پیروزی قاطع نامزد اپوزیسیون در انتخابات استانبول

براساس نتایج غیررسمی انتخابات شهرداری استانبول، اکرم امام‌اوغلو، نامزد اپوزیسیون، پیروز قاطع این انتخابات است.بن‌علی یلدریم شکست خود را پذیرفته و رجب طیب اردوغان نیز در پیامی پیروزی امام‌اوغلو را به وی تبریک گفته است.

رسانه‌های ترکیه یک ساعت و نیم پس از بسته‌شدن صندوق‌های رای‌گیری، نخستین نتایج انتخابات شهرداری کلان‌شهر استانبول را اعلام کردند. براساس این گزارش‌ها، اکرم امام‌اوغلو، نامزد حزب اپوزیسیون “حزب جمهوری‌خواه خلق” با کسب بیش از ۵۴ درصد آرا پیروز این انتخابات شده است.

بن‌علی یلدریم، نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه حدود ۴۵ درصد آرای رای‌دهندگان استانبول را به دست آورده است. یلدریم با حضور در برابر خبرنگاران و دوربین‌های شبکه‌های خبری، به شکست خود اعتراف کرد و به رقیبش امام‌اوغلو  تبریک گفت.

بن‌علی یلدریم ابراز امیدواری کرد که نتایج انتخابات شهرداری استانبول آثار مثبتی برای این شهر در پی داشته باشد. او گفت، برای رفاه و آسایش مردم استانبول از اقدامات امام‌اوغلو حمایت خواهد کرد.

این نتایج حاصل شمارش آرای نزدیک به ۹۸ درصد صندوق‌های رای‌گیری است. در انتخابات شهرداری استانبول بیش از ۳۱ هزار صندوق و حوزه رای‌گیری برپا شده بود و نزدیک به ۱۱ میلیون نفر دارای حق رای بودند.

اکرم امام‌اوغلو علاوه بر حزب متبوع خود، حزب جمهوری‌خواه خلق، از حمایت “حزب خوب” (ایی پارتی) نیز برخوردار بود که در ائتلافی با عنوان “ائتلاف ملت” در انتخابات شهرداری‌های ترکیه با یکدیگر همکاری می‌کردند.

حزب حاکم عدالت و توسعه نیز در “ائتلاف جمهور” با حزب ملی‌گرای “حرکت ملی” همکاری می‌کرد.

در انتخابات شهرداری استانبول کردها و حزب اصلی آنها “حزب دموکراتیک خلق‌ها” برخلاف دوره‌های پیشین نامزد معرفی نکرده بودند و از اکرم امام‌اوغلو، نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق حمایت می‌کردند.

“نجدت گوک‌چنار” از حزب سعادت و “مصطفی ایلکر یوجل”  از حزب وطن نیز دو نامزد دیگر انتخابات شهرداری استانبول بودند که مجموعاً کمتر از یک درصد آرا  این شهر را به خود اختصاص دادند.

سخنان اکرم امام‌اوغلو پس از پیروزی

اکرم امام‌اوغلو، نامزد پیروز انتخابات شهرداری استانبول دقایقی بعد از بینالی یلدریم در برابر دوربین‌های شبکه‌های خبری قرار گرفت. او در سخنرانی خود گفت: «یکی از وجوه انتخابات ۲۳ ژوئن سهم آن در توسعه روند دموکراسی در ترکیه است. امیدوارم این انتخابات و نتایج آن برای کشور و شهر جهانی استانبول خیر و برکت به همراه داشته باشد.»

به گزارش آناتولی وی همچنین افزود: «از همشهریانم در استانبول تشکر می‌کنم. شما مقابل چشم جهانیان از اعتبار دموکراسی پاسداری کرده و به دولت‌هایی که کوشیدند ترکیه را به برخی کشورهای منطقه تشبیه کنند، درس دادید. ملت ‌ما سنت دموکراسی بیش از بر صد سال حاکم بر ترکیه را حفظ کرد.»

در انتخابات ماه مارس شهرداری استانبول که نتایج آن از سوی کمیسیون عالی انتخابات ترکیه باطل شد، فاصله نامزد حزب حاکم از رقیب خود کمتر از نیم درصد بود، اما در انتخابات ۲۳ ژوئن این فاصله به ۹ درصد رسید و این یک شکست سنگین و تلخ برای حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان است.

ساعتی پس از پذیرش شکست در انتخابات از سوی بینالی یلدریم، نامزد حزب عدالت و توسعه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و رهبر این حزب نیز در یک پیام توئیتری پیروزی اکرم امام‌اوغلو نامزد اپوزیسیون را به وی تبریک گفت و اعلام کرد که “اراده ملی تحقق یافته است”.

اردوغان، در پیام خود آورده است: «از این پس نیز همانند گذشته در روند پیش‌رو بدون عقب‌گرد از دموکراسی، حاکمیت قانون، صلح، رفاه و ثبات کشور، در چارچوب اصول ائتلاف جمهور با اتحاد و یکپارچگی به اهداف ۲۰۲۳ حرکت خواهیم کرد.»

امام‌اوغلو  متولد ۱۹۷۰ (۴۹ ساله) است. در پنج سال گذشته (۲۰۱۴ – ۲۰۱۹) شهردار منطقه “بیلیک‌دوزو” لستانبول بود.  با پیروزی او حاکمیت ۲۵ ساله حزب عدالت و توسعه بر کلان‌شهر استانبول پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در پی اعلام نتایج غیر رسمی انتخابات ریاست شهرداری استانبول، سعدی گوون، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد، نتایح رسمی انتخابات در اسرع وقت برای بررسی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email