گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌‌ها؛ از صنایع نفت، هفت تپه و هپکو تا معلمان و بازنشستگان

اعتصاب‌های کارگری علاوه بر ادامه اعتصاب بزرگ و سرتاسری کارگران صنایع نفت و پتروشیمی و نیروگاه های برق در ایران با تجمع در هفت‌تپه و هپکو و همچنین تجمع آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی و معلمان مدارس غیرانتفاعی و بازنشستگان و کارگران سایر واحد ها و کارخانجات و کارگران شهرداری ها ادامه یافت

اعتصاب‌های کارگری علاوه بر ادامه اعتصاب بزرگ و سرتاسری کارگران صنایع نفت و پتروشیمی و نیروگاه های برق در ایران با تجمع در هفت‌تپه و هپکو و همچنین تجمع آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی و معلمان مدارس غیرانتفاعی و بازنشستگان و کارگران سایر واحد ها و کارخانجات و کارگران شهرداری ها ادامه یافت.

هفدهمین روز از اعتصاب سرتاسری کارگران صنایع نفت و پتروشیمی در ایران

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-87.png است

اعتصاب و اعتراضات کارگران صنایع نفت و پتروشیمی و نیروگاه های برق ایران روز دوشنبه ۲۷ مرداد ماه برای هفدهمین روز متوالی ادامه داشت.

اعتصاب علیرغم عدم انتشار وسیع تصاویر و فیلم‌ها از محیط کار کماکان ادامه دارد؛ پوشش تصویری اعتصاب برخلاف روزهای اول از تب و تاب افتاده، زیرا بخش عظیمی از کارگران اعتصابی به خانه‌ها و شهرهایشان برگشته‌اند و بنابراین بسیاری از سایت‌های کاری خالی از نیروی کار شده‌اند.

گفته می شود روز یکشنبه ۲۶ مرداد ماه شماری از کارگران که تاکنون مشغول کار بودند به این اعتصاب پیوستند. شرکت تهران جنوب ماهشهر بطور کلی تعطیل شده و پیمانکار فقط با ۵ کارگر در حال کار است. پیمانکار شرکت پایندان فاز ۱۴برای اینکه بتواند کارگران را راضی به کار کند تا آخر تیرماه حقوق های عقب افتاده را تسویه کرده است. از دیگر شرکت ها هم خبر رسیده که بیشتر مدیران شرکت ها راضی به افزایش حقوق تا دو میلیون تومان شده اند.

کارگران معترض برای مجاب کردن کارگران بیشتری برای پیوستن به این اعتراض سراسری تلاش می کنند. به پیمانکاران از سوی شرکت های مادر توصیه شده که حقوق کارگران را بالا ببرید تا کارگران به پروژه ها بازگردند. به همین خاطر بعضی از پیمانکاران برای جلب نظر کارگران اقدام به واریز حقوق های عقب افتاده کرده اند.
از جمله شرکت پایبندان در فاز ۱۴ اقدام به واریز حقوق های عقب افتاده کرده است ولی کارگران به کار بازنگشته اند. شرکت oiec در فاز ۲۱ و ۲۲ که همیشه با اعتصاب حقوق کارگران را می داد در این ماه، سه ماه حقوق همزمان را با کارگران تسویه کرده است.

پیمانکاران از ترس عقب افتادن کارشان و پرداخت جریمه های سنگین، با وعده های گوناگون سعی در شکستن اعتصاب دارند. همچنین جمعی ازکارگران پروژه‌ای پایپینگ و سیویل پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و نیروگاه‌های سراسر ایران برای دست یابی به مطالباتشان طی نامه ایی سرگشاده به مقامات خواستار “پرداخت بدون وقفه دستمزدها، پرداخت حق بیمه، کاهش ساعت کاری، تشکیل هیأت نظارت‌کننده حقوقی، رعایت قانون اقماری ۱۴روز کار و ۱۴روز استراحت، برکنارکردن پیمانکاران، پرداخت سایر مزایا جداگانه از حقوق، توقف اخراج کارگران، اجازه تشکیل سندیکا و ارائه تسهیلات ویژه بانکی ” شدند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت که مجری اصلی برنامه درهم شکستن امنیت شغلی نفتگران از طریق باز کردن پای شرکت های غارتگر پیمانی نیروی کار در بخش انرژی و سوخت کشور از دهه هفتاد با آغاز برنامه های تعدیل اقتصادی بوده، حالا مدعی شده که اصولا خودش حامی کارگر است. او درباره اعتصاب بیش از ده هزار کارگر در مناطق نفتی گفته: «برخی از این اعتراضات مربوط به پیمانکاران دسته دوم بوده که بعضا ربطی به نفت نداشته است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری از حوزه نفت باید به این موضوعات توجه کنند.»
زنگنه در واکنش به مطالبه افزایش حقوق کارگران، گفته است که «من کاری نمی توانم بکنم» و «همه باید وضع کشور را در نظر بگیریم.»

جمعی از کارگران پروژه‌ای پایپینگ در نامه به مقامات کشور، خواستار توجه به مطالبات خود شدند؛ در این نامه که برای عالی‌ترین مقامات کشور و سران سه قوه ارسال شده، آمده است:

به استحضار می‌رساند ما کارگران پروژه‌ای بخش اجرایی اکیپ مرتبط به پایپینگ و سیویل در پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه‌های سراسر ایران باتوجه به شرایط سخت و دشوار بیکاری و تورم بی‌سابقه و خالی شدن سفره و یخچال کارگران و عدم توان خرید اقلام خوراکی پوشاک و تهیه کالاهای جهت جهیزیه و خرید خودرو و مسکن، خواستار حل و اجرایی شدن مسائل و موارد زیر هستیم تا بتوانیم بدون دغدغه‌ی نان، در خدمت سازندگی و اعتلای میهن عزیز اسلامی‌مان باشیم:

۱) الزام شرکت‌ها و پیمانکاران به پرداخت ماهیانه و بدون وقفه دستمزدها همراه با تمامی مزایای کار

۲) پرداخت حق بیمه با نوع شغل و محاسبه آن مطابق شغل کارگر و نه به عنوان کارگر ساده برای استادکاران‌ ماهر و فنی

۳) تغییر تایم کاری روزانه از ۱۰ ساعت به ۸ ساعت در طول روز به علت آلودگی آب و هوایی و آلاینده‌های صنعتی مناطق نفت خیز جنوب و پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها در سطح کشور

۴) تشکیل هیأت نظارت‌کننده حقوقی از طرف وزارت نفت و وزارت کار و هیأت بازرسی.

۵) باتوجه به آلودگی مناطق صنعتی و بیماری‌های خطرناک در اکثر پروژه‌های نفت و گاز ۲۴ روز کار و ۶ روز مرخصی لحاظ می‌شود که واقعا طاقت‌فرساست و باتوجه به نیروی بیکار در کشور و قوانین کار اقماری الزام تمامی شرکت‌ها و پیمانکاران به رعایت قانون اقماری ۱۴روز کار و ۱۴روز استراحت.

۶) برکنارکردن پیمانکاران جزء که با ثبت شرکت و گرفتن کارهای بزرگ، از پرداخت مزایای کامل و حق و حقوق نیروها خودداری می‌کنند و سود میلیاردی که حق کامل مزایای نیروهاست را می‌بلعند و کلیه نیروها برای شرکت‌های مادر کارفرما باتمام مزایا و شرایط کارمندان مشغول بکار شوند.

۷) پرداخت سایر مزایا جداگانه از حقوق ازجمله؛ بدی آب و هوا، عیدی”سنوات “حق اولاد” بن کارگری و بیمه تکمیلی

۸) حذف بندهای غیرقانونی قرارداد تحمیلی مثل چنانچه کارگران کمتراز ۱۵ روز کار کردند منجر به اخراج کردنشان بدون حقوق می‌شود همچنین حذف این بند قرارداد غیرقانونی: درصورت اعتراض شفاهی و مسالمت‌آمیز به کم بودن دستمزد و مزایا و شرایط بد خوابگاه؛ نیرو به اجبار قبول می‌کند هیچگونه پولی دریافت نکند و اخراج و بلک‌لیست بشود و مواردی که خارج از قوانین اداره کار هستند.

۹) اجازه تشکیل سندیکای قانونی کارگری و حضور نماینده سندیکا در مجلس برای گزارش مستقیم مشکلات کارگران به مسئولین محترم.

۱۰) ارائه تسهیلات ویژه بانکی و خرید مسکن و خودرو و تهیه اقلام جهیزیه فرزندان با کمترین بهره بانکی برای نیروهای اجرایی درپالایشگاه پتروشیمی و نیروگاه مطابق مشاغل لیست اکیپ مرتبط به پایپینگ.

اعتراضات کارگران هپکو در روز سیزدهم؛ ۵۲ روز است مدیرعامل نیامده!

کارگران هپکوی اراک در سیزده روز گذشته در اعتراض به عدم مسئولیت‌پذیری مدیریت این واحد تولیدی و نبود پروژه جدید در شرکت، دست به اعتراض زده‌اند. آنها می‌گویند: علی رغم وعده مسئولان استانی در خصوص پرداخت دستمزد، هنوز حقوق دو ماه کارگران به حسابشان واریز نشده است.

یکی از کارگران معترض می گوید: «۵۲ روز است که مدیرعامل شرکت پا به شرکت نگذاشته و پاسخگوی پرسش‌های کارگران نبوده است.»

شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو از یکم مردادماه به عنوان بخشی از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی تهاتر شده است. با این حال خبری از اقدام برای رفع مشکلات مدیریتی هپکو نیست. این در حالی است مسئولان استانی بارها از بهبود وضعیت مدیریت شرکت در صورت واگذاری به سازمان تامین اجتماعی گفته بودند و کارگران را دعوت به صبر کرده بودند.

کارگران هپکو در روزهای اولیه دور تازه اعتراض خود با تجمع در داخل محوطه شرکت، خواستار پاسخگویی مسئولان شدند. به گفته آنها، از آنجا که تیم مدیریتی جدید نتوانسته تولید را در کارخانه احیا کند، دولت باید به مسئولیت خود در قبال این واحد صنعتی عمل کند.

این کارگران که دو ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند، همچنان منتظر پاسخگویی مدیرعامل شرکت و مسئولان کشوری و استانی هستند در ادامه می افزایند: علی رغم مصاحبه‌های اخیر استاندار، هنوز حقوق خرداد و تیر پرسنل پرداخت نشده است و پرسنل با توجه به عدم فعالیت شرکت، آینده شغلی و حقوقی خود را در خطر می‌بینند.»

این کارگران مهم‌ترین خواسته‌ خود را راه‌اندازی تولید و احیای رونق هپکو دانسته و می‌گویند: «بیش از یک سال است که تیم مدیریتی سازمان خصوصی‌سازی در شرکت مستقر است اما هنوز تولید در حد صفر است. هنوز هیچ سفارش ساخت نداریم و همچنان تولید تعطیل است. دولت به جای پاسکاری هپکو، باید برای توانمندسازی این واحد صنعتی اقدام کند. واگذاری سهام به تامین اجتماعی نمی‌تواند مشکلات هپکو را مرتفع سازد؛ بلکه بیشتر به نگرانی‌ها دامن زده است.

شصت و چهارمین روز تجمع کارگران نیشکر هفت تپه

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، روز دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۹، کارگران نیشکر هفت تپه در شصت و چهارمین روز از اعتصابشان با تجمع در مقابل ساختمان فرمانداری شهر شوش خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

معترضان اهم مطالبات خود را پرداخت معوقات مزدی، رسیدگی به وضعیت شغلی، تعیین تکلیف شرکت، بازگشت به کار همکاران اخراج شده، ابطال واگذاری شرکت به بخش خصوصی و همچنین تمدید مهلت دفترچه‌های درمانی، عنوان کرده‌اند.

ادامه اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه فولاد جهان آرا اروند در اعتراض به سطح نازل حقوق واجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل

به گزارش ایلنا، روز شنبه ۲۵ مردادماه ۱۳۹۹، حدود ۶۰۰ کارگر رسمی، قراردادی و پیمانکاری شاغل در کارخانه فولاد جهان‌آرا خرمشهر در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در محدوده این کارخانه، تجمع کردند.

طبق اظهارات کارگران این واحد تولیدی؛ مسکوت ماندن اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل باعث شده که درآمد مزدبگیران این کارخانه در حد و اندازه حداقل‌های قانونی باقی بماند.

به گفته آنها؛ یکی از دلایل مخالفت کارفرما با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل همسان شدن دستمزد کارگران قراردادی و پیمانی با کارگران رسمی است که به دلیل مشکلات مالی، قصد عملیاتی کردن این طرح را ندارد.

به گفته این کارگران؛ مسئولان وزارت کار در مورد مسکوت ماندن اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران شرکت فولاد شهیدجهان‌آرا خرمشهر پاسخگو نیستند و ظاهرا در این زمینه هیچ پافشاری ندارند. این در حالی است که در قانون کار بر الزامی بودن اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر تاکید شده است.

آنها در ادامه با اشاره به «ماده ۵۰ قانون کار» گفتند: “بر اساس ماه ۵۰ قانون کار، وظیفهٔ پیگیری اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، چنانچه کارفرمایان مشمول این قانون در مهلت‌های تعیین شده مشاغل کارگاه‌های خود را ارزیابی نکرده باشند، برعهدهٔ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

به گفته این کارگران؛ مسئولان وزارت کار در مورد مسکوت ماندن اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران شرکت فولاد شهیدجهان‌آرا خرمشهر پاسخگو نیستند و ظاهرا در این زمینه هیچ پافشاری ندارند.

تجمع کارگران کنتورسازی مقابل استانداری قزوین

کارگران کارخانه کنتورسازی ایران در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت شغلی و مطالبات مزدی خود مقابل ساختمان استانداری قزوین تجمع کردند.

تجمع صنفی آرام تعدادی از کارگران کنتورسازی ایران صبح روز (یکشنبه ۲۵ مرداد ماه) به علت عملکرد نامطلوب مدیریت فعلی این واحد صنعتی برپا شد.

کارگران معترض اظهار داشتند: با گذشت ۵ ماه از تعطیلی این واحد تولیدی که به بهانه کرونا ویروس اتفاق افتاد، مدیریت کنونی هنوز اقدامی در جهت بازگشایی کارخانه و پرداخت مطالبات معوقه کارگران انجام نداده است. در حال حاضر ما حدود ۲۶ ماه معوقات مزدی طلبکاریم و مدیریت کارخانه هیچ برنامه برای پرداخت آنها ندارد. مسئولان نیز واکنشی از خود نشان نمی‌دهند.

به گفته یکی از کارگران، در روزهای گذشته کارگران‌ تلاش زیادی برای وصول مطالبات خود از مسئولان کرده‌اند اما هنوز هیچ اتفاق نیفتاده است. در عین حال به دلیل پرداخت نشدن بخشی از حق بیمه کارگران، امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری برای کارگران نیز تا امروز محقق نشده است.

وی با بیان اینکه کارگران در این کارخانه از سال ۹۵ تاکنون ۲۶ ماه مطالبات مزدی معوقه دارند و در حال حاضر ۱۳۶ کارگر با خانواده‌هایشان با مشکلات معیشتی روبرو هستند، افزودند: امیدواریم امروز که برای دهمین بار به استانداری آمده‌ایم مسئولان این نهاد دولتی صدای ما را بشنوند و فکری به حال ما کارگران کنتورسازی و خانواده‌هایمان بکنند. در میان ما، کارگرانی هستند که در پرداخت هزینه‌های جاری زندگی خود درمانده‌اند.

این کارگر با بیان اینکه همکاران وی خواستار بازگشایی درهای کارخانه و آغاز فعالیت آن هستند، اظهار داشت: سال‌ها در این کارخانه قدیمی زحمت کشیده‌ایم و به درستی می‌دانیم کارخانه مشکلی برای تولید ندارد. حال چرا باید کارفرما با نادیده گرفتن شرایط زندگی کارگران قدیمی کارخانه، درهای کارخانه را بسته نگهدارد، نمی‌دانیم؟

اعتصاب کارگران راه‌آهن

کارگران راه‌آهن در چندین نقطه ایران دست به اعتصاب زده‌اند. اعتراض مداوم کارگران راه‌آهن تاریخچه‌ای چند ساله دارد.

جمعه ۲۴ مرداد خبر اعتراض یک‌تنه کارگری در ایستگاه نقاب منتشر شد. بنا به گزارش‌های منتشرشده در کانال‌های تلگرامی مدافع حقوق کارگران، یکی از کارگران راه‌آهن شمال شرق برای گرفتن پاداش پایان خدمت پس از سه دهه کار، از شرکت شکایت کرده بود و در نهایت، یک دستگاه بیل مکانیکی را در ایستگاه نقاب توقیف کرد.

صبح پنج‌شنبه ۲۳ مرداد کارگران رسمی راه‌آهن خراسان دست از کار کشیدند. تعویق چندماهه دستمزدها، مشکلات بیمه و پرداخت نشدن پاداش‌های بازنشستگی بخشی از مشکلات آنها است.

کارگران شرکت «جوش‌گستر» راه‌آهن خراسان در برابر فرمانداری نیشابور تجمع کردند تا فریاد اعتراض‌شان را به گوش مسئولان محلی برسانند.

همزمان با آنها، کارگران رسمی تأسیسات ایستگاه راه‌آهن تهران دست به اعتراض زدند و در برابر اداره راه‌آهن تجمع برپا کردند.

این کارگران که وظیفه نگهداری از برق و تأسیسات ایستگاه تهران و طول خط آهن را برعهده دارند، نسبت به عدم پرداخت پاداش بازنشستگی همکاران بازنشسته‌شان، و نیز عدم پرداخت حقوق و مزایا معترض هستند.

آنها نیز به خصوصی‌سازی شرکت معترضند و در پلاکاردهایشان نوشته اند که شرکت آنها را به «بدبختی و فلاکت» کشانده است.

مشکلات کارگران راه‌آهن به تهران و خراسان محدود نمی‌شود. چهارشنبه کارگران راه‌آهن کرج در اعتصاب بودند.

۲۱ مرداد نیز سعید شاهی‌نژاد، رئیس شورای کارگری نگهداری منطقه زاگرس در نامه‌ای به مدیریت کل تأمین اجتماعی استان خوزستان نوشت:

«۱۰۰۰ نفر در منطقه زاگرس به علت بدهی به بیمه شعبه شهرستان اندیمشک با مشکل تمدید دفترچه روبه‌رو شده‌اند و متأسفانه در چند روز گذشته تعداد زیادی از خانواده‌های کارگران عزیز که به بیماری سرطان مبتلا هستند و در بیمارستان بستری و توان پرداخت هزینه بیمارستان را ندارند از ترخیص آنان جلوگیری شده است.»

تجمع کارگران شهرداری سراوان

کارگران شهرداری سراوان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود در مقابل ساختمان شورای شهر و فرمانداری این شهرستان دست به تجمع اعتراضی زدند.

هرامی یکی از کارگران شرکتی شهرداری سراوان، ضمن ابراز گلایه از عدم پرداخت حقوق و مطالبات خود، گفت: “افرادی که در حال حاضر به دلیل اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود در این مکان حضور دارند، هشت ماه قبل به عنوان راننده، پاکبان و کارگران امور شهر به صورت شرکتی جذب شده اند اما در حال حاضر شهردار می گوید به صورت غیرقانونی این اقدام صورت گرفته است”.

وی افزود: “اگر به صورت غیرقانونی جذب شده ایم چرا در حال انجام کار هستیم. شورای شهر و شهرداری پاسخ قانع کننده ای به ما نمی دهند و می گویند که ما مسئولیتی در قبال شما نداریم”.

این کارگر شهرداری ادامه داد: “از ساعت ۵ صبح تا یک و نیم بعدازظهر در شهر مشغول به کار هستیم و پس از آن نیز به صورت اضافه کار فعالیت می کنیم که از دی ماه سال گذشته تاکنون حقوق دریافت نکرده ایم”.

وی خاطر نشان کرد: “حق بیمه ما از خرداد ماه به بعد پرداخت نشده و ارائه خدمات پزشکی درمانی به صورت آزاد انجام می شود”.

این کارگر شهرداری سراوان با اشاره به اینکه در حال حاضر سه نفر از کارگران به عنوان نماینده با معاون فرماندار در حال پیگیری مطالبات هستند، عنوان کرد: “طبق قراداد منعقد شده در هر ماه به مدت دو و نیم روز مرخصی داریم اما تاکنون حتی یک روز هم به ما مرخصی تعلق نگرفته است”.

تجمع کارگران پروژه های نفت و گاز شهرستان ایذه

به گزارش عصر ایذه، روز شنبه ۲۵ مرداد ۹۹، کارگران شاغل در پروژه‌های نفت و گاز شهرستان ایذه در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، دست به تجمع زدند.

کارگران معترض که در سیزدهمین روز از اعتصابشان به سر می‌برند، خواستار افزایش حقوق و مزایای ماهیانه خود هستند.

تجمع کارگران کارخانه آب معدنی داماش

صبح روز شنبه ۲۵ مرداد ماه جمعی از کارگران کارخانه آب معدنی داماش در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه دستمزد و چندین ماه حق بیمه خود در محوطه کارخانه تجمع کردند.
کارگران شاغل در کارخانه آب معدنی داماش که تحت نظارت هلدینگ گروه ملی در مناطق جنگلی روستای توریستی داماش کار می‌کنند از سه ماه پیش تاکنون به بهانه نبود نقدینگی هیچ دستمزدی دریافت نکرده اند. به گفته کارگران، علی‌رغم پیگیری‌هایی که انجام داده اند مسئولان کارخانه می‌گویند که منابع مالی کافی برای پرداخت حقوق ندارند و این در حالیست که مرتبا برای کارخانه هزینه‌های غیرضروری انجام می‌شود.

تجمع اعتراضی سراسری کارگران بازنشسته تامین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق وعدم همسان سازی وپرداخت نشدن بدهی دولت به سازمان

روز شنبه ۲۵ مرداد،کارگران بازنشسته تامین اجتماعی برای اعتراضبه سطح نازل حقوق وعدم همسان سازی وپرداخت نشدن بدهی دولت به سازمان،همزمان دست به تجمع مقابل ساختمان تامین اجتماعی در مراکز استان ها منجمله،آذربایجان شرقی،البرز،اصفهان،ایلام،تهران،خراسان رضوی وشمالی،خوزستان،گیلان ومازندران زدند.

یکی از بازنشستگان تامین اجتماعیاستان خراسان شمالی به نمایندگی از سایر تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: در خصوص طرح همسان سازی که مطرح شد منظور این بود که حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان برسد اما کلا این طرح کنار گذاشته شد و بحث متناسب سازی مطرح شد.

وی اظهارداشت: در این طرح سختی و زیان آور بودن مشاغل در نظر گرفته نشد و مبلغی هم که اضافه شد در دو فیش جداگانه لحاظ شد که علت آن را نمی دانیم .

وی ادامه داد: در ماده ۱۱۱ قانون بازنشستگان آمده است که حقوق بازنشستگان از کار افتاده برابر با حداقل دستمزد باشد که هم اکنون حداقل دستمزد تعیین شده برای کارگران ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است در حالی که بازنشسته از کار افتاده ای که برروی تخت بیمارستان و یا در خانه است و هزینههای درمانی بسیار بالا دارد تنها ۲۰۰ هزار تومان به حقوق قبلی آنان اضافه شد و هم اکنون به یک میلیون ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

این بازنشسته تامین اجتماعی گفت: موضوع دیگر که به آن اعتراض داریم این است که درخواست داریم دولت دستش را از صندوق بازنشستگان بیرون بکشد چراکه منابع صندوق بازنشستگان را بازنشستگان تامین کرده اند .

وی تاکید کرد: در حال حاضر دولت ۲۷۲ میلیارد تومان به صندوق بازنشستگان بدهکار است که سود همین پول هم مبلغ هنگفتی است.

وی تاکید کرد: تمام فسادی که در تامین اجتماعی انجام می شود بخاطر مدیریت دولتی این صندوق است .

وی با بیان اینکه کارکنان تامین اجتماعی از ۷ سال گذشته همسان سازی انجام شده اما بازنشستگان که صاحبان اصلی این سازمان هستند هنوز به حق و حقوق خود نرسیده اند، گفت: این جفا در حق بازنشستگان است.

وی در خصوص بیمه آتیه سازان نیز گفت: خدمات این بیمه بسیار کم است و در حقیقت پرداخت حق بیمه از سوی بازنشستگان به نوعی صرف هزینه بدن نتیجه است.

این بازنشسته استان خراسان شمالی همچنین گفت: تا احقاق حق خود به تجمع های خود ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: با حقوق های نجومی مدیران که در فضای مجازی منتشر می شود قطعا طی دوسال آینده ورشکسته می شود.

تجمع معلمان در مقابل مجلس شورای اسلامی

روز یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹، جمعی از معلمان در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت شغلی خود، در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

در این تجمع ، نیروهای حق‌التدریس، قراردادی سال‌های اخیر و خدماتی و نیروهای غیرانتفاعی و معلمان قرآن آموزش و پرورش حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۹۱ آگهی رسمی برای استخدام پنج هزار مربی قرآن در تمامی استان‌ها منتشر شد. این معلمان با عنوان قراردادی جذب شدند و در همان بدو جذب به آنها وعده داده شد که پس از سپری شدن کمترین مدت با آنها قرارداد بسته شود. اما هنوز پس از گذشت هشت سال شماری از معلمان به دلایل نامعلوم در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

یکی از این معلمان جذب شده در سال ۱۳۹۱، در این خصوص گفت: “جذب پنج هزار معلم از میان افراد توانمند از هر استان براساس ظرفیت در عرصه تدریس قرآن در دوران وزارت آقای حمیدرضا حاجی‌بابایی، که در حال حاضر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی است، انجام شد. افراد متقاضی پس از گزینش و سپری کردن روند اداری به عنوان مربی پرورشی با رویکرد فعالیت قرآنی وارد مدارس شدند”.

این معلم با ابراز گلایه از مسئولان مربوطه اظهار کرد: “در ابتدای جذب، مقرر بود پس از حداکثر یک‌سال، وضعیت پیمانی شدن ما معلوم شود و حتی دستورالعمل آموزش و پرورش مبنی بر جذب منتشر شد و برای چهار هزار و ۵۰۰ معلم تبدیل وضعیت صورت گرفت، اما به دلیلی نامعلوم معلمان چند استان از این امر جا ماندند”.

گزارش ایکنا حاکی است که این افراد هنوز به صورت قرارداد کار معین مشغول به خدمت هستند، اما معلمانی که با امتیاز پایین‌تر در توابع و روستاها و شهرستان‌ها مشغولند، تبدیل وضعیت پیدا کردند. به گفته برخی از افراد حاضر در تجمع، در استان البرز معلمان نظرآباد، هشتگرد و اشتهارد، که جزو این طرح بودند، پیمانی شده‌اند، اما معلمان ناحیه یک تا چهار شهر کرج هنوز در وضعیت قراردادی کارمعین فعالیت می‌کنند”.

در این گزارش آمده است، افراد تجمع‌کننده در برابر مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که حتی پس از ایام تعطیلات نوروز، اجرای رتبه‌بندی معلمان نیز شامل حال ما نشد و با وجود آنکه در آزمون رتبه‌بندی شرکت کردیم با وضعیت تأهل و حق عائله‌مندی با مدرک کارشناسی، مبلغ دریافتی به حدود دو میلیون و هشتصد یا به سه میلیون تومان می‌رسد”.

اخبارروز

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *