انتقاد جوزپ بورل از نقض خشن حقوق بشر در ایران

روز چهارشنبه هفتم اکتبر (۱۶ مهر)، جوزپ بورل، مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه پارلمان اروپا در بروکسل پیرامون وضعیت ایران سخنرانی کرد.

در این سخنرانی، بورل به مسائل مختلفی و از جمله به نقض حقوق بشر در ایران و همچنین لزوم پایبندی به توافق هسته‌ای برای طرفین اشاره کرد.

بورل سخنرانی خود را با نقض حقوق بشر در ایران آغاز کرد و گفت که در شرایط کنونی، ایران در موقعیت بسیار دشواری قرار دارد.

تصویر وضعیت کنونی ایران

مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از اشاره به وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، به پدیده شیوع بیماری کووید-۱۹ در ایران پرداخت و از شدت گرفتن دامنه ابتلا به این بیماری در ایران سخن گفت.

او گفت که ایران در حال حاضر همه روزه با ثبت حدود ۳۰۰۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا روبه‌رو است. بورل میزان افراد مبتلا به ویروس کرونا در ایران را حدود نیم میلیون نفر اعلام کرد و گفت تا کنون بیش از ۲۷ هزار نفر در اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹  جان خود را از دست داده‌اند.

بورل پس از طرح این موضوع به انتظارات ایران از توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت که ایران به آن امید بسته بود که توافق هسته‌ای زمینه را برای بهره‌برداری این کشور از مزایای اقتصادی آن فراهم کند.

مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و تجدید و تشدید تحریم‌های ایران منجر به وخامت اقتصادی ایران شد.

بورل به نقل از صندوق بین‌المللی پول گفت که نرخ رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری به منهای ۱۰ درصد رسیده است. او نرخ رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را نیز منفی ۸ و نیم درصد اعلام کرد.

او همچنین نرخ بیکاری در ایران را ۱۶ درصد اعلام کرد و از سقوط ارزش پول ایران سخن گفت. هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همین رابطه به کاهش سطح دادوستدهای بازرگانی کشورهای عضو اتحادیه  اروپا با ایران نیز اشاره کرد.

لزوم حفظ برجام

جوزپ بورل، حفظ توافق هسته‌ای را مطابق با منافع اروپا دانست و گفت که هرگاه چنین توافقی با ایران کسب نمی‌شد، جمهوری اسلامی ایران در همین لحظه، یک قدرت هسته‌ای بود.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه  اروپا خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را خطری برای حفظ این توافق دانست و به تاثیرات سیاسی این اقدام آمریکا در ایران اشاره کرد.

به باور او، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای باعث تقویت نیروهای تندرو و مخالف غرب در ایران شده است. او در همین رابطه به انتخابات پارلمانی و ترکیب نمایندگان در مجلس کنونی ایران اشاره کرد.

بورل از همه کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای خواست به الزامات پیش‌بینی شده پایبند مانده و مانع از شکست این توافق شوند.

او ضمن تاکید بر این موضوع که تحریم‌ها نمی‌بایست بر روی انتقال کالاهای نوع‌دوستانه و به‌ویژه کالاهای مورد نیاز ایران برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تاثیر نهد، از کشورهای اروپایی خواست تا بر دامنه همکاری‌های بازرگانی خود با ایران از طریق راهکار اینس‌تکس بیافزایند.

بورل، فعال کردن مکانیسم ماشه از سوی ایالات متحده آمریکا را از منظر حقوقی مغایر با نکات مطرح شده در توافق هسته‌ای دانست.

مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عین حال به مخالفت ۱۳ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل با درخواست آمریکا برای فعال سازی این مکانیسم اشاره کرد و گفت که همه کشورهای اروپایی و همچنین چین و روسیه نیز با چنین اقدامی از سوی آمریکا مخالفت کرده‌اند.

بورل از جمله دستاوردهای توافق هسته‌ای را کنترل و نظارت بر فعالیت‌های اتمی ایران دانست و گفت که از نظر نظارت و بازرسی، فعالیت‌های اتمی هیچ کشور دیگری در جهان در چنین سطحی مورد نظارت بین‌المللی قرار ندارد.

او تاکید  کرد که سالانه ۴۰۰ مورد بازرسی در ایران در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای این کشور صورت می‌گیرد. بورل خاطر نشان کرد که در صورت شکست برجام، دسترسی جهان به این اطلاعات حساس از بین خواهد رفت.

نقض حقوق بشر

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنان خود به موارد نقض حقوق بشر در ایران پرداخته و گفته است که اتحادیه اروپا در گفت‌وگوهای خود با مقامات ایران، طرح مسائل حقوق بشری را از نظر دور نخواهد داشت.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اشاره به فریبا عاد‌لخواه خواستار آزادی همه زندانیان دوتابعیتی از زندان‌های ایران شد.

بورل همچنین با اشاره به وضعیت حبس نسرین ستوده خواستار بهبود شرایط زندان، دسترسی زندانیان به دارو و خدمات پزشکی شد. او ضمن تاکید بر خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا از خواست آزادی فوری زندانیان سخن گفت.

بورل به اعدام نوید افکاری نیز اشاره کرد و خواستار تحقیق و پاسخگویی مقامات ایران در ارتباط با شکنجه نوید افکاری در زندان شد.

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *