شمارۀ دهم فصلنامه  آرمان منتشر شد

دهمین شمارۀ فصلنامه پژوهش های فرهنگی آرمان منتشر شد و در سایت آرمان در دسترس همگان است.

ویژگی آرمان، طرح پژوهش های سنجشگرانه، شرح فعالیت های مردم نهاد ایرانیان خارج از کشور، بازتاب فعالیت های هنرمندان و محققان نسل های جوانتر در کنار پیشکسوتان و مشارکت اهل فرهنگ از مناطق مختلف آمریکا و جهان است.

پروندۀ ویژۀ بزرگداشت پیشکسوتان، این شماره به مرتضی حسینی دهکردی اختصاص دارد و با نوشته‌هایی از ساموئل دیان، غفور میرزایی و مجید جهانبانی همراه است.

در بخش مطالعات فرهنگی: نادر مجد با «نگاهی به غزل حافظ، زان یار دلنواز، از سه منظر کلام، ریاضی، و موسیقی»؛ شایان افشار با جستار «صادق هدایت و کمی از سایه یا شبح اش» و بهراد توکلی با «سلبریتی باش  هر چه خواهی بگو!  نقدی بر مقالۀ «هم سخنی ردیف موسیقی سنتی ایران با استبداد سیاسی» نوشتۀ «محسن نامجو» مشارکت دارند.  از استاد دهکردی مقالۀ «نظری دیگر به زندگی و آثار جاودانۀ مرضیه» نیز به خوانندگان تقدیم می شود.

تازه های باهَمِستان، برگ ویژۀ آرمان برای معرفی فعالیت ها و سازمان های مردم نهاد ایرانیان این شماره دربردارندۀ گفتگو با افشين خائف، رهبر اركستر، آهنگساز در سوئد و سازندۀ اوراتوریوی ایرانی آرش کمانگیر؛ و آشنایی با هنرمند ساکن ویرجینیا، لیدا سعیدیان، است.

در بخش تاریخ، به مناسبت فصل بهار و یادآوری قربانیان هالاکاست، بهراد توکلی به معرفی ترانۀ غزل غزل ها، دختران ماتهاوزن می پردازد؛ بهرام گرامی نیز با تحقیق جدید خود با عنوان «نخستین جای پای انگلیس در ایران» مشارکت دارد.

در بخش فلسفه و عرفان، مهدی سیاح زاده با بازنویسی داستان پادشاه و کنیزک از  مثنوی مولوی؛ و شیریندخت دقیقیان با «شرحی بر سه فیلسوف پایه گذارسکولاریزم: جان لاک، باروخ اسپینوزا و امانوئل کانت» مشارکت دارند.

همچنین، یاد زنده یاد جمشید مشایخی و زنده یاد پرویز بهرام را گرامی داشته‌ایم.

معرفی کتاب « سبز آب»،  مجموعه اشعار نادر مجد و بخش شعر با سروده های شاعران بی تا امیری، ماندانا زندیان، منوچهر کوهن، جهانگیر صداقت فر و شیدا محمدی پایان بخش آرمان ۱۰ خواهد بود.

آرمان در لس آنجلس توسط بنیاد فرهنگی آرمان، به بنیادگذاری ساموئل دیّان، مدیر مسئول، مهدی سیاح زاده و سردبیر فصلنامه و تارنما شیریندخت دقیقیان در تیراژی محدود منتشر می شود و دانلود آن آزاد و در دسترس همگان است.

*****

یادداشت شورای دبیران

شادمانیم که شمارۀ دهم  آرمان  را به دوستداران فرهنگ و هنر، ادبیات، تاریخ، فلسفه و عرفان ایران تقدیم می داریم  شناخت و اعتلای فرهنگ، اندیشه و هنر ایران زمین با رویکردی امروزین، زنده، چندفرهنگی و با احترام به دیگربودگی که با نسل های گوناگون، گروه های جوانتر ایرانیان و همه فارسی زبانان ارتباط بگیرد، هدف آرمان است.

همت والای محققان، هنرمندان، نویسندگان و شاعرانی که از نقاط مختلف آمریکا و دنیا در این دفتر مشارکت کرده اند، شایان قدردانی است

آرمان در سال گذشته اقدام به معرفی سازمان های مردم نهاد ایرانیان در اروپا و آمریکا کرد که مورد استقبال فراوان خوانندگان و دست اندرکاران سازمان های غیرانتفاعی قرار گرفت  در این راستا امیدواریم این سازمان ها شرح فعالیت های خود را در اختیار ما بگذارند.

در تارنمای آرمان، نسخه های کامل آرمان ۱ تا ۱۰ جهت مطالعه موجود می باشند و در بخش  مقالات ، مقاله های همۀ شماره ها در دسترس است  از محققان، نویسندگان و هنرمندان ایرانی و فارسی زبان آمریکا و جهان دعوت می کنیم تا در آرمان مشارکت کنند

شورای دبیران آرمان درگذشت مادر محترمۀ شاعر گرانقدر، جهانگیر صداقت فر، از نویسندگان و شاعران همراه آرمان، را به ایشان و خانوادۀ محترم تسلیت می گوید.

از شما خوانندگان گرامی برای معرفی آرمان در شبکه های اجتماعی و تهیه آبونمان نسخه های چاپی جهت حمایت از این فصلنامه سپاسگزاریم

 

لینک برای خواندن شماره های مختلف  فصلنامه آرمان …

 

 

Print Friendly, PDF & Email