رویترز : در اعتراض‌های آبان‌ماه حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند؛ خامنه‌ای دستور سرکوب را صادر کرد

رویترز به‌نقل از چند منبع آگاه و نزدیک به محافل حکومتی ایران گزارشی منتشر کرده که در آن از دستور مستقیم علی خامنه‌ای برای سرکوب اعتراضات آبان‌ماه سخن رفته است. این منابع گفته‌اند پس از آغاز اعتراضات، خامنه‌ای مقامات بلندپایه نظامی و دولتی را گرد آورده و به‌آن‌ها گفته است «جمهوری اسلامی در خطر است و هر کاری که لازم است برای متوقف کردن آن (اعتراضات) انجام دهند».

رویترز در این گزارش که دوشنبه ۲ دی / ۲۳ دسامبر منتشر شده نوشته است که سه منبع نزدیک به محافل درونی خامنه‌ای و یک مقام چهارم دستور رهبر جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ در ایران را تایید کرده‌اند.

یکی از این منابع گفته است که این دستور خامنه‌ای در جلسه ۲۶ آبان / ۱۷ نوامبر با سران نظامی و دولتی ابلاغ شد.

بنا به این گزارش، رهبر ۸۰ ساله جمهوری اسلامی که حرف آخر را در مورد همه امور کشوری بیان می‌کند، صدای خود را بلند کرد و از نحوه رسیدگی به ناآرامی‌ها انتقاد کرد. او همچنین از سوزاندن تصویر خود و تخریب مجسمه انگشتر روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی در شهریار عصبانی شد.

خامنه‌ای در این جلسه گفته است که اگر مقامات ناآرامی‌ها را متوقف نکنند، آن‌ها را مسئول پیامدهای اعتراضات می‌داند.

یکی از منابع گفت: «دشمنان می‌خواستند جمهوری اسلامی را سرنگون کنند و سریعاً واکنش صورت گرفت.»

مقام چهارم، که در جلسه ۲۳۶ آبان حضور داشت، با بیان این‌که خامنه‌ای گفته است اعتراضات نیاز به پاسخی نیرومند دارد، گفت: «امام ما فقط به خدا پاسخگوست. او به مردم و انقلاب اهمیت قائل است. او بسیار قاطع بود و گفت که آشوبگران باید نابود شوند.»

رویترز نوشته است که این اعتراضات «خونین‌ترین سرکوب معترضان از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ را رقم زد و در مدتی کمتر از دو هفته ناآرامی‌ که از ۲۴ آبان آغاز شد، حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نفر کشته شدند.»

سه مقام وزارت کشور ایران به رویترز گفته‌اند دست‌کم ۱۷ نوجوان و حدود ۴۰۰ زن و شماری از نیروهای امنیتی، از جمله کشته‌شدگان هستند. دو نفر از منابع گفته‌اند این آمار «براساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از نیروهای امنیتی، عزاداری‌ها، بیمارستان‌ها و پزشکی قانونی» به دست آمده است.

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود شمار کشته‌شدگان رویدادهای آبان را دست‌کم ۳۰۴ نفر اعلام کرد. آماری که منابع آگاه به رویترز گفته‌اند بسیار بیشتر از آمار عفو بین‌الملل است.

به‌گزارش رویترز، دفتر سخنگوی دولت جمهوری اسلامی و نماینده ایران در سازمان ملل حاضر نشده‌اند درباره این اطلاعات توضیحاتی ارائه دهند.

رویترز همچنین به‌نقل از یک عضو بلندپایه سپاه در استان کرمانشاه نوشته است که شب ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) استاندار کرمانشاه در نشستی اضطراری در دفتر خود دستورالعملی را بین مسئولان توزیع کرده و گفته است: «ما از مقامات ارشد در تهران دستور داشتیم که به اعتراضات پایان دهیم. دیگر رحم نمی‌کنیم. هدف آن‌ها سرنگونی جمهوری اسلامی است. اما ریشه‌کنشان می‌کنیم.»

استانداری کرمانشاه حاضر نشد به درخواست رویترز درباره این اظهارنظر پاسخ دهد.

با آغاز اعتراضات در شهرهای اهواز، مشهد، سیرجان و شیراز و سپس سرایت آن به سایر شهرهای ایران بسیاری از نمایندگان مجلس به افزایش قیمت بنزین حمله کردند و به دنبال این حمله، فراکسیون امید مجلس نیز دو طرح درباره لغو افزایش قیمت بنزین تهیه کرد اما با سخنرانی خامنه‌ای در ۲۶ آبان در حمایت از تصمیم سران قوا، مجلس عقب نشست. عصر شنبه ۲۵ آبان شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ای تشکیل داد، صبح یکشنبه ۲۶ آبان علی خامنه‌ای در درس خارج فقه خود از مصوبه فراقانونی سران قوا حمایت کرد و سپس مجلس شورای اسلامی را از کار انداخت و غروب همان روز دستور کشتار معترضان را صادر کرد. گزارش رویترز ناظر بر  اتفاقاتی است که عصر یکشنبه ۲۶ آبان در جلسه رهبری با مقانات امنیتی و سیاسی جمهوری اسلامی روی داد.  دخالت خامنه‌ای در کشتار سبب بالا گرفتن انتقاداتی از او در بدنه بسیج و سپاه شد. هفته‌نامه خط حزب‌الله در پاسخ به منتقدان دخالت مستقیم خامنه‌ای نوشته بود: «برخی از دلسوزان که متوجه دقیق ابعاد حوادث اخیر نشده بودند، به رهبر انقلاب پیشنهاد دادند برای تصمیمی که دولت بر اساس اختیارات قانونی گرفته، خود را هزینه نکنند. اما نظر رهبر انقلاب کاملا متفاوت بود. رهبر انقلاب معتقدند “اصلا رهبری وجودش برای همین مواقع است و اعتبار رهبری هم برای استفاده‌ در همین زمان‌ها است.»

و سپس نتیجه گرفت که خامنه‌ای به تکلیف شرعی خود عمل کرد: «وقتی رهبر انقلاب دیدند که دشمن برای ضربه زدن به امنیت کشور کمربندهایشان را محکم بسته‌اند، فارغ از آنکه تصمیم دولت در این مقطع زمانی، درست بوده یا نه، به عنوان رهبر جامعه، حجت و تکلیف شرعی دارند که وارد میدان شوند، و شدند.»

رادیو زمانه

Print Friendly, PDF & Email