بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان ایران(تهران): درباره‌ی شیوع ویروس کرونا

بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

درباره‌ی شیوع ویروس کرونا و خطرات احتمالی آن در صورت بازگشایی مجدد مدارس

معلمان و فرهنگیان محترم ، اولیای دلسوز و دانش آموزان عزیز!

این روزها با شیوع ویروس کرونا (Coronaviruses) در ۱۹ استان کشور ،مرگ ۲۶ نفر دراستان‌های مختلف و ابتلای ده‌ها نفر از هموطنان، موجی از اضطراب و تشویش جامعه را در برگرفته است. خطر اپیدمی و گسترش بیماری در لایه‌های مختلف جامعه احساس می‌شود. چنانکه افراد و خانواده‌های بسیاری را مجبور کرده است بیش‌از‌پیش، نکات بهداشت فردی و عمومی و جوانب پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را رعایت کنند و با توجه به تجربه کشورهای دیگر از حضور در مراکز پر جمعیت و خطرآفرین خودداری کنند.

در همین راستا اقدامات دولت و وزارت‌‌خانه‌های آموزش‌و‌پرورش و بهداشت با تعطیلی یک هفته‌ای مدارس و مراکز آموزشی کشور اگر چه اقدامی ارزشمند و لازم بوده، اما شواهد نشان می‌دهد کفایت امر را نداشته است. شواهدی که بیانگر افزایش مرگ‌ومیرها دراثر ابتلا به ویروس کرونا همچنان از سوی مسئولان و ستادهای ذی‌صلاح بیان می‌شود.

مدارس به عنوان مراکزی با جمعیت بالا و با شرایط که از نبود(یاکمبود)امکانات بهداشتی رنج میبرند،مستعدند تا به محیط‌هایی پرخطر و ناقل ویروس از فرد بیمار به افراد سالم تبدیل شوند. این خطر با توجه به آمار بالای مدارس در مناطق کمتر توسعه یافته حساس‌تر و خطرآفرین‌تر می شود .

با نگاهی به امکانات بهداشت عمومی و فردی مدارس مشاهده می‌شود که متاسفانه مدارس از تجهیز به امکانات اولیه بهداشتی (اعم از اقلام ایمنی فردی و عمومی، مواد استریل کننده و ضد عفونی و شوینده های بهداشتی و…) محرومند. وضعیت سرویسهای بهداشتی بسیاری از مدارس نامطلوب وغیربهداشتی است، واضح است در شرایط کنونی استفاده از آنها خطرآفرین خواهد بود. آب‌خوری‌های مدارس محدود و عمومی است و می‌تواند به بستری برای شیوع ویروس بدل گردد. مکانهای اینچنینی که دانش آموزان در ساعتهای حضور در مدرسه مجبور به استفاده از آنها هستند باید مورد تایید وزارت بهداشت و آموزش و پرورش قرار گیرند. بدون شک تجهیز و آماده سازی موارد ذکر شده به زمان و بودجه زیادی نیاز دارد و شوآف ، برنامه‌های تبلیغاتی مشکل گشای مدارس نخواهد بود.

کلاسهای درس به عنوان فضای سرپوشیده با تراکم بالای دانش‌آموزانی که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند،خود معضلی است که بارها و بارها فعالان صنفی معلمان هشدارهای لازم را به مسئولان و فرادستان حکومتی داده‌اند و قاعدتا اکنون در شرایط حساس‌تر و البته پرخطری برای انتقال ویروس از فرد آلوده به دانش آموزانِ دیگر و پرسنل مدارس می‌باشند. کلاسهای درس، سالن‌های اجتماعات، کارگاهها، آزمایشگاهها ، دفاتر مدارس و … ازسیستم تهویه مناسبی برخوردار نیستند. فضای کلاسها و اشیای مختلف که بصورت عمومی استفاده می شوند به راحتی می توانند حامل ویروس شوند.

ناوگان‌حمل و نقل شهری(اتوبوس‌ها، مترو ،تاکسی) و سرویس‌های مدارس برای دانش آموزان و معلمانی که از این وسایل استفاده می کنند خطر آفرین خواهند بود.

کانون صنفی معلمان ایران‌(تهران) از اولیای محترم و خانواده‌ها می خواهد با رعایت جوانب پیشگری و بهداشتی همراه با همه مردم ایران زمین، مراقبتهای ویژه و سختگیرانه‌ای را برای سلامت خود ، فرزندان ودانش آموزان در پیش بگیرند و همچنانکه وزارت بهداشت بهترین راه جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا را ماندن در محیط‌های امن و عدم حضور درمحیط‌های پر خطر اعلام کرده است از حضور فرزندان ودلبندانشان در محیطهای پر خطر خودداری کنند.

دولت، وزارت بهداشت و وزارت آموزش‌وپرورش باید نخست بستر مناسب را ایجاد نماید تا دانش‌آموزان و معلمان و کادر اجرایی مدارس با کمترین خطر به امر آموزش بپردازند و عواقب هر گونه کوتاهی و قصور بدون هیچ تردیدی در این زمینه برعهده دولت است.

کانون صنفی معلمان ایران از دولت و حاکمیت می‌خواهد تا اطمینان از ریشه‌کنی ویروس کرونا و بازگشت جامعه به شرایط عادی علاوه بر تامین کلیه امکانات بهداشتی، شرایط را برای نگهداری دانش آموزان توسط خانواده‌ها در خانه مهیا کند و بجای حضور دانش‌آموزان در مدارس ، از امکانات کلاسهای غیر حضوری و تلویزیون استفاده کند و خانواده ها و دانش آموزان را به استفاده از کلاسهای آموزش از راه دور و غیرحضوری ترغیب کند.

از توزیع و نشر فیلمهای تبلیغاتی و تصمیمات بی‌اساس و احساسی بپرهیزد که در شرایط کنونی بهترین نتیجه از تصمیماتی حاصل می‌شود که بر اساس عقل و منطق اتخاذ شود. باید از خرافات دوری نمود و از تجربیات کشورهایی که در این مورد حاد، مفیدتر و کارآمدتر عمل کرده‌اند، استفاده نمود.

شوآف‌ها و مانورهای شست و شوی دست در مدارس و سفیران بهداشت برای خانواده‌ها و کارگردانی فیلمهای شستشوی مدارس و مترو ، تضمینی بر پاکیزه بودن این محیط‌ها و وسایل نخواهد بود.

شستشو و ضدعفونی کردن روزانه مدارس سراسر کشور و حتی چند استان آلوده در توان دولت نیست وبیم آن می‌رود اجرای این طرح در چند مدرسه لاکچری و خاص و در مقابل دوربینهای صداوسیما محدود شود.

از سوی دیگر وضعیت بهداشتی زندانها نگران کننده است. خطر ابتلای معلمان دربند و بسیاری از فعالان مدنی و محبوسان احکام قضایی به ویروس کرونا در زندانها، احساس می شود.

کانون صنفی معلمان ایران(تهران)از مسئولان زندانها ودستگاه قضایی می‌خواهد، ضمن اجرای اصول بهداشتی و پیشگیرانه در زندانها، اقدامات لازم برای آزادی همکاران دربند_معلم را انجام دهد و هر چه سریعتر این عزیزان را به آغوش خانواده‌‌هایشان بازگردانند و تاکید می کند مسئولت سلامت و جان همه‌ی زندانیان از جمله معلمان_دربند برعهده دستگاه قضایی کشور می باشد.

کانون صنفی معلمان ایران‌(تهران)

هشتم اسفندماه ۹۸

عصرنو
Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *