردیم و در این راه به قدری هزینه دادیم که به نرمش قهرمانانه رسیدیم که حاصل آن پذیرش برجام شد و هنوز جوهر برجام خشک نشده بود، موشک هوا کردیم که بهانه ای برای تشدید تنش آفرینی ها شد.

باید این واقعیت را بپذیریم که دوست دائمی ما منافع ملی کشورمان است؛ این منافع ملی را با رویکرد و تعامل مثبت در روابط داخلی و خارجی می توان به دست آورد و مردم به روشنی متوجه می شوند و ما نیز باید با مردم صادقانه صحبت کنیم.

کاهش شدید ارزش پول ملی، افزایش شدید قیمتها، حتی برای مایحتاج اولیه زندگی نشانگر این است که کشور خوب اداره نمی شود. مگر ما قیم دنیا هستیم که می خواهیم بینی همه را به خاک بمالیم؟! باید واقع بین باشیم و واقعیت ها را آن‌گونه که وجود دارد، ببینیم، بنابراین آنگونه که من یک پدیده را می بینم می تواند به گونه ای دیگر نیز دیده شود؛ بنابراین خود را حق مطلق نپنداریم و آنچه را که با فکر ما تفاوت دارد، باطل نپنداریم.

شاید این نگاه یکی از مهمترین دلایل تنش ها و درگیری های روابط داخلی و خارجی کشور است. ساختار اداره کشور به گونه ای است که اختیارات در یک جا و مسئولیت ها در جای دیگری است و این امر موجب اصطکاک و کاهش شدید بهره وری در اداره امور کشور شده است.

اگر رئیس جمهوری ضعیف و مجلسی ناتوان از انجام وظیفه نمی خواهیم ، باید ساختار اداره کشور به صورت شفاف به گونه ای دیگر طراحی شود. اینگونه که حرکت می کنیم، توان نظام اقتصادی روز به روز مستهلک تر و اعتماد عمومی کمتر و کمتر می شود.

کاهش اعتماد عمومی به دست اندرکاران اداره کشور قطعاً حدی دارد و خدا نکند که از حد خود تجاوز کرده که دیگر قابل جبران نباشد.

یکی از ارکان نظام، جمهوریت آن است، به گونه ای که ارکان دیگر نیز به اتکای آرای عمومی استوار است، بنابراین جا دارد برای حل برخی معضلات داخلی و خارجی از مراجعه به آرای عمومی استفاده نماییم.

در شأن نظام اسلامی نیست که ما هنوز نتوانسته‌ایم رفع حصر آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد و رفع ممنوع التصویری آقای خاتمی و آزادی بسیاری از زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی را حل کنیم.

به هوش باشیم که باندهای مافیایی پشت صحنه موسسات مالی، قاچاق کالا، بدهکاران بزرگ مالی، بازار شدیدا آشفته ارز و سکه، خفه کردن در استخر، ناگهان کلیت نظام را به خفگی نکشاند.

***

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت علیه سلحشوری را رد کرد

یک نماینده زن مجلس با اشاره به اینکه یکی از دو نهاد وزارت کشور یا ناجا به‌خاطر اعتراض به ضرب و شتم دختر جوان از وی شکایت کرده و گفت که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این شکایت را رد کرده اما گاهی عواقب اظهارنظر منجر به عقب‌نشینی نمایندگان می‌شود.

پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، در تشریح شکایت یکی از دستگاه‌ها از خود، ازطریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اظهار داشت: متاسفانه روز گذشته با خبر شدم، وزارت کشور یا نیروی انتظامی ازطریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از بنده شکایت کرده است.

شکایت وزارت کشور یا ناجا از سلحشوری به‌خاطر اعتراض به ضرب و شتم دختر جوان

وی با بیان این‌که هنوز دقیقاً نمی‌داند شاکی پرونده وزارت کشور بوده یا نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: به هر حال نیروی انتظامی نیز زیرمجموعه وزارت کشور است و علت این شکایت هم ورود بنده در ماجرای ضرب و شتم یک دختر جوان توسط یکی از ماموران گشت ارشاد و اعتراض بنده نسبت به این رفتار مسئولان گشت ارشاد و نیروی انتظامی بوده است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: بنابر اطلاعی که دارم، البته هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این شکایت را وارد ندانسته و همان‌طور که انتظار می‌رفت ورود بنده به این ماجرا را در حیطه وظایف نمایندگی و بخشی از وظایف بنده دانسته اما واقعیت این است که نفس شکایت از یک نماینده مجلس به‌خاطر دفاع از حقوق شهروندان، چه از جانب وزارت کشور و چه از جانب ناجا به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این وزارتخانه امری غیرقابل قبول و مردود است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: نکته حائز اهمیت این است که بنده به‌عنوان نماینده مردم موظف بودم به این ماجرا که موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی شده بود، ورود کنم و دقیقاً وظیفه نمایندگی‌ام را بجا آورده‌ام.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم گفت: همان زمان و در روزهایی که انتشار ویدئوی ضرب و شتم یک دختر جوان توسط یکی از ماموران گشت ارشاد، با واکنش شدید افکار عمومی روبرو شد، بنده هم در صحن علنی مجلس خطاب به وزیر کشور تذکر دادم و هم با تهیه یک طرح سوال از آقای عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، خواستار پاسخگویی نسبت به تعرض صورت گرفته به این شهروند شدم.

انتقاد سلحشوری از شکایت نمایندگان به‌خاطر اظهارنظر

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه به شکایت چند نفر از نمایندگان از او و غلامرضا حیدری دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس به‌خاطر نطق روز سه‌شنبه اشاره کرد و گفت: متاسفانه درحالی بخشی از افکار عمومی و مردم به‌حق از ما نمایندگان انتظار ورود جدی به مسائل و اظهارنظر درباره موضوعات مختلف را دارند که می‌بینیم گاهی بعضی حتی همین اظهارنظرهای ساده را هم برنمی‌تابند.

او ادامه داد: جالب آن‌که بعضی از شهروندان نیز به نمایندگان انتقاد می‌کنند که چرا صرفاً حرف زده و عمل نمی‌کنند، حال آن‌که اولاً نمایندگان مجلس شان و قدرت اجرایی ندارند و اساساً وظیفه نمایندگان همین بیان مسائل و مشکلات و نظارت بر اجرای امور، درکنار قانون‌گذاری است و درثانی متاسفانه، گاهی همین اظهارنظر ساده نیز مورد خوشایند برخی نیامده و این‌چنین علیه نمایندگان مردم طرح دعوی و شکایت می‌کنند.

سلحشوری در پایان تصریح کرد: واقعیت آن است که برخلاف تصور عمومی، حرف زدن هم کار دشواری است و گاهی عواقب ناخوشایند فراوانی به‌همراه دارد که منجر به عقب‌نشینی برخی از دوستان می‌شود.

برگرفته از ایران امروز

Print Friendly, PDF & Email